📰کم کم تخم مرغ هم از سفره کم بضاعت ها حذف می شود!

اخبار کرج 9/28/2020 12:00:30 PM نمایش : 1634 زمان مطالعه : 3 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
خط فقری که برای یک خانواده 4 نفره، 10 میلیون تومان اعلام شده است کجا و هر شانه تخم مرغی که قیمتش به 35 هزار تومان رسیده است کجا؟!
📰کم کم تخم مرغ هم از سفره کم بضاعت ها حذف می شود!

این روز ها مردم مجبورند برای خرید تخم مرغ، میوه و لبنیات مورد نیاز خود، چرتکه بیندازند و واقعیت دردناک این است که سبد غذایی ایرانی ها هر روز کوچکتر شده و عرصه زندگی برای مردم تنگ و تنگ تر می شود.

120 ساعت کار در روز برای رسیدن به خط فقر

جواد رضوی کارگری در استان البرز است. او می گوید: «در گذشته دلخوشی طبقه کم بضاعت این بود که اگر نمی تواند مسافرت برود یا لباس آنچنانی داشته باشد، لااقل می تواند خورد و خوراکش را تأمین کند ولی حالا این دلخوشی ناچیز هم از ما گرفته شده است».
او می گوید: «کارگری با حقوق دو و نیم میلیون تومان با کسر هزینه هایی مانند کرایه خانه، رفت و آمد و ... چطور می تواند از پس خرید گوشت 120 هزار تومانی، مرغ 19 هزار تومانی، کره 15 هزار تومانی، تخم مرغ 35 هزار تومانی و میوه هایی با قیمت نجومی بر بیاید؟! و چطور می تواند برای فرزند کوچکش هنگام عبور از کنار میوه فروشی توضیح دهد که توان خرید پسته 90 هزار تومانی را ندارد؟!!»
این کارگر البرزی می گوید: « طبق اعلام مقامات رسمی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور خط فقر برای یک خانواده چهار نفره ۱۰ میلیون تومان است و حتی اگر من سه شیف کار کنم، باز هم درآمدم زیر خط فقر است و فاصله قیمت ها و دستمزد ها آنقدر زیاد است که اگر روزی 120 ساعت کار کنم تازه به خط فقر می رسم.»

گرانی تخم مرغ

ماه پری سه فرزند دارد و به خاطر اعتیاد همسر و جدایی از سرپرست خانواده از گرانی های افسار گسیخته این روز ها گلایه می کند. او می گوید: «قبل از این بسیاری از خانواده های کم بضاعت به خاطر کم کردن هزینه های خورد و خوراک خود، در هفته حداقل دو سه وعده غذایی سبک مثل کوکو، املت، میرزاقاسمی، الویه و ... درست می کردند اما حالا که تخم مرغ هم گران شده است، چه کار باید کرد؟ وقتی که قیمت یک شانه تخم مرغ به 35 هزار تومان رسیده است و یک وعده املت برای خانواده 4 نفره ی ما 22 هزار تومان تمام می شود، چه کار باید کرد؟!»
همچنین او ادامه می دهد: «مدت ها است بشقاب هایمان رنگ گوشت به خود نمی بیند و به ندرت می توانیم مرغ بخریم. این جور که معلوم است کم کم تخم مرغ هم از سفره هایمان پر می کشد».

حقوقی که جوابگوی این تورم نیست

سلمان کمالی یک بازنشسته است و می گوید: «در حال حاضر مجبور به خرید از بازاری هستیم که قیمت برخی از اقلام نه فصل به فصل بلکه هفته به هفته و حتی بار جدید به بار جدید تغییر می کند».
این شهروند کرجی با بیان اینکه مستاجر نیست و اجاره خانه پرداخت نمی کند، از حقوقی که تا پانزدهم ماه بیشتر دوام نمی آورد، گلایه می کند. و سوال اینجاست که کسانی که مستاجر هستند و تعدادشان هم کم نیست، تا پایان ماه چه می کنند؟!!

در تأمین نیاز های اولیه گیر کرده ایم

سمیه رضایی شهروند کرجی دیگری است که خودش کارشناس روانشناسی است و همسرش کارمند می باشد. او می گوید: «حتی همسر من که حقوق کارمندی می گیرد از پس خرید مرغ 19 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی بر نمی آید، چه برسد به کارگرانی که چشم انتظار حقوق روزمزد خود هستند!»
او می گوید خانواده های زیادی هستند که به خاطر گرانی گوشت و مرغ از سوسیس و کالباس های بی کیفیت استفاده می کنند و 5 کیلو سوسیسی که برای خریدار کمتر از 50 هزار تومان تمام می شود، کاملا مشخص است که چقدر بی کیفیت می باشد.
او اضافه می کند: «فردی که همه دغدغه اش پرداخت کرایه خانه و تأمین خورد و خوراک خانواده است، مدام در حال درجا زدن است و چطور ممکن است چنین فردی از توان و پتانسیل خود برای بهبود شرایط خود و جامعه استفاده کند؟!»

ثابت ماندن قیمت میوه و سبزی فقط یک خیال خوش است

سیف الله عسگرخانی، رئیس اتحادیه صنف بارفروشان کرج، می گوید: «وقتی قیمت همه چیز روز به روز در حال افزایش است نمی توانیم انتظار داشته باشیم قیمت میوه و سبزی مثل قبل باقی بماند. هزینه کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی برای باغداران و کشاورزان بسیار بالا رفته است، مجبوریم این افزایش را به هزینه بسته بندی و حمل و نقل محصولات اضافه کرده و در نتیجه میوه و سبزی هم گران می شوند».

تخم مرغ چرا گران شده است؟

مجتبی تقی زاده، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز، می گوید: «تحریم ها و عدم تخصیص ارز کافی باعث شده در تأمین خوراک طیور و اقلامی مانند کنجاله سویا و ذرت با مشکل مواجه شویم و همین موضوع سبب شده واحد های پرورش مرغ های تخم گذار از خوراک جایگزین استفاده کنند که آنطور که باید موثر نیستند. و در نهایت همین جایگزینی خوراک باعث شده ظرفیت تولید واحدهای پرورش مرغ تخم گذار استان تا ۲۰ درصد کاهش یافته و در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا از بین رفته و تخم مرغ گران شود».

نظارت بر قیمت به جای کیفیت

سیامک شادافزا که تولید کننده مواد اولیه سوسیس و کالباس است می گوید: «در سال های قبل، سوسیس و کالباس در زنجیره غذایی ایرانیان به عنوان وعده تفننی مطرح می شد اما بعد از گرانی شدید گوشت و مرغ، میزان مصرف سوسیس و کالباس در خانواده ها 50 درصد افزایش داشته است. و قسمت ناراحت کننده اش اینجاست که سوسیس و کالباسی که به فروش می‌رود اغلب این طور نیست که با کیفیت بالا و مثلاً کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد؛ بلکه مردم فرآورده هایی را می خرند که کمتر از 30 الی 35 هزارتومان قیمت دارد و متاسفانه در شرایط فعلی دستگاه های نظارتی بیشتر از هرچیز روی قیمت نظارت دارند و کیفیت برایشان در اولویت نیست».

در نهایت با کمال تاسف باید بگوییم در ماه های اخیر شاهد افزایش قیمت محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بوده ایم و این افزایش بی حد و نصاب قیمت ها تنها به گوشت، مرغ و میوه محدود نمی شود و اکثر اقلام خوراکی را در برمی گیرد. اما چرا مسئولان در جواب گلایه های مردم و رسانه ها فقط نوید بهبود شرایط را می دهند و در عمل، اوضاع بدتر می شود؟!!
ای کاش مسئولان برای یک بار هم که شده به مردمی که کمرشان زیر فشار اقتصادی خم شده است، نگاهی بیندازند و حداقل به جای گردن این و آن انداختن، عذرخواهی کنند. شاید صداقت مسئولین با مردم مشکلات مردم را حل نکند ولی قطعا فضایی ایجاد می کند که جای خالی گوشت، تخم مرغ، شیر و ... را در سفره هایشان راحت تر تحمل کنند.

243 نفر این مطلب را پسندیده اند.