💇🏻‍♀️10 باور غلط درباره مو که از اشتباه بودنشان بی خبریم!

سالن زیبایی 10/12/2020 1:47:06 PM نمایش : 2428 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
اینکه شما مسئله ای را یک میلیون بار شنیده باشید به معنای درست بودن آن نیست! همه ی ما در رابطه با نگهداری از مو نکات زیادی را شنیده ایم که بعضی از آن ها بارها تکرار شده اند اما آیا در واقعیت درست هستند و صرفا به خاطر تکرار زیاد می توانیم به آن ها اعتماد کنیم؟
💇🏻‍♀️10 باور غلط درباره مو که از اشتباه بودنشان بی خبریم!

اگر همین الان مرورگر خود را باز کرده و سرچ کنید "وازلین برای مو"، سایت های بسیاری را می بینید که درباره آثار شگفت انگیز وازلین روی رشد مو و درمان موخوره توضیح داده اند اما در واقعیت آثار شگفت انگیز وازلین روی مو تنها یک باور اشتباه است. وازلین از نفت بدست می آید و اگر ترکیباتش را به صورت دقیق تر بررسی کنید هیچ گونه اثر درمانی برای مو ندارد. تنها خاصیت وازلین نرمی و رطوبتی است که به پوست می دهد و حتی همین به ظاهر خاصیت هم ممکن است ضررهای زیادی برای موهای شما داشته باشد. در واقع وازلین به علت چربی زیاد موجب بسته شدن روزنه های پوست و در نتیجه ایجاد جوش و آکنه می شود؛ حتی استفاده از وازلین برای ساقه مو هم توصیه نمی شود چرا که ممکن است باعث جذب آلودگی ها روی ساقه ی موها بشود.
همانطور که می بینید باورهای اشتباه زیادی وجود دارند که به جای موثر بودن، عملکرد معکوسی داشته و اتفاقا باعث آسیب رساندن به مو ها می شوند. بنابراین در این مقاله قصد داریم 10 باور غلط درباره مو ها را بررسی کرده و درباره آن ها بیشتر بدانیم.

1. خشک کردن موها در هوای آزاد بهتر از خشک کردن با سشوار است.

اگر چه در نگاه اول خشک شدن موها در هوای آزاد بهتر به نظر می رسد اما در حقیقت ممکن است به موهای شما آسیب بزند. زمانی که موهای شما مدت طولانی خیس می ماند، متورم می شود و هر چه این مدت بیشتر باشد، فشار بیشتری به پروتئین های ظریفی که مو ها را تشکیل می دهند وارد شده و در نتیجه مو ها آسیب می بینند. در حالی که اگر برای خشک کردن موها از سشوار با درجه حرارت مناسب استفاده شود بهتر است. بهترین حالت این است که صبر کنید تا آب موهایتان گرفته شده و تقریبا 75 درصد در هوای آزاد خشک شود سپس سشوار را روی حرارت کم قرار داده و موهایتان را خشک کنید. البته حواستان باشد که سشوار را به اطراف موهایتان حرکت داده و از فاصله خیلی نزدیک آن را نگه ندارید.

2. شوره سر نشاندهنده خشکی سر است.

کاملا برعکس شوره سر اغلب توسط نوعی مخمر که در محیط روغنی رشد می کند، ایجاد می شود. بنابراین اگر نگران این هستید که بر اثر شستشوی زیاد موهایتان، پوست سرتان خشک شده و پوسته پوسته شود، می توانید از شامپوهای دارویی استفاده کنید. البته اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم مشکل شوره سر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و بهتر است برای درمان به یک متخصص پوست و موی خوب مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید.

3. اگر موهای خود را هر 6 هفته کوتاه کنید، سریع تر رشد می کنند.

رشد مو در پوست سر اتفاق می افتد و تعداد دفعات کوتاه کردن مو ها هیچ ارتباطی با سریع تر شدن روند رشد مو ها ندارد. این نکته در واقع به این دلیل زیاد تکرار شده است که کوتاه یا اصلاح کردن موها هر چند وقت یک بار باعث برطرف شدن موخوره ها و از بین رفتن قسمت ناسالم موها می شود. در واقع شما می توانید هر چند وقت یک بار از آرایشگر خود بخواهید کمی از پایین موهایتان را کوتاه کند اما در صورتی که از موهایتان به خوبی مراقبت کنید می توانید از بوجود آمدن موخورده تا حد امکان جلوگیری نمایید.

لیست بهترین آرایشگاه های کرج

4. استرس باعث سفید شدن موها می شود.

سفید شدن موها بیشتر بر اثر ژنتیک و افزایش سن اتفاق می افتد و به خلق و خوی روانی و میزان استرس فرد ارتباطی ندارد. در واقع دلیل رنگی بودن مو ملانین است و با افزایش سن ملانین کمتری تولید شده و مو ها به رنگ خاکستری (با حداقل ملانین) و سفید (بدون ملانین) در می آیند. با اینکه میزان استرس در جامعه بیشتر شده است اما مطالعه های علمی ثابت کرده اند در مقایسه با گذشته میزان افرادی که در سن بالا موهایشان سفید می شود، بیشتر از قبل نشده است و بنابراین استرس باعث سفید شدن موها نمی شود.

5. هر چه بیشتر برس بزنید، موهای شما سالم تر است.

متاسفم مامان. برای داشتن موهای سالم نیازی نیست روزانه چندین بار موها را شانه کنیم. با اینکه شانه کردن یا برس زدن موها باعث آزاد شدن روغن های طبیعی سر می شود اما زیاد انجام دادن این کار اصلا خوب نیست. در واقع شانه کردن بیش از حد باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه موخوره می شود. بنابراین بهتر است تنها در صورت نیاز موهایتان را شانه کرده و این کار را به آرامی انجام دهید. همچنین بهتر است برای شانه کردن از پایین موها شروع کرده و تا ریشه ادامه دهید.

6. باید شامپوهایتان را هر چند وقت یک بار عوض کنید چون دیگر تأثیری ندارند.

در رابطه با شامپوی مورد استفاده این تصور وجود دارد که بعد از گذشت مدتی موهای شما به یک محصول عادت می کند و آن شامپو دیگر تأثیری ندارد. در حالی که این موضوع صحت نداشته و تعویض زیاد شامپو حتی می تواند تعادل PH سر شما را از بین برده و مشکلاتی مانند خشکی پوست سر، کمبود رطوبت، شکنندگی مو و ... بوجود بیاورد. بنابراین شما می توانید در صورتی شامپوی خود را عوض کنید که تغییری در موهایتان بوجود آمده باشد. مثلا اگر به تازگی به خاطر رنگ کردن یا استفاده زیاد از اتوی مو و ... موهایتان آسیب دیده و رطوبت خودش را از دست داده است می توانید به سراغ شامپویی بروید که خاصیت مرطوب کنندگی بیشتری داشته باشد.

7. موخوره قابل درمان است.

حقیقت غم انگیز این است که به محض اینکه انتهای مو شکافته شده و دچار موخوره شود، دیگر راهی برای درمان آن وجود ندارد و تنها می توان با کوتاه کردن آن قسمت از پیشگیری آن جلوگیری کرد. به همین دلیل بهتر است از روغن های تقویت کننده ای مانند روغن آرگان استفاده کرده و موهایتان را با روش صحیح شانه بزنید تا کمتر دچار موخوره شوید.

8. هر چه کف شامپو بیشتر باشد بهتر است.

اگرچه اکثر ما تصور می کنیم که هنگام شستشو، شامپو هرچه بیشتر کف کند یعنی موهایمان تمیز تر شده است، این یک تصور غلط است. در حقیقت بسیاری از شامپوهایی که خیلی کف می کنند میزان سولفات بالایی دارند که می تواند چربی طبیعی و مواد مغذی مو را از بین ببرد.

9. شستشوی مداوم مو باعث ریزش مو می شود.

استفاده از شامپو های قوی ممکن است چربی طبیعی سر شما را از بین ببرد اما ارتباطی به میزان ریزش موی شما ندارد. در حقیقت عدم دوش گرفتن کافی باعث تولید بیش از حد چربی می شود که ممکن است به ریشه موها آسیب رسانده و منجر به ریزش بیشتر موها شود. با این حال از آنجایی که اکثر افراد بعد از حمام متوجه ریزش موهایشان می شوند، احساس می کنند که شستشوی بیشتر باعث این ریزش شده است. اما به طور متوسط از دست دادن 20 الی 100 رشته مو در طول روز طبیعی می باشد. و در صورتی که شما احساس می کنید میزان ریزش موهایتان غیرطبیعی است می توانید به پزشک مراجعه کنید.

لیست بهترین متخصصین پوست و موی کرج

10. شستشوی مو با آب سرد باعث درخشندگی آن می شود.

طبق مطالعه شیمی دانان، آب سرد هیچ تأثیری در براق به نظر رسیدن مو ندارد. طی یک مطالعه، محققان شرکت کنندگان را به دو دسته تقسیم کرده و موهای دسته اول را با آب گرم و دسته دوم را با آب سرد شستشو دادند. و در نهایت کسانی که موهایشان با آب سرد شسته شده بود، هیچ درخشش خاصی نداشتند. با این حال استفاده از آب سرد فایده دیگری دارد. و آن هم بسته شدن منافذ پوست سر می باشد. بنابراین بهتر است برای شستشوی موهایتان از آبی با دمای متعادل (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) استفاده کنید و در نهایت با آب سرد یک آبکشی کلی انجام دهید.

246 نفر این مطلب را پسندیده اند.