اگر دندان پرشده دارید،‌ حتما بخوانید!

دندانپزشکی 1/26/2021 4:38:53 PM نمایش : 3920 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
ترمیم و پرکردن دندان اگرچه برای درمان پوسیدگی و خلاصی از شر حفره‌های داخل دندان موثر است، اما تضمینی وجود ندارد که یک دندانِ پرشده دوباره دچار پوسیدگی نشود. و دقیقا به همین دلیل است که وقتی یکی از دندان‌های خود را پر می‌کنیم، باید از آن مراقبت ویژه‌ای داشته باشیم؛ تا خطر ایجاد حفره‌های بعدی و آسیب دیدن دندان پرشده‌‌ی خود را به حداقل برسانیم. البته لازم به ذکر است که این مراقبت‌های ويژه تنها به چند روز بعد از ترمیم دندان محدود نمی‌شود و به یک مراقبت طولانی‌مدت نیاز دارد.
اگر دندان پرشده دارید،‌ حتما بخوانید!

به‌طورکلی زمانی که دندان دچار پوسیدگی می‌شود یا بر اثر استفاده نادرست مثل شکستن اجسام سخت، دچار خوردگی می‌شود، دندانپزشک به وسیله مواد پرکننده، دندان آسیب‌دیده را درمان می‌کند تا از گسترش پوسیدگی جلوگیری کند.
طول عمر دندان پرشده به مهارت دندانپزشک، میزان گسترش پوسیدگی و نحوه‌ی مراقبت ما بعد از ترمیم و پرکردگی دندان بستگی دارد. گاهی‌اوقات عدم مراقبت و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود، دندانی که پر کرده‌ایم دوباره خراب شده و به درمان مجدد نیاز پیدا کند. به همین جهت در این مقاله نکات مهم برای مراقبت از دندان‌های پر کرده را توضیح می‌دهیم. 

انواع مواد پرکننده دندان

به عنوان اولین قدم برای مراقبت از دندان‌های پرشده باید بدانیم که چه مدت طول می‌کشد تا دندان پر شده‌ی ما تثبیت شود. دندانپزشک برای پر کردن دندان از مواد مختلفی استفاده می‌کند که هر کدام به یک بازه‌ی زمانی برای تثبیت نیاز دارند. این مواد عبارتند از:

آمالگام

آمالگام ترکیبی از جیوه، نقره و قلع است که به دلیل داشتن رنگ نقره‌ای و مقاومت بالا، برای دندان‌های عقبی استفاده می‌شود. 

سرامیک

در این روش ماده‌ای از جنس سرامیک، بخش پوسیده‌ی دندان را به طور کامل پوشش می‌دهد و پرکردگی دندان مشخص نیست. استفاده از سرامیک با اینکه ظاهر طبیعی‌تری به دندان می‌دهد اما منجر به تراشیدن بخش بیشتری از دندان سالم می‌شود.

کامپوزیت

استفاده از کامپوزیت علاوه بر اینکه ظاهر طبیعی دندان را حفظ می‌کند، نیازی به تراشیدن بخش سالم دندان ندارد. با این حال کامپوزیت به اندازه آمالگام مقاوم نیست و به همین دلیل برای پوسیدگی‌های وسیع استفاده نمی‌شود.

طلا

پرکردن دندان با طلا هزینه سنگینی دارد و به همین دلیل رایج نیست. با این وجود طلا از ورود هرگونه باکتری، موادغذایی و بزاق دهان به درون حفره‌ی ناشی از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. 

تثبیت پرکردگی طلا، آمالگام و کامپوزیت حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت طول می‌کشد و پرکننده‌های سرامیک بلافاصله با کمک یک چراغ آبی تثبیت می‌شوند.

استفاده از مسکن و دارو‌های ضد درد

زمانی که دندان پوسید‌ه‌ی خود را پر می‌کنیم، می‌توانیم قبل از بین رفتن اثر بی‌حسی، مسکن مصرف کنیم و تا زمانی که حساسیت دندان‌مان از بین نرفته این کار را انجام دهیم. البته بهتر است در رابطه با استفاده از مسکن با دندانپزشک خود مشورت کنیم و در صورتی که درد و حساسیت دندان پرشده‌ی ما مدت زیادی طول کشید، حتما دندانپزشک خود را در جریان بگذاریم.

خوردن مسکن به خاطر درد دندان

اجتناب از خوردن غذا و نوشیدنی بعد از پر کردن دندان

در اکثر مواقع دندانپزشک بعد از پرکردن دندان به ما توصیه می‌کند که بهتر است تا ۱ الی ۲ ساعت چیزی نخوریم. در حقیقت زمانی که دندانی را پر می‌کنیم باید مدتی صبر کنیم تا پرکردگی دندان‌مان تثبیت شود و با آن چیزی نخوریم. علاوه بر آن، بی‌حسی دهان تا مدتی باقی می‌ماند و اگر در این مدت غذا بخوریم، ممکن است به علت بی‌حسی دهان خود متوجه دمای بالای غذا نشویم یا زبان خود را گاز بگیریم.
همچنین بهتر است در ساعات اولیه‌ی بعد از پرکردن دندان، غذاهای نرم و نوشیدنی‌های ساده‌ای مانند آب مصرف کنیم و با سمتی که دندان پرکرده داریم، کمتر بجویم.

خودداری از خوردن غذا و نوشیدنی خیلی گرم یا خیلی سرد

دندان‌های پرشده تا چند روز حساس هستند و بهتر است این نکته را جدی بگیریم و از خوردن غذا و نوشیدنی گرم و سرد خودداری کنیم. چراکه گرما و سرمای بسیار زیاد می‌توانند مواد پرکننده را به دلیل انبساط و انقباض خراب کرده و باعث شکستگی یا نشت شوند.

خودداری از مصرف موادغذایی سفت و چسبناک

خوردن غذاهای سفت، جویدنی یا چسبناک تا چند روز بعد از پر کردن دندان، ممنوع است. غذاهایی مانند آبنبات، ته‌دیگ، اسمارتیز، فندق، بادام، شکلات و ... می‌توانند مشکلاتی مانند بیرون کشیدن مواد پرکننده ایجاد کنند. 
گاز گرفتن موادغذایی سفت باعث شکستگی یا ایجاد ترک می‌شوند و غذاهای چسبناک هم می‌توانند به مدت طولانی روی سطح پرکرده‌ی دندان بچسبند و آن را مجددا در معرض ایجاد حفره و پوسیدگی قرار دهند. همچنین غذای مانده بین دندان‌ها هم می‌تواند برای دندان‌های پرشده، مشکل ساز شود و زمینه ساز پوسیدگی مجدد باشد. به همین جهت بهتر است بعد از هر وعده‌ی غذایی دهان خود را بشوییم و از مسواک، نخ دندان و دهانشویه‌ی حاوی فلوراید استفاده کنیم.

تماس با دندانپزشک در صورت بروز مشکل

بعد از پرکردن دندان یا هر درمان دندانپزشکی دیگری بهتر است در صورت بروز مشکل سریعا با دندانپزشک خود مشورت کنیم و او را در جریان بگذاریم تا از آسیب بیشتر به دندان‌هایمان جلوگیری کنیم. برخی از مواردی که در صورت مشاهده‌ی آن‌ها باید به دندانپزشک اطلاع دهیم، عبارتند از:

  • حساسیت دندان ترمیم شده
  • ایجاد ترک در قسمت پرکردگی
  • احساس درد در دندان‌های پرشده
  • تغییر رنگ دندان 
  • احساس لق بودن قسمت پر شده‌ی دندان

استفاده‌ی مرتب از مسواک و نخ دندان

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به خصوص بعد از غذا می‌تواند سلامت دندان و لثه‌ها را حفظ کند. زمانی که موادغذایی بین دندان‌ها باقی می‌مانند، محیط دهان مستعد ایجاد پوسیدگی می‌شود. همچنین مصرف برخی از موادغذایی مانند قهوه، چای و مصرف دخانیات ممکن است سبب تغییر رنگ و ایجاد لکه روی دندان‌ها شود. بنابراین بهتر است بعد از مصرف چنین موادی، دهان خود را با آب بشوییم یا مسواک بزنیم.

استفاده از مسواک و نخ دندان

دقت در مصرف غذا و نوشیدنی‌های شیرین

با گذشت زمان به طور طبیعی مواد پرکننده از بین می‌روند یا نشت می‌کنند و در این میان مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها قندی و اسیدی روند تخریب مواد پرکننده و بروز دوباره‌ی پوسیدگی را تشدید می‌کنند. به همین جهت حفظ رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی زیر مواد پرکننده، بسیار مهم است. بنابراین توصیه می‌شود:

  • در صورت عدم دسترسی به مسواک، بعد از خوردن مواد قندی، دندان خود را با آب بشوییم.
  • مصرف آب خود را بیشتر کرده و خوردن غذاهای شیرین و چسبناک پرهیز کنیم.
  • حتی برخی از مواد غذایی سالم مانند مرکبات هم به خاطر اسیدی بودن، برای دندان ضرر دارند و بهتر است بعد از مصرف آن‌ها دهان خود را آبکشی کنیم.
  • یک رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین، میوه و سبزیجات داشته و از مصرف غذا و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، آبنبات و ... تا جای ممکن پرهیز کنیم.

چکاپ منظم دندانپزشکی در کرج

چکاپ منظم دندانپزشکی

انجام چکاپ و مراجعه منظم به دندانپزشک به ما کمک می‌کند تا در صورتی که یکی از دندان‌هایمان پوسیده شده یا مشکلی دارد، قبل از گسترش خرابی و پوسیدگی،‌ آن را درمان کنیم. به همین جهت توصیه می‌شود حداقل دو بار در سال برای چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنیم. 
برایی پیدا کردن یک دندانپزشک خوب در کرج می‌توانیم از سایت کرج تبلیغ استفاده کرده و بر اساس محل زندگی خود، نزدیک‌ترین دندانپزشک به خود را پیدا کنیم.

214 نفر این مطلب را پسندیده اند.