⭐10 نکته طلایی برای بهبود مهارت های نقاشی

آموزشگاه نقاشی 11/7/2020 9:34:03 AM نمایش : 2059 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
نقاشی و هنر کوچک و بزرگ نمی شناسد و افراد زیادی به یادگیری نقاشی و بهبود مهارت های خود در این زمینه علاقمند هستند. از این رو در این مقاله 10 نکته طلایی برای بهبود مهارت های نقاشی را بررسی می کنیم.
⭐10 نکته طلایی برای بهبود مهارت های نقاشی

1. موضوعی انتخاب کنید که شما را هیجان زده می کند

اگر برای نقاشی سوژه ای را انتخاب کنید که شما را هیجان زده کرده و به آن علاقمند هستید، تمایل شما به کشیدن نقاشی و رویارویی با چالش های آن بسیار بیشتر می شود. برای مثال اگر شما به تضاد رنگ ها و مناظر طبیعی علاقمند هستید می توانید یک منظره آفتابی انتخاب کرده و با کشیدن سایه روشن هایی که بر اثر تابش آفتاب ایجاد شده اند، خودتان را به چالش بکشید.
در واقع زمانی که شما به موضوع نقاشی علاقه بیشتری دارید با آن ارتباط بهتری برقرار کرده و راحت تر می توانید از خلاقیت خودتان استفاده کنید.

2. از شروع نقاشی نترسید

برای شروع نقاشی لازم است در اولین قدم شجاعت برخورد با یک صفحه خالی و قرار دادن کمی رنگ روی آن را داشته باشید. همانطور که ممکن است یک نویسنده برای شروع دچار مشکل شود، یک نقاش هم در ابتدا ممکن است هنگام مواجه با یک برگه سفید دچار تردید و سردگمی شود. اگر شما هم در ابتدای کار دقیقا نمی دانید که چطور نقاشی خود را شروع کنید، فقط کمی رنگ برداشته و روی کاغدتان را رنگ کنید. از اولین حرکت نترسید چرا که ممکن است در ادامه ایده خوبی به ذهن شما آمده و حتی از رنگ هایی که روی صفحه کشیده اید، طرح جالبی خلق کنید.

3. از ابتدا به جزئیات فکر نکنید

وقتی می خواهید نقاشی خود را شروع کنید، در ابتدا یک طرح کلی بکشید و به جزئیات فکر نکنید، چرا که می توانید در پایان به عقب برگشته و حتی برخی از قسمت های نقاشی را تغییر دهید. اما اگر از همان ابتدا به جزئیات توجه زیادی داشته باشید، روند نقاشی خسته کننده می شود. بنابراین بهتر است بدون ترس از اشتباه کشیدن، یک طرح کلی بکشید و سپس به جزئیات توجه کنید.

4. از دور به نقاشی خودتان نگاه کنید

این نکته به خصوص در رابطه با نقاشی های بزرگ اهمیت زیادی دارد. وقتی شما از دور به نقاشی خودتان نگاه می کنید، متوجه اشتباهات خودتان می شوید و در رابطه با نمای کلی نقاشی دید بهتری پیدا می کنید. بنابراین می توانید برخی از جزئیات و ریزه کاری ها را بهتر تشخیص دهید.

5. اشکال را ببینید نه اشیا

اکثر افراد با توجه به شغل یا مهارتی که دارند، به اطراف خودشان نگاه می کنند. برای مثال چشم های یک عکاس اکثر اوقات مناظر اطرافش را برای یک سوژه عکاسی جستجو می کند یا یک نویسنده گاهی از اتفاقات روزمره در ذهن خودش داستانی می سازد. یک نقاش هم باید بتواند مناظر اطرافش را به عنوان مجموعه ای از خطوط، سایه ها و اشکال ببیند. به عنوان مثال وقتی به یک سیب نگاه می کنید، به رنگ ها، سایه ها و خطوطی که آن را منحصر به فرد کرده است، توجه کنید.

