نگاهی به 16 تیپ شخصیتی MBTI (پارت 2)

مرکز مشاوره و روانشناسی 11/14/2020 2:15:51 PM نمایش : 3716 زمان مطالعه : 7 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
تست شخصیت شناسی MBTI یکی از آزمون ­های محبوب شخصیت شناسی در کل دنیا است که در مقاله قبلی درباره ­ی آن صحبت کرده و 5 تیپ شخصیتی از نتایج این تست را مورد بررسی قرار دادیم. در این مطلب قصد داریم ادامه تیپ­ های شخصیتی این تست را بررسی کنیم.
نگاهی به 16 تیپ شخصیتی MBTI (پارت 2)
آنچه در این مقاله میخوانید:

16 تیپ شخصیتی MBTI

تیپ های شخصیتی قبلی را می توانید از مقاله قبلی مطالعه کنید. بقیه مدل های شخصیت عبارتند از:

ENTJ (فرمانده)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، شهودی، منطقی و قضاوت­گر می ­باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی از گذراندن وقت خود با دیگران لذت می ­برند، تعامل با دیگران به آن­ها انرژی می­دهد و از مهارت کلامی خوبی برخوردارند. ENTJ­ها آینده ­نگر هستند و بیشتر از احساسات بر اطلاعات منطقی، تأکید دارند؛ به همین دلیل احساسات شخصی و عواطف دیگران تأثیر زیادی در انتخاب­ آن­ها ندارد. همچنین ENTJ­ها اهل برنامه­ ریزی هستند و از مسئولیت­ پذیری خوبی برخوردارند، به همین جهت به عنوان رهبران ذاتی شناخته می­ شوند و البته گاهی اوقات آن­ها را سرد و بی­رحم می­دانند؛ اما نه به این معنی که آن­ها از عمد بی­رحم هستند، بلکه مستعد پنهان کردن احساسات خود بوده و آن را نقطه ضعفی می­ دانند که دیگران نباید از آن باخبر شوند.

برخی از شغل­های مورد علاقه: مدیر منابع انسانی، مدیرعامل یا مدیر شرکت، وکیل، دانشمند، توسع ه­دهنده نرم ­افزار، تحلیلگر کسب و کار، کارآفرین، استاد دانشگاه

ENTP (مناظره­ کننده)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، شهودی، منطقی و ادراکی می ­باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی از تعامل با افراد مختلف لذت می­ برند، اهل گفتگو هستند و دوست دارند دیگران را در بحث­ های مختلف درگیر کنند. ENTPها اغلب تصمیماتشان را براساس آینده می­ گیرند نه لحظه­ ی حال و دائما اطلاعات و ایده ­های جدید را جذب می­ کنند. آن­ها خیلی سریع قادر به درک اطلاعات جدید هستند و گاهی اوقات آنچنان در ایده ­ها و برنامه­ های خودشان غرق می­ شوند که ممکن است روابط نزدیک خود را از دست بدهند. ENTPها از یکنواختی و کارهای روتین خوششان نمی ­آید و در مشاغلی که هیجان دارند و می توانند به راحتی از خلاقیت خودشان استفاده کنند، عملکرد بهتری دارند.

برخی از شغل­های مورد علاقه: مهندس، وکیل، دانشمند، مخترع، روانشناس، روانپزشک، روزنامه ­نگار

ENFJ (بخشنده)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، شهودی، احساسی و قضاوت­گر می باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی می توانند با تمام تیپ­های شخصیتی حتی افراد درونگرا و ساکت دوست شده و روابط خوبی ایجاد کنند. این افراد به خوبی دیگران را درک کرده و بر نحوه رفتار افراد مختلف، تأثیر می گذرانند. ENFJها بسیار دلسوز و حمایتگر هستند و گاهی چنان وقت خود را به دیگران اختصاص می­ دهند که از نیازهای خودشان غافل می ­شوند. همچنین از آنجایی که ENFJها در ایجاد ارتباط در میان افراد مختلف، مهارت دارند، می­ توانند به رهبران برجسته ­ای تبدیل شوند که در گروه­ های مختلف، انگیزه و شور و اشتیاق ایجاد می ­کنند. در واقع ENFJها در مشاغلی که می­ توانند به دیگران کمک کرده و زمان زیادی را برای تعاملات اجتماعی سپری کنند، بهترین عملکرد را دارند.

برخی از شغل­های مورد علاقه: مشاور، روانشناس، معلم، مدیر منابع انسانی، نماینده فروش، مدیر

ISFJ (محافظ)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، حسی، احساسی و قضاوت­گر می­باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی مهربان و دلسوز هستند و بیشتر از خودشان به دیگران اهمیت می ­دهند. آن­ها همچنین افراد مسئولیت ­پذیر و قابل اعتمادی هستند که بسیار سخت کار می ­کنند و با اینکه کم­ صحبت و خجالتی به نظر می­ رسند، دوستان کم اما خوبی دارند. ISFJها معمولا هنگام مواجه با مشکلات و ناملایمات زندگی، مانند بیماری یا مرگ یکی از عزیزان، سکوت می­ کنند و ترجیح می ­دهند دیگران را به خاطر بازگو کردن مشکلاتشان، آزرده خاطر نکنند. ISFJها به خاطر سازگاری با احساسات دیگران در مشاغل بهداشت روان، به خاطر دقت و نظمشان در مشاغلی که به برنامه ­ریزی و قانونمندی نیاز دارند و به علت مهارت بالایی که در ایجاد نظم دارند، در کارهای مدیریتی و اداری هم عملکرد خوبی دارند.

برخی شغل­های مورد علاقه: حسابدار، مدیر، بانکدار، دفتردار، خدمات مراقبت از کودکان، مشاور، پرستار، معلم

ISFP (هنرمند)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، حسی، احساسی و ادراکی می باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی مهربان، بسیار آرام، متین و حساس هستند و معمولا ترجیح می­ دهند به جای افراد مختلف با گروه کوچکی از دوستان یا اعضای خانواده معاشرت کنند. ISFPها دوست دارند روی جزئیات تمرکز کرده و بیشتر از اینکه نگران آینده باشند، به زمان حال و اکنون می­ پردازند. همچنین آن­ها به جای رویاپردازی اهل عمل هستند و از موقعیت­هایی که شامل کسب تجربه عملی است، استقبال می­کنند. ISFPها در مشاغلی که به مشکلات علمی و واقعی مربوط می­ شوند عملکرد خوبی دارند و کارهایی که آزادی شخصی و استقلال زیادی را ارائه می­ دهند، برایشان جذاب­تر است.

برخی شغل­های مورد علاقه: هنرمند، آهنگساز یا نوازنده، سرآشپز، طراح، پرستار، متخصص اطفال، روانشناس، معلم، دامپزشک

ISTJ (بازرس)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، حسی، منطقی و قضاوت­گر می­باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی برای همه چیز از قبل برنامه­ ریزی می­ کنند و از یک زندگی منظم لذت می ­برند. وقتی اوضاع به هم می­ ریزد ISTJها ممکن است تا زمانی که همه چیز را درست نکنند و کار به پایان نرسد، قادر به استراحت نباشند. آن­ها همچنین مسئولیت­ پذیر، واقع ­بین و قابل اعتماد هستند و می­ توانند روی وظیفه خود متمرکز شده و هرگونه حواس ­پرتی را نادیده بگیرند. ISTJها در مشاغلی که به نظم و پشتکار زیادی نیاز دارند، عملکرد خوبی دارند.

برخی شغل­های مورد علاقه: حسابدار، برنامه­ نویس کامپیوتر، دندانپزشک، دکتر، وکیل، پلیس، رهبر نظامی

ISTP (سازنده)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی درونگرایی، حسی، منطقی و ادراکی می­باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی نتیجه­ گرا هستند و زمانی که مشکلی بوجود می­ آید، می­ خواهند به سرعت علت اصلی را شناسایی و نوعی راه­ حل پیدا کنند. ISTPها از تجربیات جدید لذت می ­برند و به سرگرمی­ هایی مانند موتورسواری، بانجی­ جامپینگ، موج­ سواری و ... علاقه دارند. همچنین آن­ها نسبت به حالات عاطفی دیگران سازگاری نداشته و حتی از احساسات خودشان هم فاصله می ­گیرند؛ البته نه به این معنی که احساسی ندارند، بلکه از میزان خونسردی بالایی برخوردار بوده و احساسات درونی خود را نشان نمی ­دهند. ISTPها درونگرا هستند و از کارهایی که به تنهایی انجام می ­شوند، استقبال می­ کنند. به­ علاوه از قانونمندی زیاد بدشان می ­آید و در مشاغلی که استقلال و آزادی عمل دارند، عملکرد بهتری دارند.

برخی شغل­های مورد علاقه: پزشکی قانونی، مهندسی، مکانیک، برنامه ­نویسی کامپیوتر، مهندس نرم ­افزار، طراح بازی­ های ویدئویی، تکنسین برق، خلبان، آتش­نشان

ESFJ (مراقب)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، حسی، احساسی و قضاوت­گر می­ باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی دوستانه و مهربان هستند و علاوه بر لذت بردن از کمک به دیگران، نیاز به تأیید دارند. آن­ها انتظار دارند مورد توجه و قدردانی دیگران قرار گرفته و در عین حال به احساسات و نیازهای دیگران توجه می­کنند. ESFJها ناظر دقیق دیگران هستند و از آنجایی که افراد دیگر را به خوبی درک می ­کنند، مردم به برقراری ارتباط با آن­ها تمایل داشته و در کنارشان، احساس راحتی می­ کنند. ESFJها همچنین ترجیح می­ دهند بر محیط اطراف خود کنترل داشته باشند و به همین جهت به سازماندهی و برنامه ­ریزی، اهمیت می ­دهند. به­ علاوه از آنجایی که آن­ها از کمک کردن به دیگران لذت می­ برند، اغلب در موقعیت­ هایی که نقش یک مراقب را دارند، عملکرد خوبی دارند.

برخی شغل­های مورد علاقه: مراقبت از کودکان، پرستاری، درس دادن، مشاوره، پزشک، مسئول پذیرش، دفتردار، مدیر دفتر

ESFP (بازیگر)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، حسی، احساسی و ادراکی می­ باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی در حال زندگی می کنند، از تجربیات جدید لذت می­برند و همیشه به دنبال یک ماجراجویی جدید هستند. چنین افرادی ترجیح می ­دهند از طریق تجربه علمی یاد بگیرند و از یادگیری از طریق کتاب و بحث ­های نظری، بیزار هستند؛ به همین دلیل دانش­ آموزانی با تیپ شخصیتی ESFP از روش­ های یادگیری سنتی خوششان نمی­ آید و در موقعیت­ هایی که با دیگران در تعامل هستند یا از طریق تجربه و به صورت مستقیم یاد می ­گیرند، بهتر عمل می­کنند. ESFPها دوست دارند در مرکز توجه قرار بگیرند و از آنجایی که افراد دیگر را به خوبی درک می ­کنند، مردم در کنارشان احساس راحتی دارند. آن­ها همچنین از کارهای روتین خوششان نمی ­آید و در مشاغلی که میزان تنوع بالایی دارند، عملکرد بهتری دارند.

برخی شغل­های مورد علاقه: هنرمند، بازیگر، مشاور، خدمات مراقبت از کودکان، نوازنده، روانشناس، متخصص منابع انسانی، طراح مد

ESTJ (کارگردان)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، حسی، منطقی و قضاوت­گر می ­باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی پایبندی زیادی به قوانین و سنت­ ها دارند و از آنجایی که مسئولیت­ پذیری خوبی دارند، برای سمت­ های رهبری گزینه بسیار مناسبی هستند. ESTJها اعتماد­ به ­نفس بالایی دارند و گاهی اوقات ممکن است انتقادگر و پرخاشگر به نظر برسند، به ویژه زمانی که افراد دیگر نتوانند مطابق استانداردهای بالای آن­ها عمل کنند. ESTJها همچنین صریح و صادق هستند و مردم اغلب آن­ها را قابل ­پیش­بینی، پایدار و متعهد توصیف می­ کنند. از آنجایی که آن­ها به نظم و قانونمندی، اهمیت ویژه ­ای می ­دهند، در مشاغل نظارتی به خوبی عمل می ­کنند.

برخی شغل­های مورد علاقه: مأمور پلیس، نظامی، قاضی، سیاستمدار، معلم، مدیر مدرسه، مدیر تجاری، حسابدار، بانکدار

ESTP (ترغیب کننده)

این تیپ شخصیتی شامل 4 ویژگی برونگرایی، حسی، منطقی و ادراکی می­ باشد. افرادی با این تیپ شخصیتی هنگام تصمیم­ گیری بیشتر از احساسات شخصی به منطق اهمیت می­ دهند و به جای برنامه­ های از پیش تعیین شده، بداهه ­پردازی و راه­ حل­ های فوری را ترجیح می­ دهند. ESPTها همچنین به سرعت تصمیم می­ گیرند و اغلب به جزئیاتی که دیگر افراد متوجهشان نمی­ شوند، توجه می­ کنند. افرادی با تیپ شخصیتی ESTP زمانی که با طیف گسترده­ ای از افراد ارتباط برقرار می­ کنند، احساس انرژی می­ کنند و به همین دلیل مشاغل پویایی که شامل کار با دیگران هم می­شود برای آن­ها مناسب است.

برخی شغل­های مورد علاقه: تکنسین پشتیبانی کامپیوتر، کارآفرین، بازاریاب، پیراپزشک، مأمور پلیس، نماینده فروش

سخن آخر

از آنجایی که استفاده از تست شخصیت شناسی MBTI آسان است، به یکی از محبوب­ ترین ابزارهای روانشناختی امروزه تبدیل شده ­است و افراد زیادی را به خود جذب می­ کند. با اینکه نسخه ­های زیادی از این تست به صورت آنلاین و در سایت­ های مختلف در دسترس قرار گرفت ه­است، برخی از آن­ها کامل نبوده و تنها نتایج تقریبی را مشخص می­ کنند. به همین دلیل بهتر است این تست و سایر تست های روانشناسی توسط افراد آموزش ­دیده و مشاوران گرفته شود تا نتایج آن قابل استناد بوده و توسط یک مشاور متخصص از جنبه­ های مختلف پیگیری شود.

287 نفر این مطلب را پسندیده اند.