نگاهی به 16 تیپ شخصیتی MBTI (پارت1)

مرکز مشاوره و روانشناسی 11/11/2020 3:16:16 PM نمایش : 2948 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
همه ما نقاط قوت مربوط به خودمان را داریم و شناخت آن ها باعث می شود، در مسیر بهتری قدم برداشته و اطمینان بیشتری به خودمان داشته باشیم. در واقع شناخت تیپ های شخصیتی سبب درک بهتری نسبت به تفاوت های شخصیتی، توانایی ها و ترجیحات شخصی می شود. از این رو در این مقاله 16 تیپ شخصیتی معروف MBTI را بررسی می کنیم.
نگاهی به 16 تیپ شخصیتی MBTI (پارت1)

تست MBTI چیست؟

تست MBTI یک پرسشنامه روانشناسی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و ترجیحات شخصی یک فرد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز تهیه شده و به عنوان یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای روانشناختی استفاده می شود. این دو نفر معتقد بودند اگر تستی طراحی کنند که مردم شخصیت خودشان را بهتر بشناسند، می توانند مشاغلی متناسب با تیپ شخصیتی خودشان انتخاب کرده و زندگی شاد تری داشته باشند؛ به همین دلیل است که این روزها در سایت های مختلف کاریابی و آزمون های استخدامی با این تست رو به رو می شویم. هدف این تست فقط شناخت بیشتر نسبت به خود است و به هیچ وجه نمی گوید که شخصیت چه کسی بهتر است؛ چراکه مفهومی به نام بهترین شخصیت اشتباه است و هر کسی با هر شخصیتی که داشته باشد، با شناخت بیشتر توانایی های خودش می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

معیارهای اصلی تست MBTI

اگر قبلا از این تست استفاده کرده باشید با نتایجی مانند INTJ یا ESTJ رو به رو شده اید که هر کدام نشانگر یک تیپ شخصیتی می باشند اما قبل از شناخت هر کدام از تیپ های شخصیتی بهتر است معنی هرکدام از این حروف و به طور کلی معیارهای اصلی تست MBTI را بیشتر بشناسیم.

1. برون‌گرایی (E) و درون‌گرایی (I)

افراد برون گرا (Extraverts) از معاشرت و تعاملات اجتماعی لذت برده و به وسیله صرف وقت با دیگران، انرژی می گیرند.
افراد درون گرا (Introverts) از تنها بودن انرژی می گیرند و به جای جمع های شلوغ از تعاملات اجتماعی معنادار لذت می برند.

همچنین بخوانید: مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد برونگرا و درونگرا

2. حسی (S) یا شهودی (N)

افراد حسی (Sensing) بیشتر بر پایه واقعیت عمل می کنند، حافظه خوبی برای جزئیات دارند و از تجربه کردن بسیار لذت می برند.
افراد شهودی (Intuition) به الگوها و تصورات توجه می کنند و از فکر کردن درباره احتمالات، آینده و نظریه های انتزاعی لذت می برند.

3. منطقی (T) یا احساسی (F)

افراد منطقی (Thinking) کسانی هستند که نسبت به واقعیت ها و داده های عینی تأکید بیشتری دارند و در زمان تصمیم گیری منطقی، ثابت قدم و بی غرض هستند.
افراد احساسی (Feeling) به احساسات توجه بیشتری داشته و در زمان تصمیم گیری، مردم و احساساتشان را نیز در نظر می گیرند.

4. قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

قضاوت گر یا ادراکی بودن در واقع به نحوه نگرش مردم به جهان خارج اشاره می کند.
افراد قضاوت گر (Judging) برای نظم و ساختار ارزش زیادی قائل هستند و زندگی خود را بر اساس برنامه ریزی و ساختارمندی تنظیم می کنند.
افراد ادراکی (Perceiving) میزان انعطاف پذیری بیشتری دارند و ترجیح می دهند با جریان زندگی همراه بوده و از آن لذت ببرند.

16 تیپ شخصیتی MBTI

حالا که با هر یک از حروف این تست شخصیتی آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که 16 تیپ شخصیتی معروف را بررسی کنیم.

INFP (ایده آلیست)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، شهودی، احساسی و ادراکی می باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی، ایده‌آل گرا هستند و قوه‌ی تخیل خوبی دارند. آن ها بر اساس ارزش ها و اعتقادات اصلی خودشان، پیش می روند و اگر احساس کنند کاری با ارزش هایشان سازگاری ندارد، ترجیح می دهند آن کار را انجام ندهند. INFP ها معمولا در کارهایی که بتوانند خلاقیت و دیدگاه خود را بیان کنند، عملکرد خوبی دارند. همچنین علاقمند به یادگیری بیشتر در مورد دیگران هستند و مایل به گوش دادن و در نظر گرفتن بسیاری از جنبه های یک موضوع هستند.

برخی از شغل های مورد علاقه: هنرمند، طراح گرافیک، مشاور، روانشناس، فیزیوتراپیست، نویسنده

INTJ (استراتژیست)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، شهودی، منطقی و قضاوت گر می باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی، تحلیلگر، تودار و بسیار خلاق هستند. INTJ ها نسبت به مسائل دید کلی دارند و ترجیح می دهند به جای جزئیات، روی اطلاعات کلی متمرکز شوند. آن ها همچنین بیشتر از احساسات به منطق و اطلاعات قابل مشاهده استناد می کنند و حتی گاهی اوقات افراد احساسی، آن ها را سرد و بی احساس تلقی می کنند. INTJ ها انتظارات بالایی از خود دارند و زمانی که به چیزی علاقمند می شوند، تلاش می کنند تا آنجایی که می توانند در آن زمینه، دانش و مهارت کسب کنند.

برخی از شغل های مورد علاقه: دانشمند، ریاضی دان، مهندس، معلم، پزشک، دندانپزشک، قاضی، وکیل

INFJ (حامی)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، شهودی، احساسی و قضاوت گر می باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی، خلاق، مهربان، حمایتگر و دلسوز هستند. INFJ ها به خاطر درک عاطفی بسیار زیادی که دارند، همدلانه برخورد کرده و از کمک به دیگران لذت می برند. آن ها همچنین توانایی تصمیم گیری قاطع برای دستیابی به خواسته های خود را دارند و اهل برنامه ریزی و سازمان دهی به مسائل هستند. INFJ ها در مشاغلی که بتوانند خلاقیت خود را نشان داده و تغییرات معناداری ایجاد کنند، بهترین عملکرد را دارند.

برخی از شغل های مورد علاقه: هنرمند، بازیگر، کارآفرین، نوازنده، مشاور، روانشناس، معلم، نویسنده، عکاس

INTP (متفکر)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، شهودی، منطقی و ادراکی می باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی اغلب، تحلیلگر، منطقی، خوش فکر و اهل ریسک هستند. آن ها از گذراندن وقتشان برای فکر کردن درباره چگونگی کارها و ارائه راه حل برای مشکلات لذت می برند. INTP ها ترجیح می دهند با گروه کوچکی از دوستان نزدیک که با آن ها نقاط مشترک بیشتری دارند معاشرت کنند و برای عقل بیش از احساسات ارزش قائل هستند. همچنین از آنجایی که INTP ها از مفاهیم نظری و انتزاعی لذت می برند، در مشاغل مرتبط با علوم، عملکرد بهتری دارند.

برخی از شغل های مورد علاقه: شیمیدان، فیزیکدان، برنامه نویس کامپیوتر، مهندس، ریاضی دان، داروساز، توسعه دهنده نرم افزار، زمین شناس

ENFP (قهرمان)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، شهودی، احساسی و ادراکی می باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی غالبا مشتاق، پرانرژی، کاریزماتیک و خلاق توصیف می شوند. ENFP ها از کارهای روتین و یکنواخت خوششان نمی آید و ترجیح می دهند روی آینده تمرکز کنند. آن ها با اینکه در دادن ایده های عالی مهارت دارند، گاهی اوقات کارهای مهم را تا آخرین لحظه به تعویق می اندازند. میزان انعطاف پذیری در ENFP ها بسیار زیاد است و به خوبی می توانند با تغییرات سازگار شوند. اما اگر به کارهای خسته کننده مشغول شوند، به راحتی حواسشان پرت می شود. به همین دلیل در مشاغلی که نیاز به انعطاف پذیری دارند، عملکرد خوبی داشته و از انجام کارهای منظم و یکنواخت دوری می کنند.

برخی از شغل های مورد علاقه: روانشناس، روزنامه نگار، بازیگر، مجری تلویزیون، گزارشگر، متخصص تغذیه، پرستار، سیاستمدار

تا کنون 5 مدل شخصیتی از 16 تیپ شخصیتی مایرز و بریگز را بررسی کرده ایم. در مقاله بعدی 11 مدل دیگر را بررسی خواهیم کرد.

273 نفر این مطلب را پسندیده اند.