6. از ابزارهای جایگزین استفاده کنید

خودتان را به استفاده از ابزارهای خاصی محدود نکنید. برای مثال می توانید از چاقو، انگشتان، اسفنج و ... برای رنگ آمیزی استفاده کنید. استفاده از ابزارهای جایگزین باعث می شود، نقاشی شما سبک متفاوتی داشته باشد و خلاقیت بیشتری پیدا کنید.

7. مرزهای نقاشی را به خوبی بشناسید

گاهی اوقات در نقاشی مرز بین دو رنگ به راحتی قابل تشخیص است و در برخی مواقع به صورت محو می باشد و تغییر رنگ به تدریج انجام می گیرد، به طوری که بیننده متوجه مرز بین دو رنگ نمی شود. مرز های واضح توجه را به خودشان جلب می کنند و به همین دلیل بهتر است در نقاط کانونی نقاشی از آن ها استفاده شود. در واقع شما به مرور و با تمرین بیشتر می توانید مرز ها را کنترل کرده و برای هدایت چشم ها از آن ها به خوبی استفاده کنید.

8. با اصول نقاشی آشنا شوید

نقاشی هم مانند هر مهارت دیگری اصولی دارد که آشنایی با آن ها، روند یادگیری را بسیار راحت تر می کند. شناخت رنگ ها و ترکیب آن ها، نحوه کار با قلمو و دیگر ابزارهای نقاشی از جمله اصول اولیه نقاشی می باشند. برخی از مواردی که لازم است با آن ها آشنا شوید عبارتند از:

  • انواع رنگ ها شامل رنگ های اصلی و فرعی و رنگ های گرم، سرد و خنثی
  • انواع خطوط شامل خطوط افقی، عمودی، متقاطع، اریب و ...
  • آشنایی با ابزار نقاشی
  • آشنایی با تکنیک های مختلف نقاشی مانند نقاشی با اکرلیک، آبرنگ، رنگ روغن، مدادرنگی، سیاه قلم و...

به طور کلی یکی از چالش های مهم هنگام یادگیری نقاشی، انتخاب یک تکنیک می باشد. برای مثال اگر هنوز نمی دانید که نقاشی با رنگ روغن را ترجیح می دهید یا طراحی با سیاه قلم، در ابتدا باید درباره هر یک از آن ها تحقیق کرده و نقاشی های مختلفی با سبک های متنوع ببینید تا بتوانید راحت تر انتخاب کنید. همچنین شما می توانید تکنیک های مختلف را امتحان کنید تا ببینید با کدام یک احساس راحتی بیشتری دارید یا در صورتی که به ابزارهای زیادی دسترسی ندارید و نمی توانید خودتان امتحان کنید می توانید از کلیپ های کوتاه نقاشی در اینترنت کمک گرفته و با هر یک از تکنیک ها بیشتر آشنا شوید.

9. تمرین کنید

هر کاری به تمرین نیاز دارد و نقاشی هم همینطور است. از اشتباه کردن نترسید و کشیدن طرح های مختلف، انواع خطوط و اشکال را امتحان کنید. همچنین برای تمرین لازم نیست از اشکال پیچیده استفاده کنید و در ابتدا یک گلدان یا ظرف میوه مقابل خودتان قرار دهید. بلکه می توانید برای شروع از اشکال ساده تر استفاده کرده و به مرور زمان مهارت خودتان را افزایش دهید.

10. از فیلم های آموزشی استفاده کنید

رفتن به کلاس نقاشی و بهره مندی از راهنمایی های یک استاد نقاشی بسیار موثر است. با این وجود اگر امکان کلاس رفتن را ندارید می توانید از فیلم های آموزشی استفاده کنید. با توجه به سبک انتخابی خودتان در اینترنت سرچ کرده و از فیلم های آموزشی مختلف بهره ببرید. همچنین دیدن کلیپ های کوتاه و به طور کلی نقاشی های متعدد باعث پرورش قدرت خلاقیت شما شده و ایده های متنوعی را در ذهنتان بوجود می آورد.

نکته اضافی

در نهایت باید گفت آموزش نقاشی قرار است قدرت خلاقیت شما را تقویت کند. بنابراین به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و به خاطر انتظارات بیجا خلاقیت خودتان را از بین نبرید.

244 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم