میکرودرم و میکرونیدلینگ چه فرقی دارند و کدام بهتر است؟

کلینیک زیبایی 2/27/2021 11:49:13 PM نمایش : 2796 زمان مطالعه : 8 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
میکرودرم ابریژن و میکرونیدلینگ دو روش درمانی موثر و کم‌خطر هستند که برای زیبایی و جوان‌سازی پوست استفاده می‌شوند و این رو‌ز‌ها در دنیای زیبایی طرفداران زیادی دارند. حتی در حال حاضر دستگاه‌های خانگی زیادی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند از این روش‌های درمانی برای پاک‌سازی پوست خود در خانه استفاده کنیم. اما این سوال پیش می‌آید که میکرودرم و میکرونیدلینگ چه تفاوت‌هایی دارند و انجام کدام‌شان برای ما بهتر است؟
میکرودرم و میکرونیدلینگ چه فرقی دارند و کدام بهتر است؟

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن یک درمان لایه‌برداری فیزیکی است که برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست استفاده می‌شود. این روش در دو نوع الماسی و کریستالی انجام می‌شود که در طول آن سلول‌های مرده مکیده شده و سطح پوست تمیز می‌شود. انجام روش کریستالی رایج‌تر است و در طول آن کریستال‌ها ظریفی روی پوست اسپری شده و خراش‌های جزئی بوجود می‌آورند. در نهایت کریستال‌های اسپری شده و سلول‌های مرده‌ی سطح پوست به درون دستگاه مکیده می‌شوند و از این طریق لایه‌برداری پوست انجام می‌شود.

روش میکرودرم برای جوان سازی پوست

مزایای انجام میکرودرم

تعداد جلسات درمانی میکرودرم به تشخیص پزشک بستگی دارد و برخی از افراد به سرعت با نتایجی مانند پوست صاف و روشن روبه‌رو می‌شوند و گاهی‌اوقات هم در طول زمان و پس از گذشتن چند جلسه از انجام میکرودرم، نتایج مشخص می‌شوند.
این روش برای کسانی که آکنه‌های سطحی، جوش‌های سرسیاه و خطوط و چروک‌های ریز دارند، بسیار مناسب است و به علت دوره‌ی نقاهت کوتاهی که دارد مورد استقبال قرار می‌گیرد.

میکرونیدلینگ چیست؟

در حالیکه میکرودرم ابریژن سلول‌های مرده‌ی پوست را برای داشتن یک سطح صاف‌تر و درخشان‌تر از میان برمی‌دارد، میکرونیدلینگ یک روش جدیدتر است که از طریق سوزن‌های ریزی، سوراخ‌های میکروسکوپی روی سطح پوست ایجاد کرده و مواد و سرم‌های درمانی را وارد پوست می‌کند و از این طریق سبب تحریک کلاژن‌سازی می‌شود.

این روش به دو صورت دستی و با استفاده از دستگاه انجام می‌شود. در روش دستی از یک غلتک با سوزن‌های ریز و کوتاه استفاده می‌شود که  با به حرکت درآوردن غلتک روی سطح پوست، سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود. اما در روش دوم که با استفاده از دستگاه است، به دلیل استفاده از سوزن‌های بلندتر و قابلیت تنظیم سرعت ایجاد سوراخ‌ها درمان عمیق‌تر و موثرتری انجام می‌شود.

میکرونیدلینگ برای کلاژن سازی و جوان سازی پوست

مزایای انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ معمولا در فاصله زمانی ۴ تا ۶ هفته انجام می‌شود و تعداد جلسات آن به نظر پزشک بستگی دارد. این روش به بهبود انواع مشکلات پوستی مانند از بین بردن جای زخم و آکنه، رفع خطوط ریز و چروک و درمان منافذ باز صورت کمک می‌کند و به‌طورکلی منجر به جوان‌سازی پوست و کمتر شدن علائم پیری می‌شود. 

مقایسه کاربردهای میکرودرم و میکرونیدلینگ

میکرودرم سلول‌های مرده‌ی سطح پوست را از بین می‌برد و از این طریق گردش خون در پوست را تقویت کرده و برای اکثر پوست‌ها مناسب است؛ با این وجود روش میکرونیدلینگ به دلیل ایجاد سوراخ روی سطح پوست، نسبت به میکرودرم درمان عمیق‌تری ارائه می‌دهد و علاوه بر خواص جوان‌سازی صورت برای درمان ریزش مو و از بین بردن ترک‌های پوستی ناشی از چاقی و لاغری هم موثر است.
به‌طورکلی برخی از کاربردهای میکرودرم و میکرونیدلینگ عبارتند از:

کاربردهای میکرودرم کاربردهای میکرونیدلینگ
درمان لک‌های صورت
بهبود جای زخم
یکدست کردن رنگ پوست
درمان منافذ باز صورت
از بین بردن تاتو و خالکوبی
رفع حالت کدری پوست
شادابی و روشن شدن پوست
کنترل چربی در پوست‌ها چرب
تحریک غدد در پوست‌های خشک
از بین بردن خطوط پیری سطحی
رفع جای جوش و آکنه
از بین بردن جای سوختگی
بهبود خون‌رسانی
جوان‌سازی پوست
تحریک کلاژن‌سازی
بهبود چین‌وچروک
درمان افتادگی پوست
تقویت ساختار پوست
بهبود منافذ باز پوست
رفع لکه‌های پوستی
بهبود ترک‌های پوستی یا استرچ مارک
تحریک رشد مو

 

آیا می‌توانیم میکرودرم یا میکرونیدلینگ را در خانه انجام دهیم؟

زیبایی صورت برای همه مهم است و از آنجایی که در سال‌های اخیر تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته است، دستگاه‌های خانگی مختلفی برای انجام میکرودرم و میکرونیدلینگ در خانه وجود دارند.

انجام میکرودرم در خانه

امروزه دستگاه‌های خانگی میکرودرم در مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند اما قبل از خرید آن‌ها بهتر است به نکاتی مانند قابلیت تنظیم سرعت، منبع تغذیه دستگاه، فیلترهای دستگاه و قیمت آن توجه کنیم.

انجام میکرودرم در خانه

به‌طورکلی برخی از نکات مهم هنگام خرید دستگاه خانگی میکرودرم عبارتند از:

  • یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم امکان قابلیت تنظیم سرعت دستگاه است که باعث می‌شود پروسه میکرودرم را با ظرافیت بیشتری انجام داده و از دستگاه برای قسمت‌های حساس و غیرحساس صورتمان استفاده کنیم.
  • با اینکه دستگاه‌های میکرودرم در کلینیک‌های زیبایی با برق مستقیم کار می‌کنند، مدل‌های خانگی ‌آن‌ها قابلیت شارژ با باتری را هم دارند که هنگام خرید می‌توانیم به این مسئله توجه کنیم.
  • برخی از دستگاه‌های میکرودرم خانگی سری‌های متنوعی دارند که برای استفاده روی انواع مختلف پوست است. از سری‌های نرم برای لایه‌برداری پوست‌های نازک و از سری‌های زبر برای لایه‌برداری پوست‌های ضخیم استفاده می‌شود. 
  • دستگاه‌های میکرودرم برای نگهداری از پوست‌های مرده، فیلترهای مخصوصی دارند که با توجه به قدرت مکش خود در داخل دستگاه قرار گرفته‌اند. از آنجایی که با گذشت زمان ممکن است قدرت مکش دستگاه کمتر شود، باید هنگام خرید درخصوص داشتن فیلترهایی با قابلیت تعویض تحقیق کنیم.

انجام میکرونیدلینگ در خانه

همانطور که امکان انجام میکرودرم در خانه وجود دارد، برای انجام میکرونیدلینگ در خانه هم دستگاه‌های خانگی متنوعی وجود دارند. این دستگاه‌ها معمولا در سه نوع غلتکی (derma roller)، استمپی (derma stamp) و قلم‌های ضربه‌ای (derma pen) وجود دارند و بعد از خریدشان برای استفاده از آن‌ها باید حتما دستورالعمل و راهنمایی‌های دستگاه را به‌خوبی مطالعه کنیم؛ چراکه هریک عملکرد متفاوتی دارند. 

انجام میکرونیدلینگ در خانه

برخی از نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه‌های میکرونیدلینگ خانگی عبارتند از:

  • یکی از نکات مهم هنگام استفاده از این دستگاه‌ها، انتخاب سوزن مناسب است. به‌طورکلی سوزن دستگاه‌های خانگی نسبت به دستگاه‌هایی که در کلینیک‌های زیبایی استفاده می‌شوند، کوتاه‌تر است و معمولا از ۰.۲۵ تا ۱ میلی‌متر است. اما برای درمان مشکلاتی مانند آکنه بهتر است از سوزن‌هایی بلندتری (۱.۵ میلی‌متر) استفاده کنیم.
  • قبل از استفاده از دستگاه، باید دفترچه‌ی راهنمای آن را مطالعه کنیم و برای ضدعفونی دستگاه از الکل استفاده نماییم.
  • در نهایت بهتر است هنگام استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ، صورت خود را تقسیم‌بندی کرده و فشار زیادی وارد نکنیم.

چه کسانی نمی‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند؟

قبل از انجام هرگونه درمان زیبایی بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنیم تا مشکلی بوجود نیاید. در خصوص انجام میکرودرم یا میکرونیدلینگ هم بهتر است از یک متخصص پوست و مو کمک بگیریم تا مطمئن شویم که استفاده از این روش‌ها، منعی برای ما نداشته باشد.

کسانی که نباید میکرودرم یا میکرونیدلینگ انجام دهند

با این حال به‌طورکلی برخی از افرادی که نباید از این روش‌ها استفاده کنند، عبارتند از:

  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افرادی که پوست آفتاب سوخته دارند
  • مبتلایان به بیماری‌های آلرژیک پوستی
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افرادی که تبخال یا زگیل دارند
  • افراد مبتلا به پسوریازیس
  • کسانی که سابقه بیماری هموفیلی دارند
  • کسانی که کمتر از ۳ ماه از جراحی‌های زیبایی صورتشان گذشته باشد

انجام میکرودرم و میکرونیدلینگ چه خطراتی دارند؟

هر دو روش میکرودرم و میکرونیدلینگ روش‌های کم‌خطری هستند که دوره‌ی نقاهت کوتاهی دارند و به همین دلیل عوارض خاصی ندارند یا اگر با مواردی مانند قرمزی پوست و التهاب همراه باشند، در مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند؛ با این حال برخی از عوارض آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

عوارض میکرودرم

  • قرمزی
  • تحریک پوست
  • حساس شدن پوست به لمس

این روش همچنین ممکن است در موارد نادری با عوارضی مانند عفونت، خون‌ریزی، پوسته پوسته شدن و جوش همراه باشد که در این صورت باید با پزشک معالج خود صحبت کنیم.

عوارض میکرونیدلینگ

  • قرمزی 
  • تورم و التهاب پوست
  • خون‌ریزی یا ترشح
  • پوسته پوسته شدن

دوره‌ی نقاهت پوست بعد از انجام میکرونیدلینگ به میزان نفوذ سوزن‌ها به پوست بستگی دارد و معمولا چند روز طول می‌کشد تا پوست به حالت عادی خود برگردد. همچنین در برخی موارد نادر ممکن است با کبودی و جوش همراه باشد که در این صورت باید پزشک خود را در جریان بگذاریم.

جدول مقایسه تفاوت‌های میکرودرم و میکرونیدلینگ

  میکرودرم میکرونیدلینگ
نحوه‌ی انجام از طریق مکش سلول‌های مرده از طریق ایجاد سوراخ روی پوست
میزان درد بدون درد میزان درد بسته به عمق فرو رفتن سوزن متفاوت است و می‌توان از کرم بی‌حسی استفاده کرد
میزان تهاجمی بودن

تهاجمی نیست

ممکن است با کمی خون‌ریزی همراه باشد
هزینه کمتر بیشتر
پس از درمان

کمپرس سرد

کرم آلوئه‌ورا

کمپرس سرد

کرم آلوئه‌ورا

 لوسیون آنتی‌باکتریال

 داروهای ضدالتهابی

میکرودرم برای من بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

میکرودرم همانطور که توضیح دادیم با استفاده از لایه‌برداری به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند و این در حالیست که در روش میکرونیدلینگ هیچ‌گونه لایه‌برداری انجام نمی‌شود و فرایند کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست از طریق ایجاد سوراخ‌هایی روی پوست انجام می‌شود. 

به همین جهت میکرونیدلینگ نسبت به میکرودرم تهاجمی‌تر است و به فاصله زمانی بیشتری نیاز دارد. در واقع جلسات درمانی میکرودرم را می‌توان بعد از گذشت یک هفته انجام داد در حالیکه برای انجام میکرونیدلینگ باید زمان بیشتری سپری شود. 

اما اینکه کدام‌یک از این روش‌ها برای ما مناسب‌تر است به تشخصیص پزشک و کاربرد آن بستگی دارد. هر دوی این روش‌های مزیت‌های مخصوص به خود را دارند و پزشک با توجه به شرایط پوستی ما انجام آن‌ها را توصیه می‌کند. همچنین گاهی‌اوقات ممکن است برای تأثیر بهتر از هر دو روش استفاده شود. حتی برخی از پزشکان از روش مزوتراپی در کنار میکرونیدلینگ استفاده می‌کنند تا درمان اختلالات پوستی، اثربخشی بیشتری داشته باشند.

به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب یکی از این روش‌ها با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شده و از یک پزشک متخصص در رابطه با مشکلات پوستمان مشاوره بگیریم.

160 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم