هر آنچه لازم است قبل از انجام کامپوزیت ونیر بدانید!

دندانپزشکی 1/11/2021 3:05:20 PM نمایش : 2460 زمان مطالعه : 7 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
اگرچه همه‌ی ما لبخند‌های زیبایی داریم اما داشتن دندان‌های سالم و سفید، زیبایی این لبخند‌ را بیشتر می‌کند. و دقیقا به همین دلیل است که امروزه روش‌های زیادی برای زیباتر شدن دندان‌ها وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از کامپوزیت است. در واقع کامپوزیت‌ها به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شوند و علاوه بر جنبه زیبایی به عنوان روکش دندانی هم استفاده می‌شوند.
هر آنچه لازم است قبل از انجام کامپوزیت ونیر بدانید!

افرادی که می‌خواهند کامپوزیت استفاده کنند، با سوالات زیادی مانند مزایا و معایب کامپوزیت، مراحل انجام آن و تفاوت آن با سایر روش‌ها روبه‌رو می‌شوند. به همین جهت در این مقاله سعی می‌کنیم هر آنچه لازم است قبل از انجام کامپوزیت بدانیم را توضیح داده و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم.

کامپوزیت ونیر چیست؟

یکی از روش‌های رایج برای برگرداندن وضعیت ظاهری و عملکرد طبیعی دندان آسیب‌دیده توسط دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی، استفاده از روکش دندان است. در واقع روکش دندان برای پوشش لکه‌ها یا ظاهر بد دندان و برگرداندن شکل و اندازه‌ی نرمال دندان‌ها استفاده می‌شود و خودش انواع مختلفی دارد. دو نوع اصلی روکش دندان عبارتند از:

لمینت سرامیکی یا روکش پرسلان (porcelain)

روکش‌های پرسلان که با نام لمینت سرامیکی هم شناخته می‌شوند، نوعی روکش چینی و سرامیکی هستند که از لحاظ ظاهر به دندان‌های طبیعی شباهت داشته و برای ترمیم دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند. از آنجایی که هیچ‌گونه فلز یا ماده‌ی سمی‌ای در ساخت این روکش‌ها استفاده نشده است، با بدن سازگار هستند و خطری ایجاد نمی‌کنند.

کامپوزیت (composite)

روکش‌های کامپوزیت اغلب از رزینی به رنگ دندان درست می‌شوند و برای اصلاح و زیبایی دندان‌ها کاربرد فراوانی دارند. همچنین به دلیل هزینه کمتری که نسبت به لمینت سرامیکی دارند، استفاده از آن‌ها رایج‌تر است.

چه کسانی به روکش دندان نیاز دارند؟

وقتی به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم، ابتدا دندان‌های ما را معاینه کرده و روش‌های درمانی لازم را پیشنهاد می‌دهد. به‌طورکلی برخی از شایع‌ترین دلایلی که دندانپزشک استفاده از کامپوزیت و روکش دندان را توصیه می‌کند، عبارتند از:

  • دندان‌هایی که کج یا نامرتب هستند یا تغییر رنگ داده‌اند
  • در صورتی که مینای دندان فرسوده شده باشد
  • برای پوشش دادن ایمپلنت یا پرشدگی بزرگ در سطح دندان
  • بهبود شکل لبخند و هم‌اندازه کردن دندان‌ها

انواع روکش دندان

زمانی که دندان‌ها به روکش نیاز دارند ممکن است یکی از سه حالت کامپوزیت ونیر مستقیم، کامپوزیت ونیر غیرمستقیم و لمینت سرامیکی استفاده شود.

کامپوزیت ونیر مستقیم

کامپوزیت ونیر مستقیم روکشی است که از ماده‌ی رزین ساخته شده و مستقیما روی دندان قرار می‌گیرد. در این روش دندانپزشک در مدت زمان کمی دندان‌ها را برای پذیرش روکش آماده می‌کند و نسبت به روش‌های دیگر کمتر تهاجمی محسوب می‌شود.

کامپوزیت ونیر غیر مستقیم

تفاوت اصلی بین کامپوزیت‌های مستقیم و غیرمستقیم، در نحوه‌ی استفاده ‌آن‌ها است. کامپوزیت‌های مستقیم بدون هیچ‌گونه آماده‌سازی، فقط با یک ماده‌ی چسبنده و یک ماده‌ی رزین کامپوزیت در طول یک جلسه‌ی دندانپزشکی روی دندان قرار می‌گیرند.
در حالیکه روکش‌های کامپوزیت غیرمستقیم خارج از مطب دندانپزشکی و در لابراتوار ساخته می‌شوند و تا زمان ساخت روکش‌های اصلی، دندانپزشک از روکش‌های موقت استفاده می‌کند. پس از آماده شدن روکش اصلی، دندانپزشک با استفاده از یک لایه چسب روکش‌‌های کامپوزیت را روی دندان قرار می‌دهد.
همچنین روکش‌های کامپوزیت غیرمستقیم نسبت به کامپوزیت مستقیم در برابر سایش و شکستگی مقاومت بیشتری دارند و البته هزینه‌ی آن‌ها بیشتر است.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یا روکش پرسلان پوسته‌های نازکی از جنس چینی و سرامیک هستند که به صورت سفارشی برای دندان‌های ما ساخته شده و توسط دندانپزشک روی دندان قرار می‌گیرند. در این روش دندانپزشک به اندازه نیم میلیمیتر روی سطح دندان را تراش داده و بعد قالب‌گیری را انجام می‌دهد. مراحل آماده شدن لمینت دقیقا مانند کامپوزیت غیرمستقیم چند هفته طول می‌کشد و در این فاصله زمانی می‌توان از روکش‌های موقت استفاده کرد. پس از آماده شدن لمینت، دندانپزشک آن را روی دندان‌ها می‌چسباند و به گونه‌ای شکل می‌دهد که حتی‌ الامکان طبیعی به نظر برسد.

مقایسه کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی

به طور قطعی نمی‌توان گفت که کامپوزیت بهتر است یا لمینت؛ در حقیقت هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند که عبارتند از:

مزایای کامپوزیت ونیر

  • هزینه کمتر
  • کوتاه‌تر شدن روند قرارگیری روکش در صورت استفاده از کامپوزیت مستقیم
  • پوشاندن مشکلات دندان شامل شکستگی، تغییر رنگ و ...

معایب کامپوزیت ونیر

  • مواد مورد استفاده در کامپوزیت نسبت به روکش‌های سرامیکی ضعیف‌تر بوده و احتمال شکستن آن‌ها بیشتر است.
  • در صورت استفاده از کامپوزیت ونیر، نیاز به تعمیر و تعویض بیشتر از روکش‌های سرامیکی است.

مزایای لمینت سرامیکی

  • ماندگاری طولانی‌تر به دلیل استفاده از مواد محکم‌تر
  • ساخته شدن به صورت سفارشی
  • داشتن ظاهر طبیعی‌تر

معایب لمینت سرامیکی

  • گران‌ترین نوع روکش
  • روند قرارگیری روکش و آماده‌سازی لمینت نسبت به کامپوزیت مستقیم بیشتر طول می‌کشد.
  • روکش‌های سرامیکی ممکن است از بین بروند که در این صورت باید مجددا ساخته شوند.

مراحل انجام کامپوزیت ونیر

دندانپزشک در ابتدا دندان‌ها را تمیز می‌کند تا برای پذیرش روکش آماده شوند. دندانپزشک ممکن است مجبور شود یک لایه‌ی نازک از مینای دندان را تراش دهد تا مواد به دندان بچسبند؛ البته هنگام استفاده از کامپوزیت گاهی‌اوقات نیازی به تراشیدن دندان نیست.
بسته به اینکه روکش مستقیم استفاده می‌شود یا غیرمستقیم روند کار کمی متفاوت است.
برای گذاشتن روکش مستقیم، دندانپزشک یک لایه نازک از مینای دندان را برمی‌دارد اما اگر نصب ونیر مستقیم تنها با هدف تغییرات جزئی در شکل یا رنگ دندان‌ها باشد، نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و قبل از نصب دندانپزشک مقداری اسید اچ روی مینای دندان به کار می‌برد تا باندینگ بهتری انجام شود. سپس با کمک چسب، رزین کامپوزیت را روی دندان‌ها می‌چسباند. و در آخر لایه‌ی نازکی از مواد کامپوزیت روی سطح دندان‌ها افزوده می‌شود. در نهایت دندانپزشک با استفاده از نوری مخصوص مواد کامپوزیت را روی دندان‌ها سفت کرده و شکل می‌دهد.
ونیرهای غیرمستقیم در لابراتوار دندانپزشکی آماده می‌شوند و روند قرارگیری آن‌ها کمی زمان‌بر است. در این روش کمی از مینای دندان تراشیده شده و سپس با استفاده از نوعی مواد چسبنده روکش را روی دندان قرار می‌دهند. همچنین برای برداشتن و تراشیدن سطح دندان، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود تا شخص هیچ دردی نداشته باشد. پس از آن، از دندان‌های آماده شده قالب گرفته شده و برای لابراتوار فرستاده می‌شود. همچنین تا زمان آماده شدن روکش اصلی از روکش موقت استفاده می‌شود و در نهایت روکش‌های اصلی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

کامپوزیت ونیر چه مدت دوام دارد؟

روکش‌های کامپوزیت امروزه دوام بیشتری نسبت به گذشته دارند و به طور متوسط می‌توانند ۵ الی ۷ سال دوام بیاورند. پس از آن ممکن است به روکش‌های جایگزین دیگری نیاز داشته باشیم. همچنین طول عمر روکش‌های کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی که حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال دوام می‌آورند، کمتر است. البته ما می‌توانیم با مراقبت از روکش‌های خود، طول عمر آن‌ها را افزایش دهیم. برخی از این روش‌های مراقبت عبارتند از:

  • مسواک زدن با خمیردندان‌هایی که باعث سایش دندان‌ها نمی‌شوند
  • عدم جویدن یخ و سایر اجسام سخت با دندان‌های جلو
  • کم کردن مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای که باعث رنگ گرفتن روکش‌ها می‌شوند
  • شستن دندان‌ها بعد از مصرف مواد خوراکی رنگی
  • خودداری از مصرف دخانیات

هزینه کامپوزیت ونیر

هزینه‌ها و قیمت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است. برای مثال اگر هزینه هر واحد کامپوزیت ۸۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان باشد، هزینه‌ی یک واحد لمینت ۱.۵ میلیون تومان است. در واقع از آنجایی که ونیر کامپوزیت در مطب دندانپزشک ساخته می‌شود و روند قرارگیری آن در یک جلسه انجام می‌شود، هزینه کمتری دارد. همچنین برخی از عوامل تأثیرگذار روی هزینه و قیمت ونیر کامپوزیت عبارتند از:

  • هزینه‌ای که دندانپزشک جدای از هزینه‌ی روکش به عنوان دستمزد دریافت می‌کند.
  • موقعیت جغرافیایی به این معنی که کجا زندگی کرده و برای گذاشتن کامپوزیت اقدام می‌کنیم.
  • پوشش بیمه تکمیلی
  • مواد به کار رفته در روکش و کیفیت آن‌ها
  • تعداد دندان‌هایی که قصد روکش آن‌ها را داریم.

در حقیقت برای اینکه بتوانیم قیمت کامپوزیت را بدست آوریم، باید قیمت هر واحد کامپوزیت را در تعداد دندان‌هایی که می‌خواهیم ترمیم کنیم، ضرب کنیم تا هزینه کلی روکش دندان‌های خود را متوجه شویم. برای مثال اگر هزینه هر واحد کامپوزیت (کامپوزیت به ازای یک دندان)، ۸۰۰ هزار تومان باشد و ما بخواهیم ۶ تا از دندان‌های خود را روکش کنیم، هزینه کلی روکش دندان‌هایمان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

سخن آخر

در نهایت باید گفت روکش‌های مستقیم و غیرمستقیم به عنوان روش‌های پرطرفدار دندانپزشکی زیبایی شناخته می‌شوند و علاوه بر زیبایی، بسیاری از مشکلات دندان‌ها مانند ناهنجاری‌های شدید، بدرنگی و بدشکلی دندان‌ها را اصلاح می‌کنند. اما برای انجام این کار مهارت و تجربه دندانپزشک اهمیت زیادی دارد و باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی داشته باشیم. به همین جهت ما در وبسایت کرج تبلیغ لیستی از بهترین دندانپزشکان کرج را معرفی کرده‌ایم.

174 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم