۷ نوع موخوره‌ی رایج و نحوه جلوگیری از ایجاد آن‌ها

متخصص پوست و مو 12/23/2020 12:51:22 PM نمایش : 3648 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
موخوره مشکل رایجی است که اکثر ما تجربه کرده‌ایم و حتی شاید بارها مجبور به کوتاهی موهایمان شده‌ایم. موخوره به معنی دوشاخه شدن مو است که انواع مختلفی دارد و در اثر استفاده‌ بیش‌ازحد از محصولات رنگ‌آمیزی مو، ابزار حرارتی و ... بوجود می‌آید. بنابراین در ادامه می‌خواهیم انواع موخوره، بهترین روش درمانی و اینکه چطور از شر این مهمان ناخوانده خلاص شویم را بررسی کنیم.
۷ نوع موخوره‌ی رایج و نحوه جلوگیری از ایجاد آن‌ها
آنچه در این مقاله میخوانید:

موخوره دقیقا چیست؟

موخوره نوعی آسیب‌دیدگی مو است که نوکِ ساقه‌ی مو شروع به شکافته شدن و از بین رفتن می‌کند. بهترین راه تشخیص موخوره این است که چند رشته از موهایمان را روی انگشتان خود خم کرده و انتهای آن‌ها را بادقت بررسی کنیم. همچنین در صورتی که موهایمان اغلب در هم گِره بخورند، می‌تواند یکی از نشانه‌های ایجاد موخوره باشد. راه‌حل دیگری برای تشخیص موخوره این است که از آرایشگر خود بخواهیم بادقت موهای ما را بررسی کند و در صورت وجود موخوره و آسیب‌دیدگی به ما اطلاع دهد.

انواع موخوره

همه‌ی ما موخوره را به عنوان دوشاخه شدن مو می‌شناسیم اما موخوره انواع و اشکال متفاوتی دارد که هرکدام دلیلی دارد. شناخت انواع موخوره به ما کمک می‌کند عواملی که باعث آسیب‌دیدگی به موهایمان شده‌است را سریع‌تر شناسایی کرده و برای درمان اقدام کنیم.

موخوره دو‌شاخه‌ای

حالت دوشاخه متداول‌ترین نوع موخوره است و شبیه یک وایِ انگلیسی (Y) به نظر می‌رسد. این نوع موخوره یکی از مراحل اولیه آسیب‌دیدگی مو است و با اینکه ساقه‌ی مو سالم است، انتهای موها شروع به دوشاخه شدن می‌کنند.
موخوره‌ی دوشاخه بیشتر به علت خشکی، اصطکاک ناشی از لباس، حالت‌دهی و شانه زدن خشن مو ایجاد می‌شود.

روش پیشگیری:

  • شانه کردن مو‌ها به آرامی
  • عدم استفاده از شانه‌های پلاستیکی که باعث اصطکاک می‌شوند
  • چرب کردن انتهای مو با روغن‌های مغذی مثل روغن آرگان
  • استفاده از روبالشی‌هایی که اصطکاک ایجاد نمی‌کنند

موخوره گِره‌خورده

این نوع موخوره برای کسانی که موهای فر، موج‌دار و گره‌خورده دارند، بسیار رایج است و هنگامی اتفاق می‌افتد که یک رشته‌ی مو خودبه‌خود گره بخورد. در این حالت، انتهای مو هنوز منشعب و دوشاخه نشده اما ممکن است هنگام شانه زدن مو، دچار شکستگی شود.
این گره‌ها ناشی از دستکاری یا به اصطلاح عامیانه ور رفتن زیاد با مو، شست‌وشوی نامناسب موها و چنگ زدن بیش‌ازحد و رطوبت‌رسانی نامناسب است.

روش پیشگیری:

  • باز کردن گره‌خوردگی‌های مو قبل از شست‌وشوی مو
  • شست‌وشو به آرامی و طوری که دست‌های از بالا به پایین در حرکت باشند
  • استفاده از نرم‌کننده و ماسک‌موهایی که رطوبت‌رسانی انجام می‌دهند
  • کشیده و صاف نگه‌داشتن موها و جلوگیری از گره‌خوردگی با استفاده از بافت زدن

موخوره ناقص

این نوع موخوره به شکل سوراخ‌هایی در طول ساقه‌ی مو ظاهر می‌شود و ساختمان مو هنوز به طور کامل از هم جدا نشده‌است. موخوره ناقص روی قسمت خمیده یک رشته مو ایجاد می‌شود و به مرور زمان در آن قسمت کوتیکول داخلی مو از هم جدا می‌شود.
موخوره ناقص می‌تواند بر اثر شانه زدن موهای خیس، بستن موها به شکل نامناسب در طولانی‌مدت مانند دم‌اسبی یا گوجه کردن موها و استفاده بیش‌ازحد از ابزار حرارتی و مواد شمیمیایی که باعث از بین رفتن رطوبت کوتیکول مو می‌شوند، بوجود می‌آید.

روش‌ پیشگیری:

  • حرکت دادن انگشتان به آرامی بین موها و باز کردن پیچ‌خوردگی‌ها قبل از استفاده از شانه یا برس
  • چند دسته کردن موها هنگام شانه زدن به جای شانه زدن همه‌ی موها با هم
  • شانه زدن از پایین و باز کردن گره‌ها با ملایمت
  • استفاده از درمان‌های پروتئینی، ماسک‌ مو یا روغن‌های بازسازی کننده بعد از رنگ‌ کردن مو
  • محدود کردن استفاده از ابزار حرارتی مثل اتومو برای صاف کردن موها
  • استفاده از اسپری محافظ حرارتی مو

موخوره مخروطی یا نوک‌تیز

در این حالت موخوره، بافت بیرونی مو یا همان کوتیکول خارجی از بین رفته است و به همین دلیل انتهای مو، مخروطی یا نوک‌تیز به نظر می‌رسد. با اینکه در این حالت انتهای مو دچار شکاف نشده‌است اما به مرور زمان ممکن است دچار شکاف شده و میزان آسیب‌دیدگی موها بیشتر بشود.
این نوع آسیب ناشی از استفاده بیش‌ازحد از مواد شیمیایی یا ابزارهای حرارتی مو است.

روش پیشگیری:

  • محدود کردن استفاده از ابزارهای حرارتی
  • کم‌آبی باعث بالا آمدن کوتیکول مو و در نتیجه آسیب‌پذیر شدن مو می‌شود؛ پس استفاده از ماسک‌های مرطوب کننده و محافظ گرما توصیه می‌شود
  • استفاده از روغن‌های مغذی، ماسک‌های حاوی پروتئین و به‌طورکلی محصولات بازسازی‌کننده‌ی مو

موخوره درختی

این مدل موخوره به شکل شاخه‌های یک درخت است که در یک طرف مو ایجاد شده است. در حقیقت در موخوره درختی یک طرف کوتیکول مو آسیب دیده و به این معنی است که سلول‌های مغز مو آسیب دیده‌اند. در چنین حالتی معمولا دیگر انواع موخوره هم در بین موها دیده می‌شوند.
موخورده درختی در اثر رژیم غذایی نامناسب، نرسیدن مواد مغذی به مو، زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن و چندین روش ناسالم برای مراقبت از مو اتفاق می‌افتد.

روش پیشگیری:

  • خوردن مواد مغذی برای مو؛ همچنین می‌توان با مشورت متخصص پوست و مو از مکمل‌های تقویتی مو استفاده کرد.
  • استفاده از محصولات مراقبتی مو مانند روغن‌های مغذی، ماسک‌های مرطوب‌کننده و پروتئینی و ...
  • قیچی کردن قسمت‌های آسیب‌دیده برای جلوگیری از پیشرفت موخوره

موخوره گره سفید

موخوره گره سفید به شکل نقاط سفید رنگی در انتهای موها مشخص می‌شود. و زمانی که مو به این حالت می‌رسد هیچ راهی برای درمان ندارد و بهتر است هرچه سریع‌تر انتهای آسیب‌دیده‌ی مو را قیچی کرد.
این نوع موخوره بر اثر استفاده از مواد شیمیایی و ابزار حرارتی بوجود می‌آید. اما در برخی از موارد شخص از مواد شیمیایی و ابزار حرارتی استفاده نمی‌کند اما باز هم این نقاط سفید را در انتهای موهای خودش می‌بیند. در چنین حالتی موخوره ممکن است به علت کم‌آبی مو، کمبود مواد مغذی و مواردی از این قبیل ایجاد شود.

روش پیشگیری:

استفاده از محافظ‌های حرارتی مو
استفاده از ماسک‌های آب‌رسان و مرطوب‌کننده
مصرف مکمل‌های تقویتی مو با مشورت پزشک مو
و به‌طورکلی استفاده از محصولات مراقبتی شامل انواع روغن‌ها، ماسک‌ها و ...

موخوره ضخیم

همیشه موخوره را به عنوان نازک شدن یا دوشاخه شدن مو شناخته‌ایم اما جالب است بدانیم نوعی موخوره هم وجود دارد که به جای نازک شدن، انتهای مو ضخیم می‌شود. این نوع موخوره به معنای عدم تعادل هورمونی است و گاهی‌اوقات مصرف داروهای خاص هورمونی یا کورتون می‌تواند باعث تغییر بافت در ساقه مو شوند.
در صورت بروز این نوع موخوره بهتر است حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده تا از علت اصلی آن باخبر شویم و با مشورت پزشک اقدامات پیشگیرانه و درمان را شروع کنیم.

سخن آخر

قبل از بلندی و کوتاهی یا رنگ و مدل مو، سلامت مو اهمیت دارد و منجر به زیباتر دیده شدن موها می‌شود. بنابراین باید برای حفظ سلامت موهای خود، از روش‌های درست شانه زدن و شست‌وشوی مو استفاده کنیم و در صورتی که موهایمان با کمبود رطوبت یا شکنندگی همراه است، از روغن‌های مغذی و ماسک‌های قبل و بعد از حمام غافل نشویم. همچنین بهتر است با یک پزشک مشورت کرده و در صورت تشخیص او از مکمل یا ویتامین‌های مو استفاده کنیم.

316 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم