اگر فرزندتان از رفتن به دکتر می ترسد، این کارها را انجام دهید

متخصص اطفال 8/18/2020 3:57:10 PM نمایش : 1738 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
احتمالا تا کنون در مطب پزشکان یا کلینیک های شبانه روزی، کودکانی را دیده اید که از همان ابتدا بنای ناسازگاری گذاشته و گریه کنان از رفتن به دکتر خودداری می کنند. البته این یک موضوع عادی است و اغلب کودکان مراجعه به پزشک را دوست ندارند با این حال برخی از بچه ها واکنش های شدید تری نسبت به این موضوع نشان داده و ترس شدیدی از پزشکان دارند.
اگر فرزندتان از رفتن به دکتر می ترسد، این کارها را انجام دهید

برخی از والدین هنگام مواجه با ترس فرزندشان از تهدید استفاده می کنند. شنیدن جمله "اگر گریه کنی به دکتر می گم آمپول بزنه" شاید برای ما بزرگسالان جنبه طنز داشته باشد اما در حقیقت غم انگیز است. تهدید کودکان با چنین جملاتی ممکن است تاثیرات جبران ناپذیری داشته و نه تنها ترس و مشکل آن ها را برطرف نکند، بلکه این ترس را تا بزرگسالی با آن ها همراه کند. هرگز فراموش نکنید که کوچکترین حرف ها یا برخوردهای شما، تاثیرات زیادی بر آینده کودکانتان می گذارد و داشتن رفتار درست در کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم راه حل هایی برای مقابله با این ترس کودکان ارائه دهیم.

فرزند خود را همراهی کنید

برخی از والدین ممکن است به علت مشغله هایی که دارند، مسئولیت بردن فرزندانشان به پزشک را به مادربزرگ، پدربزرگ یا پرستار بچه بسپارند. در حالی که حضور والدین در هنگام مراجعه به پزشک اهمیت زیادی داشته و بهتر است مادر و پدر سعی کنند، در اولین و دومین قرار ملاقات با پزشک خودشان نیز حضور داشته باشند. همچنین آری براون، مشاور و نویسنده سری کتاب های کودک 411، می گوید: "اگر کودک ببیند که مادر و پدر در محل جدید راحت هستند و والدین به پزشک اعتماد دارند، احساس امنیت بیشتری خواهد کرد".

در خانه تمرین کنید

گاهی اوقات دیدن وسایل پزشکی و یا شنیدن اصطلاحات پزشکی برای کودکان، استرس ایجاد می کند. به همین دلیل انجام بازی با وسایل پزشکی اسباب بازی در خانه کمک می کند. برای مثال شما می توانید گوشی پزشکی را در گوش خود گذاشته و یک عروسک را معاینه کنید. همچنین هنگام بازی اسم درست وسایل را به زبان بیاورید تا شنیدن نام آن ها برای کودک عادی شود.

صادق باشید و احساس مثبت ایجاد کنید

برخی از والدین از چندین روز قبل از رفتن به مطب دکتر، درباره آن صحبت کرده و نکاتی را گوشزد می کنند و این باعث ایجاد نگرانی در کودک می شود. بهتر است کمتر درباره این مسائل صحبت کرده و خود را از این موضوع شادمان نشان دهید. برای مثال به فرزند خود بگویید که "از دیدن دکتر خوشحالم"، "دکتر از تو مراقبت می کند و به تو کمک می کند تا قوی و سالم باشی". همچنین اگر فرزند شما سوالی می پرسد با او صادق باشید. مثلا اگر قرار است برای واکسن زدن به دکتر مراجعه کنید، به او دروغ نگویید که هیچ دردی ندارد چون در این صورت اعتماد کودک به شما از بین می رود. بلکه می توانید برای او توضیح دهید که یک سوزش لحظه ای در بازو احساس می کند و این حس فقط چند ثانیه طول می کشد. به او بگویید که در تمام مدت می تواند دست شما را فشار دهد و تاکید کنید که واکسن زدن چقدر در مبارزه با میکروب ها کمکش می کند.

زمان درست را انتخاب کنید

زمانی که کودکان وعده غذایی خود را نخورده یا به خوبی نخوابیده باشند، برای رفتن به دکتر بدخلقی می کنند. برای مثال اگر شما صبح زود، کودکتان را به زور بیدار کرده و به مطب پزشک ببرید ممکن است با واکنش های خوبی از سمت فرزندتان رو به رو نشوید. به همین دلیل بهتر است زمان مناسبی را برای قرار ملاقات با پزشک انتخاب کنید. همچنین هنگام مراجعه به پزشک میان وعده های گرم، اسباب بازی های کوچک، کتاب های رنگ آمیزی و هر چیزی که کودکتان به آن علاقه دارد را بردارید تا در زمان انتظار او را مشغول کنید. یا سعی کنید هنگام انتظار در اتاق با او حرف زده و توجهش را جلب کنید. مثلا می توانید درباره تابلو های دکوری روی دیوار، گلدان کوچک گوشه اتاق یا جلد مجله های روی میز با او صحبت کنید.

نزدیک بمانید

زمانی که کودک روی تخت دراز کشیده و پزشک برای معاینه به سمت او می رود، ممکن است احساس آسیب پذیری کند. به همین دلیل می توانید فرزندتان را هنگام معاینه در آغوش بگیرید تا پزشک زمانی که کودک روی پای شما نشسته است، معاینه را انجام بدهد. این کار حس بهتری به کودک داده و پزشکان نیز مشکلی با این امر ندارند.

به فرزندتان حق انتخاب داده و او را آرام کنید

زمانی که کودکان احساس می کنند هیچ حق انتخابی ندارند، می ترسند. بنابراین می توانید به کودک خود حق انتخاب بدهید. برای مثال از او بپرسید که ترجیح می دهد روی کدام صندلی بنشیند یا دکتر دستگاه فشارسنج را روی کدام دستش امتحان کند. همچنین می توانید از پزشک درخواست کنید ابتدا روی عروسک فرزندتان، روشی را انجام دهد تا او دقیقا ببیند که چه اتفاقی خواهد افتاد.
در مورد واکسیناسیون، سعی کنید حواس کودک خود را پرت کنید. مطالعات نشان می دهد که در چنین مواقعی مکیدن چیزهای شیرین، شنیدن آهنگ مورد علاقه یا دیدن اشیاء جالب می تواند حواس کودک را منحرف کند. یک روش دیگر هم این است که وانمود کنید انگشتان دست شما شمع هستند و از کودکتان بخواهید که با شما نفس کشیده و شمع ها را یکی یکی فوت کند. این تکنیک او را آرام کرده، ضربان قلبش را کاهش می دهد و برای نوبت بعدی، ارتباط مثبتی ایجاد می کند.

عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه کودکتان را بیاورید

آوردن عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه کودک می تواند به او احساس اطمینان خاطر بدهد. به علاوه شما می توانید از پزشک درخواست کنید ابتدا معاینات پزشکی را روی عروسک انجام دهد تا کودک راحت تر با آنچه قرار است تجربه کند، کنار بیاید. اگر فرزندتان خواهر یا برادر بزرگتری هم دارد که از دکتر نمی ترسد، از پزشک درخواست کنید ابتدا او را معاینه کند تا فرزند کوچکترتان، ترسش را کنار گذاشته و ترغیب به شجاعت شود. البته به خاطر داشته باشید که هیچوقت مقایسه انجام نداده و احساس ترس یکی از فرزندانتان را صرفا به خاطر شجاعت دیگری، سرکوب نکنید.

مراجعه به پزشک را به یک تجربه لذت بخش تبدیل کنید

نحوه عملکرد شما بعد از هربار ملاقات پزشک می تواند به یک تجربه دلپذیر برای مراجعه بعدی تبدیل شود. برای مثال شما می توانید هنگام ترک مطب پزشک، فرزندتان را در آغوش گرفته، ببوسید و به او بگویید که چه کار خوبی کرده است یا چقدر مشتاق هستید تا برای مادربزرگ یا پدرش تعریف کنید که امروز چقدر شجاع بوده است. همچنین می توانید بعد از انجام معالجه پزشکی او را به پارک برده یا فیلم مورد علاقه اش را با او ببینید. البته توجه داشته باشید که طوری رفتار نکنید که انگار شرط رفتار خوب شما، انجام معاینه پزشکی است. در چنین حالتی اگر کودک نتواند بر ترس خود غلبه کرده و اضطرابش را کنترل کند، احساس می کند حمایت و محبت شما را از دست داده است. در نهایت می توانید هر اتفاق خوشایندی که در طول معاینه اتفاق افتاده است را یادآوری کنید. مثلا اگر دکتر، به کودکتان برچسب داده یا رفتار مهربانانه ای با او داشته، یادآوری کرده و تکرار کنید که چقدر به او افتخار می کنید.

حال که همه این موارد را با هم بررسی کردیم به خاطر داشته باشید که هنگام انتخاب یک متخصص اطفال، شخصیت و نحوه رفتار او به اندازه دانش و تخصصش اهمیت دارد. گاهی اوقات فرزند شما نه از فرآیند کلی معالجه بلکه از پزشک معالج خودش می ترسد. هنگام بروز چنین مواردی با کودک خود صحبت کرده و سعی کنید در کمال آرامش علت ترس او را بررسی کنید. فراموش نکنید از دیگر مراجعین پزشک مورد نظرتان، درباره نحوه رفتار او و میزان رضایتشان سوال بپرسید تا بتوانید در نهایت تجربه خوبی از معالجات پزشکی برای کودکتان رقم بزنید.

200 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم