بانک اطلاعات مشاغل کرج

آموزشگاه هنرهای تجسمی هنرنو

لطفا هنگام تماس بگویید که شما را در کرج تبلیغ دیده ایم !
خانم هاشمی
Visual.art.new@gmail.com
جاده شهریار، شهرک منظریه ، بلواربهارآزادی ، جنب آژانس منظریه ، بن بست تختی ، پلاک123
تعداد آرا: 2 امتیاز کاربران: 4.5

خدمات :

آموزش طراحی و نقاشی ازدوره مبتدی تاپیشرفته زیر نظر اساتید حرفه ای و استاد بین المللی نقاشی یوسف عبدی نژاد برای اولین بار درکرج.
آموزش انواع تکنیک ها و سبک های نقاشی بصورت علمی و آکادمیک(تئوری_عملی)
آموزش نقاشی و طراحی از ایده تا اجرا برای بزرگسالان با استفاده از مهندسی معکوس
برگزاری نمایشگاه ازآثارهنرجویان در داخل و خارج از کشور
اجرای ورک شاپ های تخصصی و برگزاری کلوپ آزاد طراحی
Lights

تابلو «ضربت خوردن علی(ع)»

اثریوسف عبدی نژاد

زعفرانلو، شهرام - خشونت و حماقت در رفتار ضارب در تن و اندام او ظاهر می‌شود. رنگ غالب بر اندامش قهوه‌ای است و شعله‌ای از نیمه‌ی بدن او در حال فوران است.

وقتی هنرمند با امر مقدسی که مورد هجوم شیاطین واقع شده، مواجه می‌شود، دیگر قادر نیست به راحتی از اصول و ساختارهای معمولِ در بیان و عرضه اثر هنریش بهره ببرد. او باید زشتی و زیبایی را توامان به کار گیرد، به شکلی که بر ساحت امر مقدس خدشه‌ای وارد نشود و اوج پستی و دنائت اهریمنی را ترسیم نماید.

در تابلوی «ضربت خوردن امام علی (ع)» اثر یوسف عبدی‌نژاد، نقاش با چنین دوگانگی مواجه است. شهادت امام به همراه شمشیر زدن قاتل، مقرر شده تا در کنار هم قرار گیرند و داستان ترک جهان مادی توسط امام را با جنایتی هولناک و زشت، بیان کند.

دوگانگی اشاره شده، ابتدا در استفاده از رنگ‌ها خود را نمایان می‌سازد. هنرمند میخواهد با آمیختگی رنگ‌ها که هم به موضوع عروج معنوی امام اشاره دارد و هم به زشتی عمل قاتل امام، تابلویی بیافریند که حس خاصی که مدنظرش است را به مخاطب منتقل کند.

درس تارهای رنگی عنکبوت

سالها پیش که به عنوان کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار بودم یک مربی موضوعی را با کودکان کار کرد که برایم تعجب آور بود وآن هم موضوع عنکبوت . تعجبم از اینجا بود که بین این همه موضوع برای نقاشی کودک چرا موضوع عنکبوت را انتخاب کرده ؟بعد از پرسش از او هیچ دلیل منطقی و درستی ارایه نکرد و من بعد در یک آموزش بحثی را مطرح کردم که آن بحث راه را برای مربیان هموارتر کرد که میتوانند از موضوعات برای رسیدن به اهداف دیگر استفاده کنند و من در درس امروز میخواهم با شما این موضوع را مطرح کنم و شما به بچه ها با این نگرش کار هنری انجام دهید شرح این درس که بسیار مهم و جذاب است را در ادمه مطلب بخوانید 👇👇

هر موضوعی نمیتواند موضوع نقاشی کودکان باشد

موضوعات برای کودکان برمبنای اصولی ساخته میشوند که مربی بتواند کودک را در مسیر درست هدایت کند و کودک بتواند به راحتی عواطف و احساسات خودش را بروز دهد یک مربی نمیتواند هر موضوعی را بدون هدف و برنامه ریزی با کودکان اجرا کند .یک موضوع یعنی یک مسیر یعنی راهی که کودک به نتیجه درونی برسد اصولا یک موضوع 3 هدف اصلی دارد :

اصولا یک موضوع 3 هدف اصلی دارد :

1- ارائه موضوع با هدف روانشناسانه . که این هدف با توجه به نوع نگرش و بررسی نقاشی کشیدن از طرف کودک و نحوه به کار گیری خطوط فرمها رنگها و.. برای روانشناسان بسیار مهم است و روانشناسان از این طریق به درون کودکان را می یابند
2- ارائه موضوع با هدف پرورش ذهن و فکر کودک . که میتواند گفت یکی ازنتایج بسیار مهمی که مستقیما به خود کودک بر میگردد
3- ارائه موضوع با هدف آموزش و بالابردن میزان دانش و مهارت کودکان

فیلم سینمایی مرد عنکبوتی

وقتی به یک موضوع با دید کارشناسانه برخورد میکنید موضوع بستری خواهد شد برای رسیدن به اهداف دیگر به طور مثال فیلم سینمایی مرد عنکبوتی با محوریت فردی که بعد از نیش یک عنکبوت جهش یافته ژنتیکی تبدیل به عنکبوت میشود ولی نه به لحاظ شبهات بلاکه به لحاظ قدرت و توانایی عنکبوت . سازندگان این فیلم عنکبوت را از دو منظر بررسی کردند اول ظاهر آن که مسلما برای کودکان جذاب نخواهد بود و دوم خصوصیات رفتاری و توانایی یک عنکبوت از جمله تار درست کردن و پریدن و ... که روی این قسمت دوم متمرکز شدند و مجموعه هایی ساختند که در سراسر دنیای مخاطب پیدا کرد . ایده پردازان این فیلم از موضوع عنکبوت با طراحی یک شخصیت عنکبوتی رسیدن که میتواند از قدرتش برای کمک به مردم و جامعه استفاده کند و... با این چند جمله مطمنا به اهمیت کار سازندگان این فیلم رسیده اید

هر موضوع را از نگاه کارشناسانه مورد بررسی قرار دهید وقتی قرار است یک موضوع مطرح شود آن سه کارکرد مهم را در نظر بگیرید و بعد متوجه خواهید شد که واقعا آن موضوع برای کودکان مناسب است یا خیر .بررسی کارشناسانه یک موضوع شاید کمی مشکل و زمان بر باشد ولی راه را برای شما هموارتر خواهد کرد

درس امروز تارهای رنگی عنکبوت
همانطور که از اسم این درس مشخص است ما با بیشتر روی تارهای عنکبوت تمرکز داریم و نه به عنوان فقط تار ساده بلکه میخواهیم در روند آموزش از تار عنکبوت برای شناخت بیشتر رنگها بافت ها ترکیب بندی و درک بیشتر بچه ها از مفاهیمی چون تکرار، تقارت، ریتم و هماهنگی بهره ببریم با این چند جمله من متوجه شدید که عنوان عنکبوت دیگر به ظاهر یک موجود و حشره نگاه نمیکنیم بلکه از آن به اهداف دیگر خواهیم رسید

شرح درس

در ابتدا ما با شرح کوتاهی درباره عنکبوت و تار عنکبوت به عنوان وسیله ای برای شکا ر مستقیما به سراغ تارعنکبوت میرویم و میخواهیم با چند خط ساده طرح کلی تار عنکبوت را به بچه ها آموزش دهیم در همین ابتدا برای آشنایی بچه ها مطابق تصویر زیر یک طرح نیمه آماده فراهم کنید تا کودکان به وسیله خطوط نقاط را بهم دیگر وصل کنند سپس در مرحله بعد خود آنها با روشی که میگویم کل تار عنکبوت را ترسیم کنند.

image2

مرحله بعد مطابق شکل یک ورق کاغذ در ابعاد مربع به بچه ها میدهیم و از آنها میخواهیم با دو خط گوشه ها را به هم وصل کنند سپس با دو خط دیگر مطابق شکل تقسیم تار عنکبوت را انجام دهند سپس به سراغ تقسیمات داخلی آن میرویم و از مرکز کاغذ که توسط خطوط مشخص شده است این کار را مطابق شکل انجام میدهیم. چون در مرحله اول این کار اجراشده الان کودکان راحت تر نقاشی را کامل میکنند .این مرحله تمرکز روی تقسیمات، تقارت، نظم و مفاهیمی از این قبیل هستیم که کودک به مرور این مفاهیم را یاد میگیرد

image3

در مرحله بعد به سراغ رنگ آمیزی میرویم که من دیگر نوع تکنیک رنگ آمیزی راشرح نمیدهم و شما میتوانید با هر وسیله یا هر تکنیکی این کار را انجام دهید فقط موضوع این درس بیشتر روی شناخت رنگها و هم نشینی رنگها است در واقع همان طور که شرح دادم این موضوع بهانه ای میشود برا اینکه کودک انگیزه ای موضوعی داشته باشد برای یاد گیری چیزهای دیگر

برای شناخت بیشتر بچه با مفاهیم و اصول رنگ شناسی و مفاهیم دیگر به عنوان مثال از مراحل زیر استفاده کنید

1- به بچه ها یاد بدهید تا با استفاده از رنگ های گرم کل قسمتها و خانه های تار عنکبوت را رنگ آمیزی کنند
2- میتوانید به آنها یاد بدهید فقط با رنگ سرد (سبز و آبی و .. ) این کار را انجام دهند
3- میتوانید از تلفیق رنگ سرد و گرم به صورت منظم و یا تقسیم راست وچپ کاغذ استفاده کنند
4- میتوانند هر قسمت و خانه ای را به صورت سیاه و سفید رنگ آمیزی کنند
image4

همانطور که گفته شد این نوع نگرش به نقاشی برای کودکان که موضوع بهانه ای برای خلق یک اثر جدید و فراهم کردن بستری برای مفاهیم و مهارت های بیشتر برای کودکان است یک روش کاملا اصولی و بر پایه معیارهای جهانی است که مطمنا اگر یک مربی بتواند با این روش موضوع و ایده را طراحی کند به مرور بر روی عملکرد او ونیز کودکان تاثیر زیادی خواهدگذاشت .

ادامه این نوع نگرش هنری در بیان موضوعی مطمنا شما میدانید که این نوع نگرشی آموزشی به همین جا ختم نمیشود چون وقتی شما به عنوان وربی وارد این کار ش.ید در کنار بحث موضوعی که توضیح داده شده جنبه های تکنیکی و نیز استفاده از هنرهای دیگر نیز در این کار برای کودکان مطرح میشود که من به چند نمونه از آن اشاره میکنم

استفاده از این موضوع در هنر کاغذ برش (ساخت تصویر با تا و برش )
استفاده از این موضوع در کاردستی های مختلف ساخت ماسک و...
استفاده از این موضوع برای فضا سازیهای مختلف

نتیجه گیری وقتی موضوعی برای کودکان مطرح میشود خود موضوع یک طرف قضیه است و طرف دیگر آن بهره گیری از آن موضوع برای آموزشهای بیشتر است از این رو به هر موضوعی به عنوان ساده آن نگاه نکنید وسعی کنید برای هر موضوع یک طراحی آموزشی داشته باشید تا بتوانید بیشترین بهره را از آن موضوع بدست آورید .

image5
4 نوع تکنیک کلاژ مفهومی برای کودکان
image5
من در درس های قبل به نقاشی با تکنیک کلاژ یا تکه چسبانی اشاره کردم و توضیحاتی در این خصوص دادم وبه انواع کلاژاشاره ای کرده ام اما در این درس میخواهم برای شما کلاژ مفهومی را شرح بدهم و توضیح بدهم این نوع نقاشی با کلآژ چه ویژگیهایی دارد و چگونه برای خلاقیت کودکان میتواند مفید باشد شرح این درس را با نکات کلیدی و اجرایی آن در ادامه مطلب بخوانید ..
قبلا اشاره کردم که کلاژ یا همان تکه چسبانی یکی از تکنیک های مطرح در هنر است که در سطوح مختلف سنی حتی در دانشگاههای سراسر دنیا اجرا میشود و هنرمندان زیادی با این تکنیک خلق اثر میکنند و در سطوح پایین تر این قابلیت برای کودکان ساده شده و طوری برنامه ریزی شده که بتواند برای خلاقیت کودک نیز مفید باشد از این رو با اشاره ای کوتاه در باره تکنیک کلاژ به سراغ اصل موضوع درس میرویم که آن هم تکنیک کلاژه مفهومی است
همانطور که از اسم و ترجمه فارسی این تکنیک مشخص است با تکه های مواد مختلف و چسباندن در کنار هم به خلق اثر می رسیم در این تکنیک کودک با بریده های کاغذ – مقوا – پارچه – و... تصویری را خلق میکند که قرار است موضوع نقاشی اوشود و در واقع او بجای رنگ از چیزهای رنگی و متریالهای مختلف رنگی استفاده میکند در این تکنیک بریدن چسباندن حرف اول را میزند
این تکنیک برای سطوح مختلف سنی کودکان چهارچوب های خاص خودش را دارد یعنی متناسب با سن کودک سطح کار تفاوت میکند کودکان زیر 7 سال بیشتر با کاغذ و مقوا این تکنیک را اجرا میکنند ولی کودکان سنین بالاتر از متریالهای دیگر نیز بهرمند خواهند شد
این نوع کلاژ که معمولا مربیان به آن کمتر توجه میکنند و شاید بعضی مربیان اصلا شناختی از این نوع تکنیک نداشته باشند و ندانند چه ویژگیهایی دارد .یک نوع نگرش به هنر در بین هنرمندان سراسر دنیا است در واقع هنر مفهومی به هنری گفته میشود که ایده و فکر نسبت به اجزای دیگر آن هنربرتری داشته باشد . در هنر مفهومی فکر ایده و بیان اهمیت پیاده میکند . هنرمند سعی میکند در قابل هنر خود از نثاشی گرفته تا مجسمه سازی و حتی سینما با زبان خاص بیانی متنفاوت را منتقل کند
و اما در این هنر هنرمند با بریدن و چسباندن فرمها تصاویر و... در کنارهم ایده و فکری را برای مخاطب بیان خواهد کرد .
قبل از مشروح درس دو نکته را یادآوری میکنم اول اینکه این تکنیک را مرحله به مرحله اجرا کنید تا کودکان درک درستی از این نوع نقاشی بدست بیاورند دوم این تکنیک یک ساختار خلاقانه دارد و نمیتوان برای آن حد و مرزی قائل شد از این رو کودکان با آزادی کامل این کار را انجام میدهند و به مرور شناخت خود را نسبت به هنر مفهومی کامل خواهند کرد
به تصویر زیر دقت کنید ما یک ماهی و یک سیب داریم این دو به لحاظ ماهیتی و هیچ گونه شباهتی به هم ندارند ولی در پایین می بینید که این دو وقتی با هم ترکیب شوند دیگر نه ماهی آن ماهی قبلی است و نه سیب و درواقع یک ماهیت جدید به دست آماده به زبان ساده من با این کار سعی کردم به مخاطبم ایده و فکر و حرفی را منتقل کنم البته این مثال ساده برای درک این موضوع است حال در ادامه شما با این ساختار بیشتر آشنا خواهید شد .
image5
در تصویر زیرهنرمند یک طوطی را با استفاده از مواد مختلف به صورت کلاژ ساخته است این نوع هنر مفهومی میتواند اشاره داشته باشد به اینکه حیوانات و پرندگان در معرض تغیر و یا تهدید هستن البته ایت تصویر ساده ترسیم شده و در نگاه اول شاید خیلی واضح نباشد ولی اگر هنرمند از تصاویر چون آتش – کوه – رعد و برق استفاده میکرد تصویر گویا تر بود .
image5
در روش دیگر برای کودکان یک نوع پیوند کلاژ با نقاشی مفهومی به وجود می آید در تصویر زیر قسنتی از بریده عکس استقاده شده ودر بقیه موارد کشیدن تصاویری برای تکمیل عکسها هنر نقاشی با کلاژ را به سمت مقهومی بود میکشاند
image5
ولی بحث اصلی در این هنر یک پله فراتر از این موارد است در هنر کلاژ مفهومی تنوع تصاویر – جایگزین کردن های خلاقانه – استفاده ازبیان تصویری و.. بیشتر میشود در تصویر زیر بیش از 20 بریده تصویر مختلف یک شخصیت را به وجود آورده است شما در این تصویر به راحت میتواند پی ببرید که هنرمند با این کار تغییر هویت در انسانهارا بیان میکند فقط با بریدهای تصاویری که با دقت انتخاب شده اند
image5
در تصویر دیگر ازدحام بافت ها شکلها فرمها و حتی در بعضی قسمت ها یک نوع شلوغی و سردرگمی رابرای مخاطب بیان میکند که حاکی از جامعه و اجتماع مترکم است در این نوع کلاژه شناخت کودکان از انواع متریال و بافت ها و ترکیب بندی میتواند به او در بیان تصویر کمک کند
image5

با توجه به این 4 نوع کلاژ مفهومی شما سعی کنید با کودکان از مراحل ساده شروع کنید با دو تصویر و ترکیب آنها با هم درک کودکان را بالا ببرید سپس به کودکان یاد هید به مرور بیان تصویری خود را در قالب تکنیک کلاژ بالا ببرن این نوع کار متناسب برای بچه های چهارم دبستان به بالا است و با کودکان سنین پایین تر موضوعات ساده و تکنیک های معمولی کار شود
نتیجه گیری
image5
در این تکنیک کودک با شناخت عناصر بصری ترکیب و کنارهم قرار دادن عکسها فرمها و سطوح مختلف سعی میکند حسی – حرفی و یا چیزی را به مخاطب خود برساند این نوع نقاشی تاثی مستقیمی برا روی خلاقیت و پرورش ذهن کودک خواهد داشت و کودکانی که در این زمینه تقویت شوند در زمینه های دیگر و حتی دروس دیگر خلاق و نو آور خواهند بود .

نظرات کاربران ارسال نظر

جستجو

بنرهای تبلیغاتی

آمار بازدید

  کاربران آنلاین : 503
  بازدید امروز : 17394
  بازدید ماه گذشته : 983804
  بازدید کل : 33868738