دلایل چاقی بعد از ازدواج چیست؟

متخصص تغذیه 1/31/2021 1:35:25 PM نمایش : 1723 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
درست زمانی که چند ماه از ازدواجشان گذشته و روی ترازو می‌روند، متوجه می‌شوند تمام زحماتی که برای رسیدن به وزن دلخواهشان در شب عروسی کشیده بودند، به هدر رفته است و حالا ترازو با بی‌رحمی تمام، اضافه وزن آن‌ها را به رخ می‌کشد. در واقع چاقی و اضافه وزن بعد از ازدواج یکی از مشکلات رایج زوج‌های جوان است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. و اگر جلوی آن گرفته نشود، تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دیگر لباس‌های دوران مجردی تنشان نمی‌رود. به همین جهت در این مقاله دلایل چاقی بعد از ازدواج را بررسی کرده و راهکارهایی برای کنترل آن ارائه می‌دهیم.
دلایل چاقی بعد از ازدواج چیست؟

زوجین از انجام کارها باهم لذت می‌برند

زوج‌هایی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، از گذراندن وقت خود با یکدیگر لذت می‌برند و این امر ممکن است در رابطه با غذا خوردن هم صادق باشد. به علاوه زوج‌ها بعد از ازدواج بیشترین تأثیر را از همسر خود می‌گیرند. مثلا اگر یکی از زوجین اهل غذا نباشد، با دیدن همسرش که یک کیک خامه‌ای می‌خورد، ممکن است به او ملحق شود. و این موضوع زمانی که به یک عادت غذایی تبدیل شود، احتمال افزایش وزن را بیشتر می‌کند.

نشان دادن مهارت‌های آشپزی

گاهی‌اوقات بعد از ازدواج یکی از زوجین مهارت خود در آشپزی را به شیوه‌های مختلف نشان می‌دهد و با آماده کردن میز رنگارنگ غذا همراه با دسرهای مختلف شیرین، توانایی‌های آشپزی خود را بیش از پیش نشان می‌دهد و همین موضوع ممکن است به مرور زمان باعث افزایش وزن در زوجین بشود.

خوردن عاطفی

افراد زیادی وجود دارند که برای مواجه شدن با استرس، خستگی یا غم شروع به خوردن غذاهای چرب، شیرین و پرکالری می‌کنند. در واقع چنین افرادی از خوردن به عنوان یک حواس‌پرتی آسان برای تسکین یا سرکوب احساسات منفی خود استفاده می‌کنند. بنابراین زمانی که شخصی بعد از ازدواج در روابط خود دچار مشکلاتی شود، ممکن است به خوردن روی آورده و به مرور زمان دچار اضافه وزن شود.

بارداری

خانم‌ها در زمان بارداری به دلیل احتباس مایعات، ولع مصرف موادغذایی و نوسانات هورمونی دچار اضافه وزن می‌شوند و اغلب اراده‌ای برای مبارزه با هوس‌های غذایی خود در دوران بارداری ندارند. در همین حین برخی از آقایان هم در زمان بارداری همسرشان، در خوردن موادغذایی مختلف، با همسر خود همراه شده و آن‌ها هم افزایش وزن پیدا می‌کنند. اما باید توجه داشت که اضافه وزن بیش‌ازحد در دوران بارداری ممکن است مشکل‌ساز شود و بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری را به همراه داشته باشد؛ به همین جهت بهتر است خانم‌ها هنگام بارداری با پزشک خود مشورت کرده و از یک دکتر تغذیه برای داشتن رژیم غذایی سالم در زمان بارداری کمک بگیرند.

بی‌توجهی به خود

معمولا افراد مجرد در مقایسه با زوج‌هایی که با یکدیگر ازدواج می‌کنند، نگرانی‌های بیشتری برای حفظ تناسب اندام خود دارند و در این زمینه تلاش می‌کنند. برای مثال آقایان برای داشتن اندام ایده‌آل باشگاه می‌روند و خانم‌ها یک رژیم غذایی سفت و سخت می‌گیرند. اما همین که شریک زندگی خود را پیدا می‌کنند، دیگر انگیزه‌ی خود را برای لاغری و تناسب اندام از دست می‌دهند و با این تصور که توسط کسی که دوستشان دارد، پذیرفته شده‌اند، تلاششان برای حفظ وزن ایده‌آل کم می‌شود. 
در برخی مواقع هم این افزایش وزن و بی‌توجهی به خود، ناشی از مشغله‌ی زیاد است و فرد آنقدر سرش شلوغ می‌شود که دیگر وقتی برای مراقبت از خود و حفظ سلامتی پیدا نمی‌کند.

رستوران و خوردن غذای بیرون

بسیاری از زوج‌های جوان برای صرف ناهار و شام، به رستوران می‌روند یا غذای بیرون سفارش می‌دهند. از آنجایی که این غذاها کالری بسیار بالایی دارند، مصرف بیش‌ازحد آن‌ها در طول زمان، مشکل‌ساز شده و باعث افزایش وزن می‌شود.

تغییر علایق و سبک زندگی

پس از ازدواج شیوه‌ی زندگی تغییر می‌کند و زوجین علايق، اولویت‌ها و روتین روزانه متفاوتی خواهند داشت. برای مثال ممکن است قرار کوهنوردی روزهای تعطیل به مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی تبدیل شود یا شخصی که تا چند وقت پیش، پیاده‌روی صبحگاهی خود را به هیچ‌وجه کنسل نمی‌کرد، حالا دیگر وقتی برای پیاده‌روی نداشته باشد.

تغییرات هورمونی و خواب نامنظم

بعد از ازدواج تغییر سبک زندگی، باعث تغییر سطح هورمون‌ها می‌شود. و همین تغییر هورمون‌ها ممکن است سبب افزایش اشتهای فرد شود. همچنین از آنجایی که الگوی خواب زوجین بعد از ازدواج تغییر می‌کند، برخی از افراد برنامه‌ی خواب نامنظمی دارند و به همین علت اضافه وزن پیدا می‌کنند.

چگونه می‌توان افزایش وزن بعد از ازدواج را کنترل کرد؟

با اینکه اضافه وزن بعد از ازدواج یکی از مشکلات رایج بین زوج‌ها است، اما این مشکل به راحتی برطرف می‌شود. حتی تحقیقات نشان‌ داده‌اند که زوج‌هایی که تغذیه سالم و ورزش را در کنار هم شروع کرده‌اند، در زمان کوتاه‌تر وزن بیشتری کم کرده و نسبت به دیگران از زندگی و روابط‌شان رضایت بیشتری داشتند. برخی از راهکارهای موثر برای کنترل وزن و رسیدن به تناسب اندام بعد از ازدواج عبارتند از:

جایگزین کردن فعالیت‌های سالم

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، زوجین ممکن است از غذا خوردن کنار هم، رفتن به رستوران و مواردی از این قبیل لذت ببرند. اما به جای این کار می‌توانند برخی از فعالیت‌هایی که به کاهش وزنشان کمک می‌کند را با هم امتحان کنند. برای مثال می‌توانند هر روز صبح برای پیاده‌روی و ورزش روزانه به پارک بروند. یا تفریحاتی مانند کوهنوردی و دوچرخه‌سواری را امتحان کنند.

داشتن برنامه غذایی منظم

بی‌نظمی در وعده‌های غذایی و اختلالات مربوط به خواب، یکی از دلایل اضافه وزن در افراد است. برای جلوگیری از این موضوع، زوجین می‌توانند بر اساس برنامه‌ی زندگی و عادات خود، یک رژیم غذایی سالم داشته باشند و به کمک یک کارشناس تغذیه برای رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی خود در طول روز برنامه‌ریزی کنند.

تشویق و ایجاد انگیزه برای یکدیگر

زوجین می‌توانند برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ آن، یکدیگر را حمایت کرده و انگیزه ایجاد کنند. برای مثال می‌توانند با هم به خرید رفته و یکدیگر را به خرید میوه، سبزیجات، دانه‌های مغذی و ... تشویق کنند، غذاهای رژیمی درست کنند یا برای رفتن به باشگاه اقدام کنند. 
در واقع همه‌ی ما ممکن است در طول رسیدن به خواسته‌هایمان ناامید شویم؛ در خیلی از مواقع افراد از گرفتن رژیم‌های سخت، رفتن به باشگاه یا لاغر کردن ناامید می‌شوند. اما در چنین مواقعی زوجین می‌توانند به یکدیگر امید بدهند و در شریک زندگی خود، انگیزه ایجاد کنند. حتی می‌توانند به ازای هر نتیجه‌ی مثبتی، پاداشی در نظر بگیرند و از این طریق با انرژی بیشتری ادامه بدهند.

داشتن استقلال

با توجه به اینکه زوجین از هم تأثیرپذیری بالایی دارند، گاهی‌اوقات تغذیه اشتباه یا عدم تحرک یکی از آن‌ها روی دیگری هم تأثیر می‌گذارد. اما این مسئله خیلی مهم است که زوج‌های جوان برای ورزش کردن به یکدیگر وابسته نباشند. بنابراین اگر زوجین نمی‌توانند برای ورزش و خوردن غذای سالم باهم برنامه‌ریزی کنند، نباید این موضوع را به خاطر عدم هماهنگی با شریک زندگی خود، به تأخیر بیاندازند. در عوض باید از هر فرصتی برای بهبود وزن خود استفاده کنند و در این میان همسر خود را هم به کاهش وزن و انجام فعالیت تشویق نمایند.

سخن آخر

افزایش وزن بعد از ازدواج، واقعیتی است که اکثر زوج‌های جوان دوست دارند آن را انکار کنند. با این وجود، این مسئله می‌تواند مشکلات عاطفی و جسمی زیادی ایجاد کند و در طولانی‌مدت، روی رابطه‌ی دو طرف تأثیر منفی بگذارد. بنابراین بهتر است زوجین از همان ابتدای ازدواج به این موضوع توجه کرده و عادات غذایی سالمی برای خود ایجاد کنند. در واقع آن‌ها می‌توانند خوردن غذاهای سالم و داشتن فعالیت و تحرک را به روتین زندگی خود تبدیل کرده و در آینده به فرزندان خود هم آموزش دهند.

174 نفر این مطلب را پسندیده اند.