🧐مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد برونگرا و درونگرا

مرکز مشاوره و روانشناسی 10/5/2020 3:54:27 PM نمایش : 2418 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند درون گرا بودن به معنی گوشه گیری و افسردگی است و پرحرفی و داشتن فعالیت زیاد نشانه ای از یک فرد برون گرا می باشد. در حالی که مفهوم درون گرایی و برون گرایی فراتر از این حرف ها می باشد و با آن چیزی که همیشه شنیده ایم فرق دارد.
🧐مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد برونگرا و درونگرا

برون گرایی و درون گرایی یک صفت شخصیتی است که در سال 1920 توسط کارل یونگ (فیلسوف و روانپزشک اهل سوئیس) عنوان شده است. به گفته یونگ تمایز اصلی بین شخصیت ها، منبع و جهت بیان انرژی در افراد است. برای مثال برون گرایی چرخش انرژی به خارج بوده و درون گرایی چرخش انرژی به درون است.

در ابتدا باید بگوییم که برونگرا یا درونگرا بودن آدم ها صفر و صدی نیست. یعنی نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که یک نفر کاملا برونگرا است یا شخص دیگری کاملا درونگرا است. در واقع اگر یک نمودار را در نظر بگیریم که یک سمت آن نماد درونگرایی و سمت دیگر نماد برونگرایی باشد، بسیاری از افراد در جایی بین این دو قرار گرفته اند و طیف های مختلفی از درونگرایی یا برونگرایی را درون خود دارند.

ویژگی های شخصیتی درونگرا ها و برونگراها
برونگرایان درونگرایان
از طریق معاشرت انرژی می گیرند با صرف زمان به تنهایی انرژی می گیرند
سریع تصمیم می گیرند قبل از تصمیم گیری تأمل می کنند
بیشتر صحبت می کنند بیشتر گوش می دهند
خوش معاشرت خویشتن نگر
به راحتی حواسشان پرت می شود خود آگاه
سریع عمل می کنند قبل از عمل و انجام کاری، فکر می کنند
از مرکز توجه بودن خوششان می آید تمایل زیادی به مرکز توجه بودن ندارند
ارتباطات عالی و گسترده ای دارند بیشتر با افرادی که می شناسند، ارتباط برقرار می کنند

همانطور که می بینید با کمی تأمل در خودتان و ویژگی های شخصیتی که دارید می توانید متوجه شوید که کجای نمودار برونگرایی یا درونگرایی قرار گرفته اید و بیشتر یک شخص درونگرا محسوب می شوید یا برونگرا؟ البته برای تشخیص این موضوع، تست های مختلفی هم وجود دارند که بر اساس یک سری سوالات ویژگی شخصیتی شما را تخمین می زنند. علاوه بر این تست ها مشاوران با تجربه هم در این زمینه به شما کمک کرده و حتی اگر احساس می کنید به خاطر درونگرا بودن یا برونگرا بودن خودتان دچار مشکلاتی شده اید، مراکز مشاوره ی مختلفی هستند که شما را در این زمینه راهنمایی می کنند.
حال بیایید تفاوت شخصیت های درونگرا یا برونگرا را در زمینه های مختلف بررسی کنیم:

تعاملات اجتماعی برونگرایان و درونگرایان

در موقعیت های اجتماعی، شخصیت های برون گرا و درون گرا رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند.
برون گراها ترجیح می دهند به تعاملات اجتماعی پرداخته، معاشرت کرده و لذت ببرند. در حالی که افراد درون گرا اغلب ترجیح می دهند در محیط های اجتماعی و شلوغ قرار نگیرند. در واقع افراد درونگرا تمایل به ساکت و آرام بودن دارند و از صرف وقت به تنهایی لذت می برند ولی برونگرایان از محیط های شلوغ و اطرافیان انرژی گرفته و ترجیح می دهند در گروه های بزرگ اجتماعی قرار بگیرند. البته این بدان معنا نیست که افراد درونگرا، ضد اجتماع هستند؛ آن ها فقط از سپری کردن وقتشان به تنهایی لذت برده یا دوست دارند با افرادی که از قبل می شناسد معاشرت داشته باشند.

نحوه ارتباطات برونگرایان و درونگرایان

یکی از دلایلی که باعث می شود افراد برونگرا در محیط های اجتماعی بیشتر دیده شوند، تمایل آن ها به صحبت بیشتر و با صدای بلندتر است. طبق یک مطالعه کوچک روی دانشجویان افراد برونگرا هنگام مکالمه نسبت به افراد درونگرا، ارتباط چشمی بیشتری برقرار کرده و به طور کلی بیشتر صحبت می کنند.
علاوه بر این برونگرایان هنگام تفسیر معنایی ارتباطات غیرکلامی مانند زبان بدن نسبت به درونگرایان، دقت و اعتماد به نفس بیشتری دارند. و این رمز گشایی غیر کلامی به تجربه های بیشتر برونگرایان در محیط های اجتماعی و تمایل بیشتر آن ها به تحریک حسی طرف مقابلشان بر می گردد.

تفاوت تصمیم گیری در برونگرایان و درونگرایان

تحقیق در مورد تأثیر برونگرایی و درونگرایی بر نحوه تصمیم گیری حاکی از آن است که برون گراها بر اساس آنچه که در حال حاضر طبیعی تر است، تصمیمات سریع تری می گیرند؛ در حالی که درون گراها قبل از تصمیم گیری، بیشتر تأمل می کنند. همین موضوع باعث می شود برونگرایان هنگام مواجه با تصمیمات مهم به کمک نیاز پیدا کنند تا بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند ولی درونگرایان از تصمیمات لحظه ای اجتناب کرده و هنگام تصمیم گیری در درجه اول روی خودشان حساب می کنند.

برونگرایان و درونگرایان در محیط کار

به طور کلی می توان گفت برونگراها ارزیابی مثبت تری از زندگی دارند و شغل آن ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات ارتباطات مثبتی بین برونگرایی و رضایتمندی شغلی نشان داده اند و جالب است بدانید افراد برونگرا نسبت به همتایان درونگرای خود به منظور بهبود شرایط نامناسب محیط کار بیشتر اقدام می کنند.
همچنین از آنجایی که اکثر افراد درونگرا به سر و صدای محیط حساس هستند، عوامل حواس پرتی مختلف در محیط کار تمرکز آن ها را به هم می زند و در مقایسه با برونگرایان در موارد بیشتری دچار این مشکل می شوند.
البته باید در نظر بگیریم که قرار گرفتن هر کدام از این شخصیت ها در جای درست باعث شکوفایی استعداد آن ها و داشتن بازخورد بهتر می شود. به همین دلیل انتخاب شغل مناسب با روحیات از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

روابط بین افراد درونگرا و برونگرا

روابط بین افراد درونگرا و برونگرا به دلیل تفاوت هایی که دارند، ممکن است با موانع و سوتفاهم هایی همراه شود. برای مثال شخص برونگرایی را در نظر بگیرید که می خواهد یک گفتگوی طولانی با دوستش داشته باشد یا همراه او در یک دورهمی شلوغ شرکت کند اما زمانی که دوست او درونگرا باشد، در این موارد اختلاف سلیقه خواهند داشت و ممکن است دچار مشکل شوند.
یا یک زوج درونگرا و برونگرا را در نظر بگیرید. زمانی که بعد از یک روز طولانی به خانه برگشته اند. شخص درونگرا ترجیح می دهد در خانه مانده و آرامش داشته باشد در حالی که شخص برونگرا می خواهد با گروهی از دوستان معاشرت داشته باشد. هردوی این اشخاص حق دارند. چرا که یکی از گذراندن وقتش در تنهایی انرژی بیشتری می گیرد و دیگری با قرار گرفتن در محیط های اجتماعی و معاشرت با دیگران، احساس سرزندگی می کند.


تفاوت برون گرا ها و درون گرا ها در محیط کار هم به وضوح قابل مشاهده است. برونگرا ها از شلوغی محیط کار خوششان می آید و با وجود سر و صدا دچار مشکل نمی شوند اما مشکل جایی شروع می شود که دقیقا همان سر و صدا و شلوغی، تمرکز همکار درون گرای آن ها را به هم می ریزد. پس چه باید کرد؟
آیا به دلیل وجود چنین تفاوت هایی روابط بین درونگرایان و برونگرایان محکوم به شکست است؟ پاسخ این سوال قطعا نه می باشد. اگر قرار بود همیشه با افرادی که کاملا شبیه به خودمان هستند ارتباط داشته باشیم، خیلی کسل کننده می شد. گاهی اوقات وجود تفاوت ها حتی باعث می شود یک ارتباط قوی تر بشود. در اصل نکته ی مهمی که در این میان وجود دارند، درک متقابل دو طرف از یکدیگر است. زمانی که شما دوست، همکار یا همسر خود را درک کنید و تفاوت های او را محترم بدانید، سوتفاهمی بوجود نیامده و داشتن یک ارتباط بهتر میسر می شود. همچنین برای رسیدن به این درک متقابل و رفع سوتفاهم ها می توان از یک روانشناس حاذق کمک گرفت. برای مثال در مورد زوجی که یکی درونگرا است و دیگری برونگرا، مراجعه به مشاوره ازدواج و کمک گرفتن از یک متخصص باتجربه از اهمیت زیادی برخوردار است.

مراکز مشاوره کرج تبلیغ

233 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم