چه چیزی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می‌شود؟

متخصص پوست و مو 1/7/2021 2:26:02 PM نمایش : 1977 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
سیاهی دور چشم ما را به یاد چندین شب بی‌خوابی و کار مداوم می‌اندازد. اما این هاله‌های تیره‌ رنگ اطراف چشم، همیشه نشان‌دهنده‌ی خستگی نیستند و خانم‌ها و آقایان زیادی به مدت طولانی از این موضوع رنج می برند. در حقیقت سیاهی دور چشم، چهره‌ را خسته و بی‌حال می‌کند و حتی در مواقعی سن فرد را بیشتر نشان می‌دهد. از این رو در این مقاله دلایل ایجاد سیاهی دور چشم و روش‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم.
چه چیزی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می‌شود؟

چه عواملی باعث سیاهی دور چشم می‌شوند؟

سیاهی دور چشم به هاله‌ی تیره رنگی اطراف و به خصوص زیر پلک‌های پایین گفته می‌شود که در خانم‌ها و آقایان رایج بوده و تأثیرات منفی روی زیبایی چهره‌ی ‌آن‌ها می‌گذارد. عوامل مختلفی ممکن است باعث ظاهر‌ شدن این هاله‌های تیره رنگ اطراف چشم باشند. برخی از این عوامل عبارتند:

خستگی

خواب زیاد، خستگی مفرط یا چند ساعت بی‌خوابی می‌تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود. به‌طورکلی کمبود خواب می‌تواند باعث کدرشدن و رنگ‌پریدگی پوست ما شود و این موضوع باعث می‌شود تا بافت‌های تیره و رگ‌های خونی زیر پوست ما نمایان شوند.
کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث تجمع مایعات زیر چشم و در نتیجه پف‌کردگی آن‌ها بشود. در نتیجه تیرگی‌هایی که می‌بینیم، ممکن است سایه‌هایی باشند که توسط پلک‌های پف‌کرده ایجاد شده‌اند.

سن

افزایش سن یکی دیگر از دلایل عمده‌ی سیاهی زیر چشم است و به این دلیل اتفاق می‌افتد که با افزایش سن، پوست نازک شده و چربی و کلاژن موردنیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست از بین می‌رود. در چنین حالتی رگ‌های خونی تیره در زیر پوست ما نمایان شده و باعث تیرگی ناحیه زیر چشم می‌شود.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا لپ‌تاپ می‌تواند به چشم ما فشار بیاورد؛ که این فشار باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی اطراف چشم ما می‌شود و در نتیجه پوست اطراف چشم‌مان تیره‌تر می‌شود.

آلرژی

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم می‌تواند باعث ایجاد تیرگی شود. هنگامی که ما یک واکنش آلرژیک داریم، بدن‌مان به عنوان پاسخی به باکتری‌های مضر، هیستامین ترشح می‌کند. که در این حالت علاوه بر علائم ناخوشایندی مانند خارش، قرمزی و پف‌کردگی چشم، هیستامین همچنین باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و دیده شدن آن‌ها زیر چشم می‌شود.
اکثر افراد وقتی دچار آلرژی می‌شوند تمایل به مالش و خاراندن پوست اطراف چشم دارند و این اقدامات سبب التهاب، تورم و پاره‌ شدن رگ‌های خونی می‌شود؛ در نتیجه سایه‌های تیره رنگی زیر چشم‌ها ظاهر می‌شوند.

کمبود آب بدن

یکی از دلایل اصلی سیاهی زیر چشم، کمبود آب بدن می‌باشد. درواقع زمانی که بدن ما به میزان کافی آب دریافت نمی‌کند، پوست زیر چشم، کدر شده و چشمان ما فرورفته به نظر می‌رسد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

ملانین رنگدانه‌ای است که رنگ پوست ما را تأمین می‌کند و قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آفتاب، می‌تواند باعث تولید بیش از اندازه‌ی ملانین در بدن شود که در چنین حالتی رنگدانه‌های پوست اطراف چشم تیره می‌شوند.

ژنتیک

سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک هم می‌تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود. که در چنین حالتی تیرگی اطراف چشم از اوایل کودکی دیده می‌شود و ممکن است با افزایش سن یا به تدریج، ناپدید شود.

درمان‌های خانگی برای سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم به علت اصلی آن بستگی دارد با این حال برخی از راهکارهای خانگی که به می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند، عبارتند از:

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ‌های خونی کمک کند و در نتیجه پف و سیاهی اطراف چشم را کمتر می‌کند. برای این منظور می‌توانیم چند قطعه یخ را در یک دستمال تمیز گذاشته و به چشم خود بمالیم. همچنین می‌توانیم یک پارچه‌ی تمیز را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت ۲۰ دقیقه اطراف چشم‌هایمان بگذاریم.

خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند باعث رنگ پریدگی و سیاهی اطراف چشم شود؛ به همین جهت برای داشتن پوست سالم و شاداب، داشتن خواب کافی بسیار مهم است.

استفاده از چای کیسه‌ای

چای حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ‌های خونی و کاهش احتباس مایعات در زیر پوست کمک کند. به همین جهت استفاده از چای کیسه‌ای برای کاهش سیاهی دور چشم توصیه می‌شود. برای این منظور می‌توانیم دو چای کیسه‌ای سیاه یا سبز را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم خیس کنیم. و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در یخچال بگذاریم تا خنک شوند. پس از سرد شدن، کیسه‌های چای را ۱۰ الی ۲۰ دقیقه روی چشمان بسته‌ی خود قرار داده و پس از برداشتن آن‌ها، چشمان خود را با آب خنک بشوییم.

نوشیدن آب کافی

همانطور که بالاتر توضیح دادیم،‌ یکی از دلایل سیاهی اطراف چشم، کم‌آبی بدن است. علاوه بر این مصرف نمک، خوردن غذاهای خیلی شور و گریه کردن هم باعث تیرگی و التهاب اطراف چشم می‌شود؛ به همین دلیل نوشیدن آب کافی در طول روز از اهیمت زیادی برخوردار است.

استفاده از روغن بادام

روغن بادام ترکیب طبیعی فوق‌العاده‌ای برای درمان سیاهی اطراف چشم است و توصیه می‌شود قبل از خواب مقدار کمی روغن بادام دور چشم خود بمالیم و آن را کمی ماساژ دهیم.

استفاده از خیار

خیار خاصیت روشن‌کنندگی دارد و به رفع تیرگی‌های اطراف چشم کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانیم خیار را به صورت حلقه حلقه ببریم و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذاریم. بعد حلقه‌های خیار را حدودا ۱۰ دقیقه روی چشم‌های خود بگذاریم و سپس صورت خود را با آب سرد بشوییم.

استفاده از سیب‌زمینی خام

سیب‌زمینی خاصیت سفیدکنندگی دارد و به روشن کردن تیرگی‌های اطراف چشم و از بین بردن پف چشم‌ها کمک می‌کند. برای استفاده از سیب‌زمینی می‌توانیم یک یا دو سیب‌زمینی خام را رنده کرده و آب آن را بگیریم. سپس یک تکه پنبه را به آب سیب‌زمینی آغشته کرده و آن را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اطراف چشم بگذاریم. همچنین به جای آب سیب‌زمینی می‌توانیم خود سیب‌زمینی خام را اطراف چشم خود قرار دهیم.

پنهان کردن با آرایش

گرچه آرایش و مواد آرایشی سیاهی چشم را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به پنهان کردن آن کمک کند. به همین جهت برای پوشاندن سیاهی‌های اطراف چشم می‌توانیم از کانسیلر استفاده کنیم. و در صورتی که پوست ما نسبت به مواد آرایشی واکنش آلرژیک داشته باشد، باید استفاده از آن را قطع کنیم.

درمان‌های پزشکی سیاهی اطراف چشم

گاهی‌اوقات برای درمان سیاهی های اطراف چشم لازم است به متخصص پوست مراجعه کرده و از روش‌های درمانی پزشکی استفاده کنیم. برای مثال برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • ‌استفاده از لایه‌برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه‌ها
  • جراحی لیزر برای لایه‌برداری و سفت شدن پوست
  • خالکوبی‌های پزشکی برای تزریق رنگدانه‌ها به مناطق نازک پوست
  • استفاده از پرکننده‌های بافتی برای پنهان کردن رگ‌های خونی و ملانینی که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم شده است.
  • حذف چربی برای از بین بردن سلول‌های چربی و پوست اضافی که در این حالت سطح پوست، صاف و یکدست می‌شود.
  • تزریق چربی یا ژل

سخن آخر

سیاهی دور چشم برای بسیاری از افراد موقتی است و اغلب نشانگر افزایش سن یا کمبود خواب است. برای بهبود و درمان سیاهی دور چشم روش‌های مختلف خانگی و پزشکی وجود دارد و در صورتی که با گذشت زمان بدتر بشود، بهتر است شخص به متخصص پوست مراجعه کند.

183 نفر این مطلب را پسندیده اند.