اوج گیری قیمت خودروهای ایران خودرو از تیر تا مهر ماه

رپورتاژ 11/11/2020 12:34:14 PM نمایش : 1586 زمان مطالعه : 3 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
با جدی نگرفتن اولین نشانه‌های نجومی شدن قیمت‌های خودروی داخلی در سال 98، امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که افزایش مداوم قیمت خودرو به امری عادی تبدیل شده است. راه اندازی کمپین‌های نخریدن خودرو داخلی هم با حمایت‌ها و سیاست گذاری‌هایی که از جانب دولت به نفع شرکت‌های خودروسازی صورت گرفت، خنثی شد و روند افزایش قیمت همچنان ادامه پیدا کرد.
اوج گیری قیمت خودروهای ایران خودرو از تیر تا مهر ماه

اما فروش خودرو تسهیلاتی در راستای سیاست گذاری‌های جدید هم کارساز نبود و رقابت جدیدی به نام قرعه کشی به میدان آورده شد که به دلیل پیش پرداخت 50 درصدی، قشر فقیر و تا حد زیادی قشر متوسط را از رقابت حذف کرده و راه را برای دلالان هموارتر ساخته است. بنابراین، دیری نمی‌پاید تا شاهد شکست ترفند جدید خودروسازها باشیم. این در حالی است که اعتقاد مردم به اینکه امروز خریدن بهتر از فردا خریدن است، باعث ایجاد بازار رقابتی نامعقول بر سر خودروهایی با قیمت نامعقول‌تر شده است. در این میان قیمت خودروهای ایران خودرو در ماه‌های اخیر تغییرات محسوس و بعضا شگفت‌آوری داشته است که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویتارا ایران خودرو مدل 98، سوار بر موج بلند افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو

ویتارا به دلیل عملکرد خوب آن در مسیرهای ناهموار، مورد توجه بسیاری از خودرو دوستان قرار دارد. ایران خودرو از سال 1385 ویتارا ایران خودرو را به بازار ایران عرضه کرد اما با وجود نارضایتی‌ها درباره راحت نبودن ماشین در جاده‌های هموار، این کراس‌اوور همچنان طرفداران خود را در بازار خودروهای داخلی حفظ کرده است. اعتقاد بر این است که ویتارا ایران خودرو حتی در نسخه 2.4 لیتری نیز چابک و پرشتاب نیست. با در نظر گرفتن عملکرد فنی نه چندان مهیج این خودرو، ویتارا در میان محصولات دیگر ایران خودرو بیشترین افزایش قیمت غیرمنطقی را داشته است. افزایش قیمت 235 میلیون تومانی این خودرو کراس‌اوور در فاصله زمانی تیر تا مهر ماه سال 99، بسیاری از طرفداران این خودرو را در شوک فرو برد و در آغاز مهر آن‌ها را با ارزش غیر منطقی 860 میلیون تومانی در قیمت خودروهای ایران خودرو روبرو کرد.

پژو 207 اتوماتیک مدل 99، پر طرفدار و پر دردسر

پژو 207 با طرفداران زیادی که در بازار خودروهای داخلی دارد، با تفاوت‌های جزئی کوچک نسبت به پژو 206 در نظر بسیاری از خریداران جذابیت بیشتری داشته و با قیمت بالاتری در بازار خرید و فروش می‌شود. این خودرو مصرف سوخت ترکیبی حدودی 7.1 لیتر برای پیمودن هر 100 کیلومتر را دارد و حداثر سرعتی که می‌توانید با آن تجربه کنید، مانند نمونه دنده‌ای، 190 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. اما به دلیل عملکرد کند جعبه دنده AL4، از چابکی نمونه اتوماتیک 207 کاسته شده است. همچنین دنده خودرو با تاخیر عوض شده و در مسیرهای پر پیچ و خم و یا کوهستانی برای راننده مشکلاتی را ایجاد می‌کند. طرفداران این محصول با وجود تمام این مشکلات، باید با قیمت بالا و افزایش 90 میلیونی قیمت که آن‌ها را در ابتدای مهر 99 با قیمت 340 میلیونی خودرو روبرو کرد، کنار بیایند.

پژو 2008 مدل 98، کمیاب و گران

پژو 2008، کراس‌اووری است که در سال 1396 مونتاژ آن، طی همکاری ایران خودرو با برند پژو در ایران آغاز شد و به دلیل اعمال تحریم‌های جدید، تولید آن در ایران به حالت تعلیق درآمد. این خودرو با مصرف سوخت 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر، می‌تواند با حداکثر سرعتی به میزان 217 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و امنیت سرنشینان خود را نیز با درصد بالایی تضمین کند. اما به دلیل تعداد محدود این خودرو در بازار، قیمت بالایی در میان قیمت خودروهای ایران خودرو داشته و در بازار ناپایدار داخلی همچنان با افزایش قیمت همراه است. این افزایش قیمت به گونه‌ای است که در مقایسه قیمت خودروهای ایران خودرو از تیر 99 تا مهر 99، با افزایش 170 میلیون تومانی بعد از ویتارا بیشترین افزایش قیمت را داشته است. این خودرو در ابتدای مهر با قیمت 740 میلیون تومان نیز در بازار به فروش رسیده است.

تندر 90 پلاس اتوماتیک مدل 98، گران و نازیبا

تندر 90 پلاس با ظاهری زیباتر از تندر 90 از سال 1396 به بازار عرضه شد و در سال 1398 به دلیل اعمال تحریم‌ها روند تولید آن متوقف شد. از معایب تندر 90 پلاس می‌توان به کمبود آپشن‌های آن اشاره داشت که به سیستم صوتی و شیشه و آینه برقی و چند مورد دیگر خلاصه می‌شود. قرار دادن این موارد در کنار ظاهری که در جلب توجه مشتریان شکست خورده است، از جذابیت آن به شدت در مقابل دیگر خودروهای موجود در بازار کاسته است. ایراد دیگری که بر این خودرو وارد بوده، این است که راننده خودرو در هنگام پر شدن ماشین با سرنشینان و وسایل، متوجه سنگین شدن آن و کشش ناکافی موتور خواهد شد و در مواردی نیز شاهد عدم کنترل صحیح از جانب ماشین خواهد بود. با وجود تمام مزایا و معایب تندر 90، افزایش قیمت‌های بازار به گونه نامعقولی به این خودرو ارزش داده است و بعد از پژو 2008 با بیشترین میزان افزایش قیمت در میان خودروهای ایران خودرو ظاهر شده است.

سخن پایانی

با بررسی‌هایی که درباره بیشترین میزان افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو در میان خودروهای داخلی انجام دادیم، می‌توان به قیمت گذاری‌های نامعقول موجود در بازار پی برد و متوجه شد که قیمت خودروهای ایران خودرو نیز به صورت غیرمنطقی در حال افزایش است. این قیمت‌ها حاصل عدم نظارت بر قیمت گذاری، حضور پر رنگ دلالان و تقاضای بالای بازار خودرو است. همچنین جای خالی محصولات با کیفیت خارجی به راحتی با محصولات بی‌کیفیت ایرانی پر شده و با نبودِ بازار رقابتی، شرکت‌های داخلی خودروسازی تلاشی در جهت بالا بردن کیفیت محصولات خود ندارند. با این حال، عدم نظارت نهادهای دولتی بر کیفیت و مطابقت قیمت با کیفیت محصول و نیز خرید بی توقف خودروها توسط مردم به رونق بازار شرکت‌های خودروسازی منجر شده است و این چرخه تا زمانی که تقاضا وجود دارد، به سودآوری برای سازندگان خودرو ادامه می‌دهد.

189 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم