مشکلات پوستی ناشی از کرونا

متخصص پوست و مو 7/25/2020 12:47:53 PM نمایش : 1333 زمان مطالعه : 1 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
از زمان شروع همه گیری COVID-19، جهان به طرز چشمگیری تغییر کرده است. علاوه بر زندگی اجتماعی، شغلی و شخصی ما، ویروس کرونا چالش های جدیدی را برای همه پزشکان از جمله متخصصین پوست ایجاد کرده است.
مشکلات پوستی ناشی از کرونا

 عوارض پوستی در حال حاضر در فهرست علائم بیماری کرونا قرار ندارند با این حال در برخی از بیماران مبتلا به کرونا، عوارض پوستی مانند برجستگی های مسطح کوچک در بالاتنه، التهابات پوستی خاص، انگشت پای کوویدی و ... دیده می شود.

به طور کلی 5 نوع بیماری پوستی گزارش شده از بیماران مبتلا به کرونا عبارتند از:

  1. بروز یک سری زخم های نامتقارن که شبیه به زخم های ناشی از سرمازدگی دست و پا است. این عارضه پس از ابتلا به کووید 19 ظاهر می شود و بهبود آن، معمولا 12 روز طول می کشد. همچنین این عارضه بیشتر در بیماران جوانی که علائم کمی از بیماری دارند دیده شده است.
  2. ظهور یک سری تاول های کوچک روی دست ها، پاها و قسمت بالای بدن که با خارش همراه است. بهبود این عارضه 10 روز طول می کشد و بیشتر در بیماران میان سال دیده شده است.
  3. بروز التهاب های صورتی و سفید رنگ روی پوست که به التهاب ناشی از تماس با گزنه شباهت دارد و معمولا روی بدن بیمار یا کف دست او ظاهر شده و با خارش همراه است.
  4. برجستگی های کوچک قرمز رنگ روی بدن بیمار که 7 روز روی بدن باقی مانده و همزمان با سایر علائم تشدید شده اند.
  5. عارضه پوستی بافت مردگی یا نکروز که به شکل لکه های آبی یا قرمز و با بافتی توری مانند روی پوست پدیدار می شود و نشانه ی گردش خون ضعیف در بدن بوده و بیشتر در افراد مسن دیده شده است.

 

مشکلات پوستی ناشی از تجهیزات و اقدامات مربوط به بهداشت شخصی

شاید شنیده باشید که بعضی از افرادی که حتی به بیماری کرونا مبتلا نشده اند بر اثر استفاده از وایتکس، الکل و ... دچار مشکلاتی شده اند. در ادامه می خواهیم برخی از مشکلات پوستی که به علت استفاده از تجهیزات بهداشتی و یا انجام اقدامات بهداشتی در جهت محافظت های پیشگیرانه در مقابل بیماری کرونا ایجاد شده است را بررسی کنیم.

  1. سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن پل بینی به دلیل استفاده از عینک محافظ
  2. درماتیت پوستی که به شکل بروز التهاب هایی روی پوست می باشد و به علت تماس طولانی مدت با ماسک و دستکش می باشد.
  3. بروز آکنه، خارش صورت و التهاب پوست صورت به علت استفاده ی طولانی مدت از ماسک N95
  4. درماتیت سبورئیک ( التهاب مزمن پوست که با شوره سر همراه است) و فولیکولیت (التهاب فولیکول های مو) که بر اثر استفاده مداوم از کلاه های محافظ بوجود می آید.
  5. زخم، التهاب، پوسته پوسته شدن و اگزما بر اثر استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده و عدم استفاده از کرم های محافظ پوست

در نهایت برای جلوگیری از مشکلات ناشی از مراقبت های شخصی راهکارهایی وجود دارند که عبارتند از:

  • استفاده از کرم های مرطوب کننده پوست
  • استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی گلیسیرین
  • تعویض ماسک و دستکش در بازه های زمانی کوتاه
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی زیر ماسک در صورت استفاده طولانی مدت
183 نفر این مطلب را پسندیده اند.