🎨مزایای فوق العاده کشیدن نقاشی که از آن بی خبرید!

آموزشگاه نقاشی 10/14/2020 1:10:27 PM نمایش : 5862 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
در هر سن و سالی که باشید کشیدن نقاشی و یادگیری هنر تأثیرات فوق العاده ای بر سلامتی و افزایش قدرت ذهن شما می گذارد. از این رو در این مقاله می خواهیم مزایای کشیدن نقاشی و یادگیری هنر را بررسی کنیم.
🎨مزایای فوق العاده کشیدن نقاشی که از آن بی خبرید!

تأثیر نقاشی در افزایش خلاقیت

زمانی که شما قلمو یا مدادرنگی را به دست گرفته و شروع به نقاشی کشیدن می کنید، رنگ های متنوع، مکان های مختلف، مردم و اشکال را متصور شده و احساسات خود را از طریق هنر بازگو می کنید. به علاوه جالب است بدانید انجام کارهای هنری برای افرادی که نیمکره راست مغزشان غالب است، راحت تر می باشد اما به این معنی نیست که افرادی با نیمکره چپ غالب نمی توانند نقاشی کنند. در واقع از آنجایی که چنین افرادی توانایی تمرکز و تمرین بالایی دارند می توانند از این توانایی خود برای کسب مهارت در نقاشی استفاده کرده و در نهایت قدرت خلاقیت خود را افزایش دهند.
به طور کلی می توان گفت مهارت های هنری نقش مهمی در رشد کلی مغز دارند و انجام کارهای هنری خلاقیت فرد را آزاد می کند.

تقویت حافظه از طریق نقاشی

برای افرادی که مشکلات حافظه دارند، کشیدن نقاشی و انجام کارهای هنری بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده اند کشیدن نقاشی حافظه فرد را تقویت می کند و افرادی که مهارت هایی مانند نقاشی، طراحی، نویسندگی و ... را انجام داده اند، با بالا رفتن سن کمتر دچار مشکلات مربوط به حافظه و فراموشی می شوند. در واقع طراحی و نقاشی از طریق یکپارچه سازی جنبه های بصری، معنایی و حرکتی حافظه را تقویت می کنند و این یک مزیت روانشناختی کشیدن نقاشی می باشد.

بهبود ارتباطات بوسیله نقاشی

هنر زبان جداگانه ای است و به افراد کمک می کند از طریق یک زبان متفاوت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. رنگ ها، اشکال، زاویه دید و هر کدام از المان های نقاشی، معنی خاص خود را داشته و کنار هم قرار دادن آن ها یک مفهوم خاص را می رساند. شاید جالب باشد بدانید به راحتی می توان نقاشی کودکان را تحلیل کرده و از آن برای هنردرمانی استفاده کرد. برای مثال کودکانی که فکر می کنند مدام تحت کنترل هستند، در نقاشی هایشان چشم ها را بزرگتر از حالت عادی می کشند یا کودکانی که خورشید را در نقاشی هایشان به طور کامل و در حال درخشیدن می کشند، معمولا رابطه خوبی با پدر خود دارند. البته اینکه نقاشی کودکان را مثال زدم به این دلیل است که معمولا با افزایش سن افراد تحت تأثیر دیگر نقاشی ها، نظر اطرافیان و مواردی از این دست قرار گرفته و احساس واقعی خود را در نقاشی هایشان آزاد نمی کنند. درخت های آبی، آدم های بدون دست و خانه های صورتی در نقاشی کودکان عادی است اما کمتر پیش می آید که چنین موارد نامتعارفی را در نقاشی بزرگسالان ببینیم. با تمام این حرف ها هر کسی در نقاشی سبک خودش را دارد و مفهوم خاصی را نشان می دهد. به همین دلیل است که نقاشی یک گزینه عالی برای بهبود ارتباطات محسوب می شود. به خصوص برای افرادی که از مشکلات ارتباطی رنج می برند یا کسانی که دچار اوتیسم و سایر معلولیت ها هستند و نمی توانند به خوبی منظور خود را برسانند، نقاشی کردن یک راه حل ویژه می باشد.

بهبود توانایی حل مسئله از طریق نقاشی

با اینکه ممکن است عجیب به نظر برسد، طراحی و نقاشی توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی فرد را افزایش می دهد. وقتی یک صفحه خالی مقابل شما قرار می گیرد و شروع به نقاشی کردن می کنید، اینکه چطور طرحتان را به پایان برسانید، چطور مفهوم خاصی را با استفاده از نقاشی خودتان نشان دهید و چه رنگ هایی را انتخاب کنید، همگی باعث می شوند تفکر انتقادی و مفهومی شما رشد کرده و در مواجه با موقعیت های چالش برانگیز، راه حل های خلاقانه متعددی داشته باشید.

تأثیر شگفت انگیز نقاشی بر کاهش استرس

تغییرات در سبک زندگی باعث شده است بیش از نیمی از مردم جهان تحت تأثیر استرس و فشارهای زندگی قرار بگیرند. شاید هر کدام از ما برای مقابله با استرس راه حل های خودمان را داشته باشیم. برای مثال ممکن است شخصی با ورزش کردن، تمرین های یوگا، دیدن فیلم، خواندن کتاب، گوش دادن به آهنگ های ملایم یا انجام مراقبه و مدیتیشن استرس خودش را کاهش دهد. اما جالب است بدانید نقاشی کردن و انجام کارهای هنری هم تأثیر فوق العاده ای روی رفع استرس و ایجاد آرامش دارد.
ژرونال انجمن هنردرمانی آمریکا در سال 2016 مقاله ای راجع به کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) بعد از هنرآفرینی منتشر کرده است. در این مطالعه 39 فرد بزرگسال مورد بررسی قرار گرفته و نمونه بزاق آن ها برای بررسی سطح کورتیزول قبل از نقاشی و 45 دقیقه بعد از زمانی که شرکت کنندگان به هنرآفرینی پرداخته بودند، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در پایان جلسه از آن ها خواسته شد پرسشنامه های کتبی راجع به تجربه خود از این جلسه را پر کنند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد سطح کورتیزول شرکت کنندگان بعد از کشیدن نقاشی و هنرآفرینی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به علاوه پاسخ های شرکت کنندگان به پرسشنامه ها حاکی از این بود که آن ها جلسه هنرآفرینی را شاد، لذت بخش و مفید دانسته و بعد از آن حس خوبی داشته اند.
در واقع کشیدن نقاشی باعث می شود، تمرکز فرد روی نقاشی معطوف شده و احساسات منفی مانند استرس کمتر شوند.

پرورش احساسات با استفاده از نقاشی

نقاشان احساسات خود را از طریق نقاشی بروز می دهند. بگذارید با یک مثال بگویم. پیکاسو نقاشی معروف و یکی از تأثیرگذارترین هنرمندهای سده 20 میلادی بوده است. نقاشی او دو دوره معروف آبی و صورتی دارد. پیکاسو در دوره ای از زندگی خود تحت تأثیر فقر محرومان جامعه و خودکشی یکی از دوستانش بوده است و نقاشی های او در این دوره کاملا نشاندهنده فضایی غم انگیز و بی روح می باشد که به دوره آبی معروف شده است. پیکاسو در دوره صورتی که با نام دوره رز هم شناخته می شود توجه عمیقی به بازیگران سیرک و دلقکان کوچه و بازار داشته است و با اینکه از رنگ های شادتر و حالت کمدی تری در نقاشی هایش استفاده کرده است، گویی غم ظریفی درون نقاشی هایش نهفته دارد. درست مثل دلقکی که خندیدنش نشان از شاد بودن او ندارد.

همانطور که می بینید احساسات یک نقاش تأثیر عمیقی بر روی نقاشی های او دارد و همین امر سبب می شود، هنرمند به وضعیت احساسی خود توجه عمیقی داشته و در واقع احساسات خود را از این طریق تخلیه کند. در واقع نقاشی هوش احساسی افراد را تقویت کرده و به آن ها کمک می کند احساسات درونی خود را بهتر بشناسند.

سخن آخر

در نهایت باید گفت نقاشی همیشه به عنوان یک سرگرمی عالی یا یک شغل هیجان انگیز شناخته شده است اما با توجه به مزایای ذکر شده نقاشی چیزی بیشتر از این هاست و به طرز اعجاب انگیزی می تواند خواص درمانی داشته و به سلامت جسم و روح فرد کمک کند. به علاوه نکته خوب نقاشی این است که نیازی نیست همه ما پیکاسو باشیم یا یک اثر هنری خاص خلق کنیم. همه ما می توانیم احساساتمان را روی یک برگه سفید حک کنیم و آرامش بی نظیری بدست آوریم. فرقی هم نمی کند که در ابتدا با چه وسیله ای شروع کنیم و چه سبک نقاشی را انتخاب نماییم. گواش، آبرنگ، رنگ روغن یا مدادرنگی هر کدام که احساس راحتی بیشتری با آن دارید را انتخاب کنید.

448 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم