🎸7 نکته مهم برای شروع یادگیری موسیقی در سنین بالا

آموزشگاه موسیقی 10/7/2020 1:33:05 PM نمایش : 2357 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
یادگیری موسیقی مزایای زیادی دارد که زندگی شما را تغییر می دهد و با اینکه اکثر افراد فکر می کنند یادگیری موسیقی تنها در کودکی امکان پذیر است، اینطور نیست و هیچ وقت سن شما آنقدری بالا نرفته است که نتوانید موسیقی را شروع کنید.
🎸7 نکته مهم برای شروع یادگیری موسیقی در سنین بالا

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را که برای شروع یادگیری در بزرگسالی لازم است بدانید، عنوان کنیم. اما در ابتدا لازم است مزایا و چالش هایی که یک بزرگسال هنگام یادگیری موسیقی با آن ها رو به رو می شود را بررسی کنیم.

مزایای یادگیری موسیقی در بزرگسالی

یادگیری موسیقی در سن بالا برخلاف تصور عموم نسبت به یادگیری موسیقی در کودکی مزایایی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

درک عمیق موسیقی

افراد در سنین بالاتر درک عمیق تری نسبت به موسیقی پیدا می کنند و از نظر تحلیلی و احساسی شناخت بیشتری دارند. بزرگسالان معمولا در درک تئوری موسیقی نسبت به کودکان عملکرد بهتری دارند و الفبای موسیقی را سریع تر یاد می گیرند. علاوه بر این از آنجایی که بزرگسالان در طول سالیان زندگی موسیقی های مختلفی گوش داده اند، سبک موسیقی و تفاوت هایی که در آوای آن هست را هم بهتر تشخیص می دهند.

تلاش بیشتر برای یادگیری موسیقی

به طور کلی یادگیری هر حرفه ای نیازمند تمرین و تلاش بسیار است. حتی نقاشی کشیدن هم که کار بسیار ساده ای به نظر می رسد نیاز به تمرین و صرف وقت دارد. ثبت نام در یک آموزشگاه نقاشی یا یک کلاس موسیقی و شروع آموزش کافی نیست. بلکه آموزش همیشه با تمرین و تلاش فردی همراه است.
زمانی که یادگیری در سنین کم آغاز می شود، ممکن است کودک به میل خودش انتخاب نکرده باشد و به همین دلیل آنقدری که باید برای تمرین هایش وقت نگذارد. اما وقتی که شما در بزرگسالی موسیقی را انتخاب می کنید، خودتان هزینه آن را پرداخت کرده و پس از شناخت و علاقه به دنبالش می روید. و همین موضوع باعث می شود برای یادگیری انگیزه بیشتری داشته باشید و تلاش کنید.

چالش های یادگیری موسیقی در بزرگسالی

انجام هر کاری مزیت ها و معایب خاص خودش را دارد. آموزش موسیقی هم همینطور است و در کنار مزیت های زیادی که دارد، یادگیری آن در سنین بالا ممکن است با چالش هایی همراه باشد که برخی از آن ها عبارتند از:

کمبود وقت

با اینکه یک شخص در سنین بزرگسالی انگیزه بیشتری برای یادگیری دارد اما با مشکل کمبود وقت مواجه است. همه ما در زندگی مشغولیت های مختلفی مثل کار کردن، ادامه تحصیل، گذراندن وقت با خانواده و دوستان، رسیدگی به فرزندان و مواردی از این قبیل داریم که باعث می شود در طول روز وقت آزاد کمتری برای تمرین و یادگیری یک حرفه ی جدید داشته باشیم.

توقعات بی جا

گاهی اوقات ما انتظارات و توقعات بی جایی از خودمان داریم. مثلا امیدواریم در مدت زمان کوتاهی مانند نوازندگان حرفه ای یا یکی از دوستانمان که از سال ها قبل موسیقی را شروع کرده است، بنوازیم. در حالیکه چنین انتظاری درست نیست و مقایسه خودمان با کسانی که سال هاست در این زمینه تلاش کرده اند، تنها باعث سرخوردگی و ناامیدی ما می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از ناامیدی بهتر است ابتدا اهدافمان از یادگیری موسیقی را مشخص کرده و متناسب با اهدافمان تلاش کنیم. همچنین یادمان باشد که در این مسیر باید به خودمان زمان داده و از مقایسه خود با شخص دیگری بپرهیزیم.

محدودیت های جسمانی

شاید بعضی از ما بتوانیم ساعت ها در طول روز تمرین کرده و این کار را به صورت منظم انجام دهیم اما در نهایت ممکن است به علت عدم رعایت نکات اصولی در نحوه گرفتن ساز و ساز زدن، دست ها، شانه ها و مفاصلمان آسیب ببیند و دچار مشکل شویم.

7 کاری که باید قبل از یادگیری موسیقی انجام دهید

با توجه به مزایا و چالش هایی که بررسی کردیم، یک سری نکات وجود دارند که با انجام دادن آن ها می توانیم روند یادگیری موسیقی در سنین بالا را بهبود بخشیم. این نکات عبارتند از:

1. مشخص کنید کدام سبک موسیقی را دوست دارید.

هرکدام از ما ممکن است با یک سری از سبک های موسیقی از نظر احساسی ارتباط بیشتری برقرار کنیم. در حالی که درباره ی کودکان معمولا اینطور نیست و علاقه موسیقی آن ها در حال شکل گیری است.
اگر ما در سبکی از موسیقی که به آن علاقه داریم و از شنیدنش لذت می بریم، یادگیری را شروع کنیم، قطعا انگیزه بیشتری خواهیم داشت. بنابراین بهتر است در ابتدا نسبت به سبک موسیقی های مورد علاقه خودمان آگاهی بیشتری کسب کنیم.

2. ساز خود را با دقت انتخاب کنید.

حالا که سبک موسیقی مورد علاقه خود را شناسایی کرده اید، زمان آن رسیده است که یک ساز مناسب برای خودتان انتخاب کنید. هر کدام از سازها، برای یک سری از سبک های موسیقی مناسب هستند. برای مثال اگر موسیقی جاز را دوست دارید، باید به سراغ گیتار الکتریکی بروید. اگر سبک موسیقی کلاسیک را می پسندید پیانو، ویولون یا گیتار کلاسیک را انتخاب کنید یا اگر از سبک سنتی بیشتر لذت می برید، می توانید تار، سه تار، سنتور یا تنبک را شروع کنید.
همچنین هنگام انتخاب ساز، شرایط زندگی خود را هم در نظر بگیرید. مثلا اگر می خواهید پیانو یاد بگیرید، آیا فضای کافی برای نگه داری آن را در خانه دارید؟

اگر در یک محیط آپارتمانی زندگی می کنید و همسایه های حساسی دارید که نمی توانند سر و صدای زیاد را تحمل کنند، می توانید از یک پیانوی دیجیتالی با صدای قابل تنظیم استفاده کنید. یا اگر فضای کافی ندارید و مدام در حال جا به جایی هستید، می توانید از سازهای کوچک و قابل حملی مثل گیتار، فلوت، کلارینت و ... استفاده کنید.

لیستی از بهترین فروشگاه های آلات موسیقی کرج

3. حواس پرتی را از بین ببرید.

یادگیری موسیقی به تمرکز نیاز دارد و به همین دلیل باید عوامل حواس پرتی را در حین تمرین به حداقل برسانید. در زمان تمرین نباید مدام گوشی خود را چک کرده، با کسی صحبت کنید یا تکالیف فرزندانتان را چک کنید.
برای اینکه تمرکز بیشتری داشته باشید می توانید از یک تایمر استفاده کرده و یک بازه زمانی برای خودتان مشخص کنید که تمام حواستان به تمرین موسیقی باشد. همچنین می توانید یک اتاق یا قسمتی از خانه را برای این کار آماده کنید و در آن قسمت عواملی که باعث حواس پرتی شما می شوند را حذف کنید.

4. برنامه ریزی کنید.

اگر می خواهید با این طرز فکر جلو بروید که "هر موقع راحت بودم و حوصله داشتم، تمرین می کنم" در نهایت تمرین خیلی کمی خواهید داشت. شما باید یک برنامه تمرینی برای خودتان داشته باشید و طبق آن پیش بروید. البته قرار نیست همه چیز را سخت کنیم و شما مجبور بشوید زمان طولانی را برای تمرین بگذارید. حتی اگر برایتان سخت است که 30 دقیقه پشت سر هم تمرین کنید، می توانید مدت تمرین خود را به بازه های زمانی کوچکتری مثل 10 الی 15 دقیقه تقسیم کرده و با فاصله این کار را انجام دهید. برای مثال اگر قصد تمرین کردن برای یک قطعه بلند موسیقی را دارید می توانید آن را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و در هر بازه زمانی تمرینی که برای خود در نظر گرفته اید، یکی از قسمت ها را تمرین کنید.
همچنین وجود انعطاف پذیری در برنامه تمرینی باعث می شود شما خسته نشوید. برای مثال اگر زمان تمرین شما فرا رسیده است ولی کار مهمتری مثل ملاقات پزشک یا یک دورهمی دوستانه برایتان پیش آمده است، اشکالی ندارد. تنها حواستان باشد که در نهایت تمرین را پشت گوش ننداخته و آن را با زمان دیگری جایگزین کنید.

5. واقع بین و صبور باشید.

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، اینکه از خودتان انتظار داشته باشید در مدت زمان کوتاه به مهارت زیادی برسید و مانند یک نوازنده حرفه ای باشید، اشتباه است. باید به خودتان زمان بدهید و در نظر داشته باشید که در نهایت با تمرین منظم می توانید به سطح خوبی برسید و حتی دوستان و خانواده ی خود را تحت تأثیر قرار دهید.
همچنین اگر قطعه معروفی هست که خیلی دوست دارید بنوازید اما فراتر از سطح مهارت شماست، می توانید از نسخه های ساده شده ی آن قطعه که در اینترنت و کتاب ها موجود است، استفاده کنید.

6. وضعیت بدنی خود را در حالت درست قرار دهید.

وضعیت بدنی و نحوه گرفتن ساز اهمیت زیادی دارد. بسیاری از ویولونیست های مبتدی دچار درد در ناحیه فک و گردن می شوند چون گردن خود را به سمت ساز نگه می دارند. یا نوازندگانی که در وضعیت نامناسبی می نشینند، دچار آسیب کمر می شوند. به همین دلیل یادگیری اصول درست نشستن هنگام ساز زدن و درست گرفتن آن در دست بسیار مهم است و شما می توانید از استاد موسیقی خود برای یادگیری این موضوع کمک بگیرید. و اگر در یک کلاس موسیقی ثبت نام کرده اید، معمولا جلسات اولیه به این موضوع پرداخته می شود.

7. از تکنولوژی برای یادگیری استفاده کنید.

این روزها پیشرفت تکنولوژی کار هر کسی را راحت تر کرده است و موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. شما می توانید از اپلیکیشن ها یا نرم افزار های آموزش موسیقی استفاده کنید. یا حتی می توانید آموزش موسیقی را به صورت آنلاین شروع کنید.

در نهایت باید گفت هیچ وقت برای یادگیری موسیقی دیر نیست و این موضوع آنقدر تأثیرات خوبی روی زندگی دارد که تنها به خاطر بالا رفتن سن یا کمبود وقت بی خیالش نشوید. می توانید از همین امروز شروع کرده و در نزدیکی محل زندگی خودتان یک آموزشگاه موسیقی خوب پیدا کنید.

❤️پیشنهاد ویژه: اگر قصد شروع یادگیری موسیقی دارید، می توانید لیستی از بهترین آموزشگاه های موسیقی کرج را ببینید.

240 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم