بهترین روش درمان ترک‌های پوستی چیست؟

کلینیک زیبایی 3/4/2021 4:21:03 PM نمایش : 3298 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
استرچ مارک یا ترک‌های پوستی رگه‌های سفیدی هستند که روی شکم، باسن، سینه، پاها یا بازوها ظاهر می‌شوند. این ترک‌های پوستی ممکن است به دلایل مختلفی مانند بارداری، چاقی و لاغری و ... بوجود بیایند و به جز سفید در رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و صورتی نمایان شوند. با اینکه ترک‌های پوستی دردناک نیستند یا خطری ندارند اما ظاهر شدن آن‌ها روی پوست ناخوشایند است و افراد روش‌های درمانی مختلفی را برای درمان این ترک‌ها امتحان می‌کنند. از این رو در این مقاله دلایل بروز ترک‌های پوستی و راه‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم.
بهترین روش درمان ترک‌های پوستی چیست؟

استرچ مارک یا ترک پوستی چه علائمی دارد؟

علائم ترک‌های پوستی همیشه شبیه به هم نیستند و ممکن است بسته به دلایل بروز، محل قرار‌گیری و نوع پوست متفاوت باشد. با این حال به‌طورکلی برخی از علائم این مشکل پوستی عبارتند از:

  • خطوط یا خطوط فرورفته در شکم، سینه ها، باسن و سایر نواحی بدن
  • رگه های صورتی، قرمز، قهوه‌ای یا بنفش
  • رگه‌هایی که مناطق وسیعی از بدن را پوشانده است

استرچ‌ مارک یا ترک پوستی به چه علت ظاهر می‌شود؟

ترک‌های پوستی به علت کشیدگی پوست و پاره شدن رشته‌های کلاژن بوجود می‌آیند. در واقع رشته‌های کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را رقم می‌زنند و گاهی‌اوقات به دلیل افزایش یا کاهش وزن خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و از هم جدا می‌شوند. برخی از مواقعی که افراد ممکن است دچار ترک پوستی بشوند عبارتند از:

  • بعد از بارداری و شیردهی
  • در سنین بلوغ به دلیل رشد و افزایش حجم
  • تغییرات شدید و ناگهانی وزنی
  • تمرینات ورزشی شدید و بیش‌ازحد
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف طولانی مدت داروهای استروئیدی یا کورتون
  • ابتلا به سندرم کوشینگ 
  • ابتلا به سندرم مارفان
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی مفرط
  • انجام عمل زیبایی سینه‌ها

همچنین علاوه بر مشکلات وزنی و کاهش و افزایش حجم، برخی از افراد به صورت ژنتیکی و بدون اینکه چاق و لاغر شوند، دچار ترک پوستی می‌شوند. در مقابل برخی افراد هم ژنتیک خوبی دارند و پوست آن‌ها مقاوم‌‌تر عمل می‌کند؛ به همین دلیل از بروز ترک‌های پوستی و استرچ مارک در امان هستند.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت ترک‌های پوستی

با اینکه ترک‌های پوستی یک مشکل شایع است که افراد زیادی را درگیر می‌کند اما روش‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت آن وجود دارند که عبارتند از:

ماساژ دادن با روغن گیاهی

استفاده از روغن گیاهی برای پیشگیری از استرچ مارک و ترک پوستی

روغن‌های گیاهی مانند نارگیل و کرچک برای جلوگیری از ترک‌های پوستی به خصوص در زمان بارداری بسیار مناسب هستند. با استفاده از این روغن‌ها می‌توانیم نواحی مستعد ترک پوستی مانند باسن، شکم، سینه‌ها، پشت کمر و پهلوها را سه بار در روز ماساژ دهیم تا روغن جذب پوست بشود.

انجام ورزش‌های مخصوص

انجام ورزش برای درمان ترک پوستی

برخی از ورزش‌های سبک حالت کشیدگی در پوست ایجاد کرده و در طولانی‌مدت از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. چنین ورزش‌هایی باعث بهبود گردش خون در پوست شده و خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کنند. برای انجام چنین ورزش‌هایی می‌توانیم از یک مربی حرفه‌ای کمک بگیریم اما در صورت بارداری انجام ورزش باید با مشورت پزشک باشد.

استفاده از کرم و لوسیون

استفاده از کرم و لوسیون برای پیشگیری از ترک پوستی

کرم‌ها و لوسیون‌های زیادی وجود دارند که متخصصین پوست و مو برای پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی تجویز می‌کنند. این کرم‌ها از خشکی پوست جلوگیری کرده و انعطاف پوست را بالا می‌برند.

مصرف ویتامین‌های لازم برای سلامت پوست

مصرف ویتامین برای ترک های پوستی

مصرف برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین E و ویتامین C برای سلامت پوست و تولید کلاژن بسیار مفید هستند. با اینکه قرص‌های ویتامینی مختلفی وجود دارند اما در قدم اول بهتر است این ویتامین‌ها را از موادغذایی طبیعی دریافت کنیم. برای این منظور می‌توانیم از یک متخصص تغذیه کمک برای داشتن برنامه غذایی غنی کمک بگیریم.

راه‌های درمان استرچ‌ مارک یا ترک پوستی

روش های درمان ترک‌های پوستی یا استرچ مارک

امروزه روش‌های درمانی زیادی برای درمان استرچ مارک وجود دارند. برخی از بهترین روش‌ها عبارتند از:

استفاده از میکرودرم ابریژن

میکرودرم یک روش درمانی برای لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست است که از طریق اسپری کردن کریستال روی پوست به برداشتن سلول‌های مرده کمک می‌کند. از این روش برای جوان‌سازی، درمان منافذ باز صورت و از بین بردن لک‌های صورت استفاده می‌شود و علاوه بر تمام این موارد برای درمان ترک‌های پوستی هم موثر است.

استفاده از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی است که برای جوان‌سازی و تحریک کلاژن‌سازی پوست استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از سوزن‌های ریز سوراخ‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود و از این طریق مواد درمانی وارد پوست می‌شوند. 

از این روش برای درمان ترک‌های پوستی هم استفاده می‌شود و با توجه به شدت ترک‌های پوستی معمولا پس از ۵ تا ۶ جلسه درمانی، نتایج درمانی قابل مشاهده هستند.

استفاده از روش آر اف فرکشنال

متخصصین پوست و زیبایی بر این باورند که روش آر اف یک روش عالی برای درمان مشکلات پوستی و استرچ مارک‌ها است. در این روش امواج الکترومغناطیسی در لایه‌های مختلفی از پوست حرکت کرده و باعث ایجاد گرما می‌شوند، سپس با ایجاد کلاژن و تحریک آن‌ها به درمان استرچ مارک کمک می‌کنند.

روش فرکشنال co2 لیزر

لیزر co2 فرکشنال یکی از روش‌های رایج برای درمان چین‌وچروک است. در این روش از لیزری ساخته شده از دی‌اکسیدکربن برای برداشتن لایه‌ی خارجی پوست آسیب‌دیده استفاده می‌شود. در واقع انرژی نور به ایجاد منافذی روی پوست کمک می‌کند و این منافذ باعث از بین رفتن کلاژن فرسوده و سلول‌های لایه‌ی بیرونی پوست می‌شوند.

این روش به آر اف فرکشنال شباهت زیادی دارد با این تفاوت که در روش لیزر co2 فرکشنال از شعاع‌های بسیار باریک نور لیزر برای درمان استفاده می‌شود و دیگر به استفاده از حجم زیادی نور لیزر وجود ندارد. 
این روش برای درمان ترک‌های پوستی هم موثر است و ممکن است سطح پوست دچار زخم‌های سطحی شود که بعد از چند روز استراحت، زخم‌ها از بین می‌روند.

روش مزوتراپی

مزوتراپی یکی‌دیگر از روش‌های زیبایی و درمانی است که طرفداران زیادی دارد و برای موارد مختلفی مانند درمان چین‌وچروک، تقویت مو و لاغری موضعی استفاده می‌شود. در این روش بسته به نوع کاربرد برخی از مواد درمانی را به پوست تزریق می‌کنند؛ در واقع مزوتراپی یک درمان تزریقی است که لایه‌های زیرین پوست را مورد هدف قرار می‌دهد و از طریق تزریق ویتامین‌ها و اسیدهیالورونیک مورد نیاز پوست، به درمان ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

استفاده از لیزر پی دی ال (PDL)

لیزر پی دی ال یکی‌دیگر از روش‌هایی است که برای درمان‌های جوان‌سازی و ضدپیری استفاده می‌شود و برای درمان خطوط قرمز و ترک‌های پوستی هم استفاده می‌شود.

مشورت با پزشک برای انتخاب بهترین روش درمان استرچ مارک یا ترک پوستی

سخن آخر

بهتر است در زمان‌ بارداری و یا در قسمت‌هایی از بدن که مستعد ترک‌های پوستی هستند، از روغن‌های گیاهی و کرم‌های مخصوص استفاده کنیم تا از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری کنیم. با این حال در صورت بروز این ترک‌ها برای درمان بهتر است با پزشک مشورت کنیم تا با توجه به شرایط پوستی ما و شدت ترک‌های پوستی، بهترین روش را پیشنهاد بدهد. در نهایت باید گفت بین روش‌های گفته شده میکرونیدلینگ و لیزر co2 فرکشنال تأثیر خیلی خوبی دارند.

228 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم