۱۱ حیوان خانگی عجیب‌غریب که بعضی از افراد نگه می‌دارند!

دامپزشکی و پت شاپ 12/9/2020 9:49:03 AM نمایش : 3850 زمان مطالعه : 9 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
وقتی صحبت از حیوانات خانگی می‌شود، احتمالا به داشتن سگ و گربه یا همستر فکر می‌کنیم اما حیوانات خانگی تنها به این‌ها محدود نمی‌شوند و اگر بتوانیم محیط مناسبی فراهم کنیم، حیوانات دیگری هم وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها نگه‌داری کنیم. به همین جهت در این مقاله ۱۱حیوان خانگی عجیب‌غریب که شاید تا کنون ندیده‌اید کسی از آن‌ها نگه‌داری کند را معرفی می‌کنیم.
۱۱ حیوان خانگی عجیب‌غریب که بعضی از افراد نگه می‌دارند!

۱. گربه سروال (serval)

سروال یک گربه بلند و لاغر آفریقایی است که طول آن بین ۵۴ الی ۶۲ سانتی‌متر و وزنش ۹ الی ۱۸ کیلوگرم است. سروال‌ها سر کوچک و گوش‌های بزرگی دارند و شبیه یک ببر کوچک به نظر می‌رسند.

شرایط نگه‌داری سروال:

  • این نوع گربه‌ها به فضای بزرگی نیاز دارند.
  • به انواع گوشت‌ها مانند گردن مرغ و بوقلمون، گوشت گاو و انواع پرندگان مانند بلدرچین و اردک نیاز دارند.
  • گربه‌های سروال با استفاده از دندان و چنگال‌های خود بازی می‌کنند و به همین دلیل نگه‌داری از آن‌ها برای خانواده‌هایی که بچه‌ی کوچک دارند، توصیه نمی‌شود.
  • میانگین طول عمر این گربه‌ها برخلاف گربه‌های معمولی که ۱۱ الی ۱۵ سال عمر می‌کنند، حدود ۲۲ سال می‌باشد و به همین دلیل نگه‌داری از آن‌ها به یک مسئولیت‌پذیری طولانی‌مدت نیاز دارد.

۲. روباه‌های فنیک (fennec fox)

روباه فنیک که با نام روباه صحرا هم شناخته می‌شود، حیوانی از تیره سگ‌سانان است که در شمال آفریقا و خاورمیانه زندگی می‌کند. این روباه‌ها برای کسانی که هم گربه و هم سگ را دوست دارند، گزینه مناسبی می‌باشد چون مانند گربه‌ها مستقل و مانند سگ‌ها بازیگوش هستند. آن‌ها گوش‌های فوق‌العاده زیبایی دارند و نگه‌داری از آن‌ها نسبت به گربه و سگ به انرژی و توجه بیشتری نیاز دارد.

شرایط نگه‌داری روباه صحرا:

  • روباه‌های صحرا حیواناتی اجتماعی هستند و به همین دلیل به توجه زیادی نیاز دارند.
  • آن‌ها بسیار فعال، پرانرژی و کنجکاو هستند و در فرار کردن مهارت بالایی دارند به همین دلیل هنگام بیرون بردن باید از قلاده برایشان استفاده کرد.
  • آموزش این روباه‌ها کار زمان‌بری است و برای موفقیت در آن می‌توان از خوراکی‌های تشویقی استفاده کرد.
  • صاحبان این روباه‌ها نباید برای مجازات و تربیت کردن از تنبیه‌های مستقیم استفاده کنند چراکه تأثیر خیلی بدی روی ارتباط بینشان می‌گذارد.
  • از آنجایی که روباه‌های صحرا در طبیعت، همه‌چیزخوار هستند، وقتی به عنوان حیوان خانگی انتخاب می‌شوند باید رژیم غذایی متنوعی برایشان ایجاد کرد.

۳. جوجه‌تیغی پیگمی آفریقایی

شایع‌ترین گونه جوجه‌تیغی اهلی که به عنوان حیوان خانگی نگه‌داری می‌شود، جوجه‌تیغی پیگمی آفریقایی است که افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. برخی‌ از آن‌ها رفتار دوستانه‌ای دارند،‌ برخی خجالتی هستند و بعضی از آن‌ها هم بازیگوش بوده و بیش‌ازحد مشغول کاوش هستند.

شرایط نگه‌داری جوجه‌تیغی پیگمی:

  • جوجه‌تیغی‌های پیگمی عاشق پنهان شدن هستند؛ به همین دلیل می‌توان از جعبه‌های مقوایی کوچک و بزرگ برای بازی با آن‌ها استفاده کرد.
  • از آنجایی که آن‌ها به فعالیت نیاز دارند و به راحتی چاق می‌شوند، تهیه چرخ کمک می‌کند روزانه زمانی را تحرک داشته و ورزش کنند.
  • جوجه‌تیغی‌ها نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند؛ بنابراین هرگز نباید محصولات لبنی مانند پنیر را مصرف کنند.
  • همچنین آن‌ها گوشت‌خوار هستند و در طبیعت انواع حشرات را می‌خورند پس برای نگه‌داری از آن‌ها در خانه علاوه بر غذاهای آماده می‌توان از کرم‌ها و جیرجیرک‌ها هم استفاده کرد.

۴. گلایدر شکری (sugar glider)

گلایدر شکری یا شوگر گلایدر موجود کوچک و همه‌چیزخواری است که به خاطر چشم‌های درشتش برای کسانی که حیواناتی با چشمان جذاب و بزرگ دیزنی را دوست دارند، گزینه‌ی مناسبی است. اگر بخواهیم کمی بهتر این موجود دوست‌داشتنی را توصیف کنیم باید بگوییم یک سنجاب پرنده را تصور کنید. گلایدرها با استفاده از اندامی در بدن خود به نام پاتاژیوم (Patagium)، می‌توانند از شاخه‌ای به شاخه‌ی دیگر، مسافتی را پرواز کنند. و به این خاطر شکری نامیده شده‌اند که به شهد و شیره علاقه زیادی دارند. آن‌ها همچنین اجتماعی و بازیگوش هستند و سطح هوششان با یک سگ قابل مقایسه است.

شرایط نگه‌داری شوگر گلایدر:

  • گلایدر شکری می‌تواند بیش از ۱۴ سال عمر کرده و به رژیم غذایی مخصوص،‌ توجه زیاد و فضای کافی نیاز دارد.
  • گلایدر شکری در طبیعت به همراه خانواده و به صورت کلنی زندگی می‌کند و از آنجایی که خیلی اجتماعی است، اگر کسی او را در خانه نگه‌داری کند، باید ارتباط نزدیکی با او برقرار کرده و زمانی را برای بازی کردن در نظر بگیرد.
  • این موجود کوچک و زیبا، گاهی پرسروصدا است و از صداها برای بیان احساسات خود استفاده می‌کند؛ برای مثال اگر احساس ناراحتی، ترس یا گرسنگی داشته باشد، صداهای زیادی ایجاد می‌کند و در چنین مواقعی اگر سریعا به او رسیدگی نشود، ممکن است شروع به گاز گرفتن کند.
  • همچنین گلایدر شکری، شبزی است و اگر در طول روز او را از خواب بیدار کنید، سروصدای زیادی ایجاد می‌کند.

۵. بز پیگمی (pygmy goat)

بز پیگمی یکی از نژادهای بز مینیاتوری است که همان خصوصیات بز معمولی را دارد و به اندازه یک سگ متوسط تا بزرگ می‌باشد. این بزهای کوچک و دوست‌داشتنی به خاطر رفتار دوستانه‌ای که دارند، مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرند.

شرایط نگه‌داری بز پیگمی:

  • نژاد پیگمی می‌تواند با هر آب‌وهوایی سازگار شود و برای پرسه زدن و بازی، به یک محوطه بزرگ و حصاردار نیاز دارد.
  • بزهای پیگمی به پریدن و جنب‌وجوش علاقه دارند؛ به همین دلیل می‌توان از کنده‌های چوب برای بازی آن‌ها استفاده کرد.
  • آن‌ها همچنین دوست دارند درختان، سبزیجات، گل‌ها و گیاهان را بخورند و اگر کسی که از آن‌ها نگه‌داری می‌کند در باغ یا محوطه اطراف خانه‌ی خودش سبزیجات کاشته باشد، باید با استفاده از حصار، بزهای پیگمی را از سبزیجاتش دور نگه دارد.

۶. میکرو خوک (micro pigs)

نگه‌داری از خوک به عنوان حیوان خانگی اگرچه عجیب به نظر می‌رسد اما افراد زیادی از مینی خوک‌ها نگه‌داری می‌کنند. آن‌ها حیوانات بسیار باهوش، اهل معاشرت و مهربانی هستند و به خاطر هوش بالا، به راحتی آموزش می‌بینند.

شرایط نگه‌داری از میکرو خوک:

  • میکرو خوک‌ها سبک زندگی منفعلی دارند و برای جلوگیری از بیماری و چاقی آن‌ها، باید از یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت روزانه استفاده کرد.
  • این خوک‌ها نمی‌توانند عرق کنند و به همین دلیل به راحتی گرمشان می‌شود؛ پس باید از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشند.
  • دمایی که باید خوک‌های خانگی در آن نگه‌داری شوند، به سن آن‌ها بستگی دارد. در واقع این دما برای خوک‌های مسن ۲۹ درجه سانتی‌گراد، برای خوک‌های بزرگسال ۱۷ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و برای خوک‌های خردسال ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

۷. سمندر مکزیکی (axolotl)

سمندر مکزیکی یا اکسولوتل جانوری دوزیست است که به عنوان ماهی راه‌رونده هم شناخته می‌شود و اگر قسمتی از بدن خود مانند پا یا دم را از دست بدهد، دوباره رشد می‌کند. طول آن‌ها می‌تواند به ۲۵ سانتی‌متر رسیده و تا ۱۰ سال عمر کنند.

شرایط نگه‌داری از اکسولوتل:

  • اکسولوتل معمولا رفتاری پرخاشگرانه دارد و به همین دلیل نباید با ماهی‌های دیگر نگه‌داری شود.
  • دمای مطلوب برای این جانور بین ۱۴ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • همچنین اکسولوتل کاملا به آب وابسته است و هر دو سه روز یک بار به غذا نیاز دارد.
  • غذای این ماهی از بچه قورباغه، حشره نرم، کرم، ماهیان کوچک و گوشت خام چرخ‌کرده تشکیل شده‌است.

۸. پیگمی مارموست (pygmy marmoset)

پیگمی مارموست به عنوان کوچکترین میمون جهان شناخته شده‌است که برخلاف دیگر میمون‌ها به جای ناخن، چنگال دارد. مارموست‌ها موجوداتی کاملا اجتماعی هستند و از نظر عاطفی، به توجه زیادی نیاز دارند. اندازه این میمون‌ها در زمان بلوغ ۱۴ تا ۱۶ سانتی‌متر است و وزنشان به کمتر از ۱۵۰ گرم می‌رسد. نوزاد آن‌ها در زمان تولد بسیار کوچک بوده و حدودا ۱۵ گرم است؛ به طوری که با لقب بندانگشتی هم شناخته می‌شوند.

شرایط نگه‌داری از پیگمی مارموست:

  • مارموست‌ها عمدتا موجودات بی‌مهره و صمغ و شیره‌ی گیاهان را می‌خورند. البته گاهی‌اوقات مهره‌داران کوچکی مانند مارمولک و پرندگان را هم می‌خورند.
  • پیگمی مارموست‌ها به طور کلی دوقلو به دنیا می‌آیند و از حدود یک سالگی قادر به تولید‌مثل هستند.
  • آن‌ها همچنین موجودات بسیار فعالی هستند و به همراهی انسان‌ها یا دیگر میمون‌های انگشتی نیاز دارند.
  • مهم‌ترین ویتامین‌ها برای این میمون‌ها ویتامین C و D3 می‌باشد و به همین جهت به نور خورشید زیادی نیاز دارند.

۹. برگچه‌خوار یا کپی‌بارا (capybara)

کپی‌بارا بزرگترین جانور از تیره خوکچه هندی است و گاهی طولش به یک متر می‌رسد. کپی‌بارها صورت صاف و مستطیلی شکلی دارند، پاهای پشتی آن‌ها کمی از پاهای جلویی‌شان بلندتر است و دم ندارند. آن‌ها همچنین حیواناتی اجتماعی هستند و اکثر فعالیت‌های خود را بعد از غروب خورشید انجام می‌دهند.

شرایط نگه‌داری از کپی‌بارا:

  • وزن کپی‌بارا بین ۳۵ تا ۶۶ کیلوگرم است و قدشان معمولا به ۶۵ سانتی‌متر می‌رسد؛ به همین دلیل برای نگه‌داری به فضای زیادی نیاز دارند.
  • این جانوران در طول روز حدودا ۲.۷ تا ۳.۶ کیلوگرم غذا می‌خورند و به طورکلی غذای آن‌ها شامل گیاهان دریایی، غلات، کدو و سایر صیفی‌جات می‌شود.
  • همچنین از آنجایی که کپی‌باراها موجوداتی نیمه‌آبزی هستند، می‌توانند نفس خود را به مدت ۵ دقیقه زیر آب نگه‌ داشته و به مکانی برای شنا نیاز دارند.

۱۰. عنکبوت تارانتولا (Tarantulas)

تارانتولا نام عمومی خانواده‌ای از عنکبوت‌ها است که در مناطق گرمسیری و بیابانی یافت می‌شوند. آن‌ها برای انسان‌ها بی‌خطر هستند و به همین دلیل در کمال تعجب گاهی‌اوقات به عنوان جانور خانگی نگه‌داری می‌شوند. البته باید بگوییم که تعداد افرادی که این موجود را به عنوان جانور خانگی خود انتخاب می‌کنند خیلی کم است.

شرایط نگه‌داری از عنکبوت تارانتولا:

  • هنگام نگه‌داری از عنکبوت بهتر است به جای نگه داشتن آن‌ها در دست از یک ظرف کوچک استفاده شود؛ با این حال برخی افراد اجازه می‌دهند عنکبوت‌ها روی بدنشان راه بروند؛ چراکه آن‌ها تنها در صورتی که احساس خطر کنند، نیش می‌زنند و سمشان شبیه زنبور عسل است که معمولا با قرمزی و تورم همراه می‌باشد.
  • همچنین موهای خاردار کوچکی روی شکم آن‌ها قرار دارد که اگر احساس خطر کنند، آن‌ها را آزاد می‌کنند و به همین دلیل بهتر است کودکان و سایر حیوانات خانگی با آن‌ها تماسی نداشته باشند.
  • عنکبوت‌های تارانتولا حیوانات ساکت و آرامی هستند و به توجه زیادی نیاز ندارند بنابراین تنها کافیست برای تغذیه و تمیز کردن آن‌ها در هفته، چند ساعت وقت صرف کرد.

۱۱. حلزون غول‌پیکر آفریقایی

همه‌ی ما وقتی اسم حلزون را می‌شنویم، به یاد حلزون‌های کوچکی می‌افتیم که روی برگ گیاهان وجود دارند. اما حلزون‌های غول‌پیکر آفریقایی، همانطور که از نامشان مشخص است، حلزون‌های بزرگی هستند که طولشان به ۱۸ سانتی‌متر می‌رسد و در خشکی زندگی می‌کنند.

شرایط نگه‌داری از حلزون غول‌پیکر:

  • برای نگه‌داری از این حلزون‌های غول‌پیکر به یک محفظه پلاستیکی یا شیشه‌ای با تهویه مناسب نیاز است.
  • اگرچه حلزون‌های غول‌پیکر از آب‌وهوای گرمسیری می‌آیند، با دمای پایین هم سازگاری خوبی دارند و به طور کلی بهتر است دمای محفظه‌ی آن‌ها بین ۷۰ تا ۷۷ درجه فارنهایت باشد.
  • این حلزون‌ها گوشت‌خوار نیستند و رژیم غذایی آن‌ها بیشتر شامل سبزیجات و میوه‌ها است.

سخن آخر

در نهایت باید گفت اکثر ما به نگه‌داری از حیوانات در خانه و داشتن حیوانات خانگی علاقه داریم اما این امر، به مسئولیت‌پذیری زیادی نیاز دارد. بنابراین وقتی که تصمیم می‌گیریم یک حیوان خانگی داشته باشیم باید به خوبی راجع به شرایط زندگی او مطالعه کنیم و با پرسیدن از دکتر دامپزشک درباره نحوه نگه‌داری از او اطلاعات کسب کنیم. همچنین به یاد داشته باشیم که حیوانات به ما وابسته می‌شوند و به خاطر روحیه‌ی حساسشان به توجه و مراقبت‌های ما نیاز دارند.

231 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم