🍨بستنی عمو مجید که توریست ها را از آن سوی مرزها به برغان می کشاند!

جاذبه های گردشگری 9/26/2020 11:09:27 AM نمایش : 2417 زمان مطالعه : 2 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
مجید گلدار بستنی فروشی در روستای برغان است که بستنی های منحصر به فرد و دست سازش، توریست ها را از آن سوی مرزها پرسان پرسان به روستای برغان می کشاند تا یک کاسه از این بستنی خوشمزه و بی نظیر را امتحان کنند.
🍨بستنی عمو مجید که توریست ها را از آن سوی مرزها به برغان می کشاند!
آنچه در این مقاله میخوانید:

روستای برغان، روستایی با طبیعتی بکر و زیبا است که در نزدیکی کرج قرار گرفته است. این روستا علاوه بر طبیعت بکر و آب و هوای فوق العاده اش، به آلوی برغانی و بستنی گله اش هم معروف می باشد.
بستنی گله که با نام بستنی گل و بلبل عمو مجید هم شناخته می شود، یک بستنی اصیل ایرانی است که با مواد اولیه ای مانند شیر تازه گاو و گوسفند، خامه، سرشیر، ثعلب و شکر ساخته می شود.

سازنده بستنی گله

مجید گلدار پیرمرد دوست داشتنی و خوش رویی است که برای اولین بار، بستنی های دست سازش را به ثبت ملی رسانده است. او از دوران کودکی به این کار علاقه داشته و در نوجوانی با برف و شیره بستنی درست می کرده است.
او می گوید : «رویای کودکی من بعد از 50 سال تحقق یافته است. حالا از آن زمانی که با برف و شیره بستنی درست می کردم و به قیمت یک قران می فروختم سال ها می گذرد و الان بستنی گله را با یک فرمول خاص درست می کنم که طرفداران زیادی دارد و استقبال خوبی از آن شده است».
به گفته عمو مجید آن چیزی که این روزها به عنوان بستنی سنتی در سوپرمارکت ها می خوریم، فقط یک بستنی زعفرانی است و با بستنی اصیل و سنتی خیلی فاصله دارد. در حالی که بستنی گل و بلبل عمو مجید، تماما با دست ساخته می شود و مزه منحصر به فرد و کاملا متفاوتی دارد.
وقتی از طعم و مزه عالی صحبت می کنیم هیچ اغراقی در کار نیست و جالب است بدانید این بستنی در تمام فصل های سال طرفدار دارد و حتی اگر نیم متر برف هم باریده باشد، افراد زیادی برای خوردن بستنی گله به مغازه گل و بلبل عمو مجید می روند.

 

طرز تهیه بستنی گله

برای تهیه این بستنی ابتدا شیر تازه دام را به مدت 30 دقیقه می جوشانند. بعد کمی صبر می کنند تا شیر سرد شود و سپس آن را درون ظروف آهنی گالوانیزه می ریزند. در مرحله بعد به شیر، شکر و گلاب اضافه کرده و آنقدر هم می زنند تا به خوبی با هم مخلوط شوند. اما مرحله بعدی روند جالبی دارد و در طی آن، ظرف فلزی را داخل ظرف چوبی که با آب خیس شده و باد کرده است، می گذارند. پس از آن، دور ظرف فلزی و داخل ظرف چوبی را پر از یخ می کنند و می چرخانند و سپس نمک به آن اضافه می کنند. در واقع به گفته عمو مجید، آن چیزی که این بستنی را خاص کرده است، یخ و نمکی است که در مراحل تولیدش استفاده می شود. و در نهایت آنقدر بستنی را با پارو هم می زنند تا کاملا سفت شود. و البته باید توجه داشته باشید که قطره ای آب هم نباید داخل این بستنی بیافتد.
اما درست کردن این بستنی به این سادگی که خواندید نیست و اینکه مقدار شیر چقدر باشد، گلاب، خامه یا سرشیر در چه زمانی اضافه شود و یا دقیقا در کدام لحظه نمک به یخ اضافه شود، از جمله فوت های کوزه گری ای می باشد که آموختنشان به راحتی امکان پذیر نیست. و عمو مجید می گوید: «فرمول منحصر به فرد ساخت این بستنی را تنها به خانواده ام گفته ام و این بستنی میراث من است که خوشحالم بوسیله آن گام موثری در جهت رونق جاذبه های گردشگری استان البرز برداشته ام».
در نهایت باید بگوییم که بستنی گل و بلبل تنها یک بستنی نیست بلکه فرهنگ ایرانی همراه با آداب و رسوم پیشینیان است که به لطف سازنده مهربانش، هنوز جاودانه مانده است.

234 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم