🌳روستای توریستی برغان چرا انقدر برای گردشگران جذاب است؟

روستاهای کرج 9/23/2020 3:51:35 PM نمایش : 2125 زمان مطالعه : 6 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
برغان در نگاه اول روستای چهارفصلی در استان البرز است اما در حقیقت فقط یک روستا نیست. بلکه گنجینه بی نظیری از دیدنی های تاریخی و طبیعتی بکر است و کوچه باغ های زیبایش همیشه سوژه نابی برای عکاسان بوده است.
🌳روستای توریستی برغان چرا انقدر برای گردشگران جذاب است؟

دلیل جذابیت برغان

روستای برغان، طبیعت بسیار زیبایی دارد و برای ساکنین کرج و تهران، گزینه ی خوبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته محسوب می شود. این روستای کوچک، خودش به تنهایی جاذبه های گردشگری زیادی دارد و به همین دلیل ، مورد توجه خیلی از گردشگران قرار می گیرد. برخی از این جاذبه های گردشگری عبارتند از:

رودخانه های خروشان

از کناره های این روستا دو رودخانه به نام های شاهرود و سنج عبور می کند که باعث شده روستای برغان آب و هوای فوق العاده و پوشش گیاهی مناسبی داشته باشد. به علاوه این روستا باغ های میوه متنوعی مانند گردو، گیلاس، آلبالو و گوجه برغانی هم دارد.

حسینیه برغان

حسینیه برغان مربوط به دوران صفوی است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از آنجایی که در گذشته ساخت چنین بناهایی بدون علت نبوده است، احتمال می دهند پایه گذاری این بنا برای تکیه (محل برگزاری مراسم سوگواری و تعزیه) بوده باشد. این حسینیه با مساحتی حدود 1200 متر مربع، دو طبقه دارد که طبقه همکف آن مخصوص مردان است و در طبقه دوم راهرو ها و معجرهایی (چارقد یا روسری) مخصوص زنان قرار گرفته است. برغانی ها هر سال در این حسینیه، تعزیه خوانی برپا می کنند و در دهه اول ماه محرم، حداقل 10 مجلس تعزیه می گیرند.

پل تاریخی برغان

مقابل در ورودی حسینیه، پلی دیده می شود که بر روی رودخانه شاهرود قرار گرفته. این پل تاریخی مانند حسینیه قدمتش به دوران صفویه بر می گردد که در دوره های زندیه، قاجاریه و پهلوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این پل به علت اهمیت معماریش به ثبت ملی رسیده و از نظر باستان شناسان، ارزش معنوی و تاریخی بسیار زیادی دارد.

تپه کش کلا

کش کلا تپه ای به ارتفاع 120 متر می باشد که در قسمت شمالی برغان قرار گرفته و به گفته بومیان، معنی قلعه خشک می دهد. در واقع در گذشته یک قلعه تاریخی بر روی این تپه وجود داشته که به قلعه ایلخانی معروف است. با اینکه در حال حاضر چیزی از این قلعه باقی نمانده اما در دامنه تپه قطعاتی از سفال های مربوط به دوران ایلخانی باقی مانده است که یادگاری از این قلعه محسوب می شود.

کوچه باغ های برغان

برغان، کوچه باغ های زیبایی دارد که در هر فصل از سال جذابیت خاص خود را دارند و سوژه عکاسی گردشگران می شوند.

درخت های افسانه ای برغان

روستای برغان سرزمین درختان کهن سال است و هر کدام از این درخت ها داستان هایی در دل خود دارند. بسیاری از این داستان ها سر به مهر باقی مانده اما در این میان برخی از درختان، معروف تر بوده و از محبوبیت بیشتری برخوردارند. برخی از آن ها عبارتند از:

دو چنار کهن سال برغان

دو چنار کهن سال مسجد جامع از جمله مهمترین درختان این روستا هستند و نزد بومیان، از ارزش خاصی برخوردارند. البته همجواری با امامزاده هم در این محبوبیت بی تأثیر نبوده است. یکی از این درختان در ضلع شمالی حیاط مسجد قرار دارد. این درخت 12 متر طول دارد و از همه درختان، قطور تر به نظر می رسد. اما قسمت جالب این درخت نه قطور بودنش است نه طول زیادش. آن چیزی که این درخت را خاص کرده، اتاقک کوچکی است که درون تنه اش قرار دارد. این اتاقک بیش از 10 نفر ظرفیت دارد و حوض کوچکی درونش قرار گرفته که سکوهایی برای نشستن در اطرافش دارد. مردم روستا بر این باورند که اگر آرزوهایشان را نوشته و به این درخت گره بزنند، برآورده شدنشان قطعی و تضمین شده است و همین باور عمیقشان است که این درخت را بیش از همیشه خاص جلوه می دهد.
دومین چنار در ضلع جنوبی مسجد قرار گرفته که به گرده بینه مشهور است و تنه توپری دارد. آن چیزی که این درخت را خاص کرده، درختان کهن سال دیگری است که همگی حاصل شاخه ها و جوانه هایی هستند که از کنار ریشه بسیار قطور آن روییده اند و در مجموع جلوه زیبایی را ایجاد کرده اند.

درخت نارون داربیخ

درخت نارون داربیخ هم نام یکی دیگر از درخت های محبوب این روستا است که در روز عاشورا، دسته ها به سمت آن می روند و سپس به تکیه باز می گردند.

درخت پیر سیبدارک

رو به روی تپه کش کلا، زیارتگاهی به نام چهل دختر یا پیر سیبدارک وجود دارد که به خاطر وجود یک درخت سیب قدیمی معروف شده است. این درخت هم ارزش زیادی برای مردم روستا دارد و به پناهگاهی برای آرزوهایشان تبدیل شده است. مردم به این درخت دخیل می بندند تا آرزوهایشان برآورده شود و شب های جمعه، دختر ها در این محل جمع می شوند، شمع روشن می کنند و آرزو می کنند. همچنین قبرستان برغان هم در نزدیکی این درخت قرار گرفته است که به عنوان قبرستانی زیبا از آن یاد می شود.

بهترین فصل سفر به برغان

این روستای زیبا در تمام فصل ها زیباست و توجه گردشگران را به خودش جذب می کند با این حال در فصل بهار و پاییز، به اوج زیبایی خودش می رسد. در فصل بهار، شکوفه ها بر روی درختان پدیدار شده و صحنه فوق العاده ای ایجاد می کنند. و با رسیدن پاییز، برگ های رنگارنگ، زمین را فرش کرده و کوچه باغ های برغان حالت شاعرانه ای به خودشان می گیرند. البته از آنجایی که این روستا دسترسی خوبی به کلان شهرهای کرج و تهران دارد و جاده استانداردی هم دارد، در هیچ فصلی برای رفتن به اینجا دچار مشکل نمی شوید. و اگر از آن دسته افرادی هستید که از مناظر برفی لذت می برند، در زمستان ها هم به این روستا سر بزنید و از مناظر زیبایش لذت ببرید.

سوغات برغان

برغان، سوغاتی های خیلی خوشمزه ای دارد. برای مثال آلوی برغان، عسل، توت، گردو، لبنیات و بستنی از جمله سوغاتی های این روستا هستند و شاید جالب باشد بدانید آلوی برغان و طرز تهیه بستنی گله برغان به عنوان میراث فرهنگی ملی ایران به ثبت رسیده اند.

آلوی برغان

آلوی برغان که با نام گوجه برغان نیز شناخته می شود، از پیوند آلوی محلی و آلوی بخارا به دست می آید و طعم بی نظیری دارد. اگرچه خوردن این آلو به تنهایی بسیار دلچسب است اما برای تولید انواع لواشک، ترشی و سایر غذاهای ایرانی هم استفاده می شود. آنچه این آلو را خاص کرده است، دقتی است که باغداران برغان برای کاشت آن دارند. مثلا این آلو باید در شیب مناسب، در معرض تابش آفتاب و دمای مناسب کاشته شود و به طور کلی فرمول شگفت انگیز کاشتش از باغداران قدیمی به پسران منتقل شده و نسل به نسل در بین برغانی ها گشته است.

بستنی گله برغان

شاید باورتان نشود اما این بستنی علاوه بر استقبال زیادش در کشور خودمان، در آنسوی مرز ها هم طرفداران زیادی دارد. هنگام ساخت این بستنی خبری از ماشین های بستنی ساز نیست و همه مراحلش با دست انجام می شود. و شاید همین موضوع باعث شده است طعم این بستنی انقدر منحصر به فرد باشد.

درباره بستنی افسانه ای برغان بیشتر بخوانید

مردم روستای برغان

بر اساس سرشماری سال 1385 روستای برغان 518 خانوار دارد و 1623 نفر در این روستا زندگی می کنند. بیشتر ساکنین این روستا کهن سالان و محلی های قدیمی هستند که به زبان تاتی صحبت می کنند. مردم این روستا از راه های باغداری، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی امرار معاش می کنند. و جالب است بدانید ساکنین این روستا، بازی های جالبی مانند الک دولک، کلاه دربرک، تپه کا (چل توب) و سه کوره را برای اوقات فراغت خود انجام می دهند.

آداب و رسوم مردم برغان

مردم روستای برغان هر کدام از مراسم های ایرانی و اسلامی را به روش خودشان برگزار می کنند و آیین های خاص خود را دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

مراسم نویی در عید

شاید تا به حال شنیده باشید که در برخی شهرها یا روستاها، وقتی عید می شود و خانواده ای به تازگی عزیزشان را از دست داده باشند، مردم دور هم جمع شده و برای تسلی خاطر به آن خانواده سر می زنند. این رسم جالب در روستای برغان هم انجام می شود و با نام مراسم نویی در عید شناخته می شود.

چهارشنبه سوری به سبک برغانی ها

مردم برغان بر این باورند که چهارشنبه سوری، شبی است که مختار قصد کودتا داشته و در جریان این کودتا به جشن ابن زیاد حمله ور شده و همه را می کشد. مردم برغان در این شب به خاطر کشته شدن قاتلین امام حسین (ع) شادمانی کرده و بر روی پشت بام هایشان، آتش روشن می کنند.

تعزیه خوانی در محرم

یکی از مراسم های باشکوه برغان، مراسم تعزیه خوانی در محرم است که در حسینیه اعظم انجام می شود. و مردم در این روز همگی برای تماشای تعزیه به حسینیه می آیند.

سرتراشان در عروسی

سرتراشان یکی از مراسم های جالب برغانی ها است که در عروسی انجام می دهند. به این صورت که 7 شب قبل از عروسی همه اعضای خانواده و بستگان دور هم جمع می شوند و با آدابی خاص و به صورت نمایشی سر آقای داماد را اصلاح می کنند تا برای عروسی آماده شود.

غذاهای محلی برغان

غذاهای محلی برغان هم مانند سوغاتی هایش تعریفی هستند. برای مثال دیزی محلی، انواع کباب، آش کشک، آش جو، مغزنان، لواسیرک نان، دوبندی نان و فسنجان از جمله غذاهای محلی رایج در برغان هستند.

چطور به روستای برغان برویم؟

برغان بین کرج و هشتگرد قرار گرفته و فاصله اش با تهران هم زیاد نیست. برای رفتن به برغان دو مسیر وجود دارد. شما می توانید از گوهردشت، جاده آتشگاه به این روستا بروید. یا در اتوبان کرج قزوین وقتی تابلوی کردان را دیدید، به سمت راست رفته و بعد از رد کردن کردان به برغان بروید.

اقامت در روستای برغان

برای اقامت در برغان هتلی وجود ندارد. ولی اگر تصمیم گرفتید شب را در این روستا سپری کنید، می توانید در ویلاها یا خانه های محلی ساکن شوید. و در نهایت یک شب زیبا و به یاد ماندنی را سپری کنید.

231 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم