تفاوت ایمپلنت دندان و بریج در چیست و کدامیک بهتر است؟

دندانپزشکی 3/9/2021 3:34:51 PM نمایش : 5055 زمان مطالعه : 6 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
ایمپلنت دندان و بریج دو روش پرطرفدار برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستند که سالانه افراد زیادی برای این منظور به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. اما اینکه این دو روش چه فرقی دارند، برای چه کسانی مناسب هستند و به‌طورکلی کدامشان بهتر است را در ادامه توضیح می‌دهیم.
تفاوت ایمپلنت دندان و بریج در چیست و کدامیک بهتر است؟

از دست دادن دندان یک مشکل ناراحت‌کننده است که امروزه به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف بیش‌ازحد مواد غذاییِ قندی، بیشتر دیده می‌شود و به همین دلیل انتخاب بهترین روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به دغدغه‌ی بسیاری از افراد تبدیل شده و در این میان عملکرد و کیفیت دندان مصنوعی، ماندگاری آن و میزان هزینه‌ی لازم از جمله مواردی هستند که روی انتخاب افراد تأثیر می‌گذارند. به همین جهت قصد داریم دو روش ایمپلنت دندان و بریج دندان را از جهت هزینه، کیفیت و مدت ماندگاری مقایسه کنیم تا در نهایت بتوانیم با توجه به شرایط خود، بهترین روش را انتخاب نماییم.

بریج دندان چیست و چطور انجام می‌شود؟

بریج دندان به عنوان یکی از روش‌های قدیمی برای درمان دندان از دست رفته شناخته می‌شود که نسبت به سایر روش‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و به همین دلیل افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. معنای لغوی بریج، پل است و بریج دندانی دقیقا مانند پلی بین دو دندان سالم قرار گرفته و جای دندان خالی را پر می‌کند. در واقع بریج دندان، تنها جای خالی دندان از دست رفته را درگیر نمی‌کند و دو دندانی که طرفین جای خالی قرار دارند هم باید تراشیده شوند.

بریج دندان در کرج

مراحل گذاشتن بریج دندان چیست؟

برای گذاشتن بریج، در قدم اول دندانپزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، دندان‌های دو طرف را برای روکش شدن آماده می‌کند. برای این منظور دندان‌ها باید تغییر شکل داده و تراشیده شوند، سپس روکش‌ها روی این دندان‌ها قرار می‌گیرند و به دندان مصنوعی کمک می‌کنند در جای خود محکم و ثابت باقی بماند.
پس از آماده‌سازی دندان‌ها، دندانپزشک از دهان بیمار قالب‌گیری کرده و آن‌ را به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستد تا در آنجا پروتز دندانی متناسب با دهان بیمار ساخته شود. در مدتی که پروتز اصلی آماده می‌شود، دندانپزشک ممکن است از بریج موقتی استفاده کند تا در این فاصله دندان‌ها آسیب نبینند.

در نهایت پس از آماده شدن پروتز اصلی دندانپزشک بریج موقت را برداشته و بریج نهایی را نصب می‌کند. همچنین در پایان و بعد از نصب بریج از تناسب و هماهنگی آن با سایر‌ دندان‌ها اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود مشکل رسیدگی می‌کند.

مزایا و معایب بریج دندان

بریج دندان نسبت به ایمپلنت، سریع‌تر و ارزان‌تر است؛ در حالیکه نقطه ضعف اصلی آن، دائمی نبودنش می‌باشد. در واقع بریج‌های دندان می‌توانند از ۵ تا ۱۵ سال دوام بیاورند که این مدت به نحوه‌ی نگهداری از دندان‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ بستگی دارد.
همچنین در صورتی که دندان‌های کناری دچار شکستگی، پرکردگی یا تغییر رنگ شده باشند، روکشی که هنگام بریج روی آن‌ها می‌آید، به بهبود ظاهرشان کمک می‌کند و این موضوع یکی‌دیگر از مزایای بریج دندان است.

ایمپلنت دندان چیست و چطور انجام می‌شود؟

ایمپلنت دندان یک روش عالی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است که عملکردی مانند یک دندان طبیعی دارد. در حقیقت ایمپلنت از سه بخش فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان تشکیل شده است. در این روش متخصص ایمپلنت ابتدا دندان آسیب‌دیده را خارج می‌کند و سپس وضعیت بافت استخوان فک در آن ناحیه را بررسی می‌کند. در صورتی که استخوان فک نرم باشد و به اندازه‌ی کافی محکم نباشد، نمی‌تواند از ایمپلنت پشتیبانی کند؛ به همین دلیل در چنین مواقعی لازم است قبل از انجام ایمپلنت، جراحی پیوند استخوان انجام شود.

پس از اطمینان از استحکام استخوان فک، جراح یک برش روی لثه ایجاد کرده و استخوان فک را سوراخ می‌کند تا فیکسچر ایمپلنت را که شبیه یک پیچ به نظر می‌رسد و معمولا از جنس تیتانیوم است، در استخوان قرار دهد. پس از قرار دادن فیکسچر باید مدتی بگذرد تا بافت طبیعی استخوان و فیکسچر با هم ادغام شوند و فرآیند استخوان‌سازی تکمیل شود.
برخلاف تصور عموم تاج دندان مستقیما روی فیکسچر قرار نمی‌گیرد و برای استحکام بیشتر از یک رابط به نام اباتمنت استفاده می‌شود تا ایمپلنت به خوبی قرار بگیرد. 
در نهایت پس از گذاشتن اباتمنت یک تاج موقت نصب شده و بعد از ارزیابی عملکرد ایمپلنت، نصب تاج نهایی دندان انجام می‌شود.

ایمپلنت دندان در کرج

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

از آنجایی که دندان ایمپلنتی کاملا به استخوان فک متصل است و در آن ریشه دارد، احتمال حرکت و تغییر حالت آن وجود ندارد. دندان ایمپلنتی عملکردی شبیه دندان‌های طبیعی دارد و به همین دلیل رعایت بهداشت آن بسیار راحت است. 

در واقع ایمپلنت تنها راه درمان دائمی برای دندان‌های از دست رفته است و احتمال پوسیدگی دندان، عفونت و التهاب لثه را به حداقل می‌رساند.
با این وجود گاهی‌اوقات ممکن است به دلیل فشار بیش‌ازحد ناشی از دندان قروچه، خوردن مواد غذایی سخت و ... روکش ایمپلنت یا پیچ آن شل شود که در این صورت باید حتما به دندانپزشک مراجعه شود.

جدول مقایسه ایمپلنت دندان و بریج

  ایمپلنت دندان بریج دندان
هزینه بیشتر کمتر
ماندگاری دائمی ۵ الی ۱۵ سال

مراقبت‌های

دهان و دندان

راحت‌تر

سخت‌تر
مدت زمان درمان ۳ تا ۸ ماه چند هفته

مقایسه ایمپلنت دندان و بریج از جنبه‌های مختلف

به‌طورکلی هر دو روش ایمپلنت و بریج، برای جبران دندان‌های از دست رفته عالی هستند و افراد زیادی از این دو روش استفاده می‌کنند. ایمپلنت ماندگاری بیشتری داشته در حالیکه بریج‌ها برای جایگزینی سریع بسیار عالی هستند و هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دارند.

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

مقایسه ایمپلنت و بریج از لحاظ ماندگاری

در روش ایمپلنت دندان‌های اطراف به‌هیچ‌وجه درگیر نمی‌شوند و پروتز به کار رفته در این روش به سرعت با استخوان فک و لثه سازگار می‌شود؛ در نتیجه مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند. همین موضوع باعث شده ایمپلنت نسبت به بریج دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد و در مقابل پوسیدگی و مشکلات لثه، مقاوم باشد.
این در حالیست که بریج به طور معمول بین ۵ الی ۱۵ سال عمر می‌کند و مدت زمان ماندگاری آن به شیوه‌ی نگهداری و بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. همچنین در روش بریج، دندان‌های کناری که زیر روکش قرار گرفته‌اند، ممکن است دچار پوسیدگی شوند.

مقایسه ایمپلنت و بریج از لحاظ زیبایی

هر دو روش ایمپلنت و بریج ظاهری طبیعی دارند و به‌طورکلی موضوع زیبایی و حفظ ظاهر طبیعی دندان تا حدود زیادی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد. با این حال در اغلب مواقع ایمپلنت نسبت به بریج ظاهر طبیعی‌تری دارد و به‌ویژه برای دندان‌های جلویی که نقش مهمی در زیبایی لبخند دارند، مناسب‌تر است.

مقایسه ایمپلنت و بریج از لحاظ مراقبت‌های دهان و دندان

بریج برای پر کردن جای دندان خالی، دو یا سه تاج دندان را به هم متصل می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مسواک زدن و استفاده از نخ دندان سخت‌تر باشد. در حالیکه ایمپلنت به عنوان یک دندان مستقل عمل کرده و مراقبت از آن راحت‌تر است.

مراقبت از دهان و دندان

مقایسه ایمپلنت و بریج از لحاظ هزینه

با اینکه هزینه بریج نسبت به ایمپلنت کمتر است، ممکن است شخص چند سال بعد مجبور به تعویض آن شده و در نتیجه هزینه‌ی بیشتری بپردازد. در واقع ایمپلنت مراحل درمانی طولانی‌تری دارد و گران‌تر است اما در طولانی مدت یک روش ماندگار می‌باشد و نسبت به روش‌های موقت مقرون‌به‌صرفه‌تر است. همچنین برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی به بیماران این امکان را می‌دهند ک هزینه ایمپلنت را به صورت قسطی بپردازند.

سخن آخر

در نهایت باید گفت قبل از انجام ایمپلنت یا بریج باید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنیم تا بهترین روش را به ما پیشنهاد بدهد. یک دندانپزشک خوب با توجه به سلامت دهان و دندان‌های ما راهنمایی می‌کند که انجام کدام روش مناسب‌تر است.

175 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم