۷ گفته‌ی غلط درباره میگرن که نباید باور کنید!

متخصص مغز و اعصاب 12/8/2020 7:28:07 PM نمایش : 1689 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
وقتی اسم میگرن را می‌شنویم، به یاد سردرد می‌افتیم؛ غافل از اینکه میگرن تنها به معنی سردرد نیست و با علائم دیگری هم همراه است. در واقع همه‌ی ما در رابطه با میگرن یا هر بیماری دیگری، گفته‌هایی شنیده‌ایم یا مطالبی را خوانده‌ایم که ممکن است از نظر پزشکی درست نباشد. به همین جهت در ادامه ۷ باور غلط درباره میگرن که ما را به اشتباه می‌اندازند را بررسی می‌کنیم.
۷ گفته‌ی غلط درباره میگرن که نباید باور کنید!

۱. میگرن فقط یک سردرد است.

اکثر مردم فکر می‌کنند میگرن فقط یک سردرد آزاردهنده است که هر چند وقت یک بار اتفاق می‌افتد. در حالیکه متخصصین مغز و اعصاب بر این باورند که میگرن یک بیماری عصبی مزمن است و خیلی بیشتر از یک سردرد ساده، فرد را درگیر می‌کند. اگرچه هنوز علت این بیماری کاملا مشخص نشده‌است، محققان بر این باورند که نوعی جهش ژنتیکی منجر به ناهنجاری‌های عصبی میگرن می‌شود.
همچنین حمله میگرن به طور معمول ساعت‌ها قبل از شروع درد اصلی با علائمی مانند خستگی، تحریک‌پذیری، حساسیت به نور و صدا و اختلالات مربوط به تمرکز بروز پیدا می‌کند. حتی گاهی‌اوقات افراد دچار سردرد نمی‌شوند اما دچار بی‌حسی یک‌طرفه بدن، مشکل در بینایی و سایر اختلالات حسی می‌شوند. و در برخی از افراد هم سردرد با مواردی چون حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، وزوز گوش و ... همراه است که بهبود آن‌ها ممکن است حتی تا یک روز بعد از حمله میگرن طول بکشد.

۲. اگر دچار اورا نمی‌شوید، میگرن ندارید.

اورا (aura) نوعی اختلال حواس است که به عنوان مرحله قبل از میگرن هم شناخته می‌شود و با مواردی مانند دیدن جرقه‌های نورانی یا خطوط زیگ‌زاگ نوری، از دست دادن موقت بینایی، سوزن سوزن شدن دست و پا، وزوز گوش یا تاری دید همراه است؛ اما تنها یک سوم افراد مبتلا به میگرن، مرحله اورا را می‌گذرانند. در مقاله قبلی توضیح دادیم که میگرن‌ها در دو نوع «بدون اورا» و «با اورا» وجود دارند ولی اکثر مردم فکر می‌کنند که افراد مبتلا به میگرن به محض دیدن خطوط زیگ‌زاگی یا تاری دید، می‌توانند با مصرف قرص از بروز حمله میگرن و علائم بیشتر جلوگیری کنند. و این در حالیست که همه افراد این علائم پیش‌آگاهی‌دهنده‌ی اورا را تجربه نمی‌کنند و حتی کسانی که آن‌ها را تجربه می‌کنند هم نمی‌توانند به سرعت عمل کرده و با مصرف قرص از بروز حمله جلوگیری کنند.

۳. میگرن با خوردن مسکن خوب می‌شود.

در ابتدا باید بگوییم کلمه OTC مخفف over-the-counter به معنی فروش دارو بدون نسخه است و بر این اساس افراد بدون تجویز و نسخه پزشک هم می‌توانند از داروخانه، داروهای OTC را تهیه کنند. برخی از مسکن‌ها مانند آسپیرین، ایبوبروفن، ناپروکسن و استامینوفن در این گروه قرار می‌گیرند و اکثر مردم بر این باورند که افراد مبتلا به میگرن می‌توانند با مصرف این نوع مسکن‌ها، سردرد خود را از بین ببرند؛ اما در واقعیت اینطور نیست.

در واقع اگر کسی دچار میگرن خفیف باشد ممکن است خوردن این مسکن‌ها همراه با استراحت در یک اتاق تاریک برای او کافی باشد اما برای بسیاری از افراد این داروها تأثیری ندارند و حتی ممکن است فرد را در معرض خطر بیشتری قرار بدهند و به جای درمان، خودشان شروع به ایجاد سردرد کنند. حتی داروهای مخصوص به میگرن هم با عوارضی همراه هستند و به همین دلیل مصرف دارو باید حتما زیر نظر پزشک و با تجویز او انجام بگیرد.

۴. افراد از میگرن به عنوان بهانه‌ای برای کار نکردن یا درس نخواندن استفاده می‌کنند.

کلمه «سردرد» در جامعه چنان بی‌اهمیت شده‌است که وقتی کسی از سردرد جدی شکایت می‌کند، افراد کمی آن را جدی می‌گیرند و از آنجایی که حملات میگرن هم اکثرا به عنوان «سردردهای بد» شناخته می‌شوند، همین اتفاق می‌افتد و زمانی که شخص مبتلا، به علت میگرن نمی‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی خودش را ادامه بدهد، اطرافیان فکر می‌کنند او از میگرن به عنوان بهانه‌ای برای کار نکردن و بی‌مسئولیتی استفاده می‌کند.


اما واقعیت این است که چنین افرادی احساس مسئولیت شدیدی داشته و سعی می‌کنند علائم خود را تا حد ممکن پنهان کنند تا بتوانند فعالیت‌های روزانه خودشان را بدون مشکل ادامه دهند؛ اما گاهی اوقات سردردها و دیگر علائم چنان شدید می‌شوند که فرد را به شدت آزار می‌دهند و طبیعی است که در چنین شرایطی آن‌ها نتوانند فعالیت‌های روزانه خود را ادامه داده و مجبور شوند ساعت‌ها در یک اتاق ساکت و تاریک دراز بکشند.

۵. مردان میگرن نمی‌گیرند.

درست است که ابتلا به میگرن در زنان حدود سه برابر بیشتر است اما مردان هم به این بیماری دچار می‌شوند. حتی کودکان هم ممکن است بیماری میگرن را تجربه کنند. در حقیقت دختران و پسران قبل از سن بلوغ، میگرن را به طور مساوی تجربه می‌کنند اما بعد از بلوغ به علت تغییر سطح استروژن که یکی از محرک‌های هورمونی میگرن است، امکان ابتلا به این بیماری در دختران بیشتر می‌شود.
با این وجود این باور غلط که مردان میگرن نمی‌گیرند در بین افراد زیادی وجود دارد و سبب می‌شود وقتی مردی دچار حملات میگرن شود، به دکتر مراجعه نکرده و بر این باور باشد که : «من مرد هستم و میگرن نمی‌گیرم؛ پس این فقط یک سردرد تنشی است نه میگرن!!»

۶. تنها افراد مضطرب دچار میگرن می‌شوند.

با اینکه استرس یکی از محرک‌های میگرن است اما تنها دلیل آن نیست. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، آرام و راحت هستند و با اینکه استرس خود را به خوبی مدیریت می‌کنند، هر ماه بارها مورد حمله‌ی میگرن قرار می‌گیرند.
بحث‌های زیادی راجع به اینکه آیا استرس خودش مقصر است یا رفتارهایی که شخص هنگام استرس انجام می‌دهد باعث بروز میگرن می‌شود، وجود دارد و حتی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شده‌است تأیید می‌کند که رفتارهای ناشی از استرس در حقیقت یک عامل محرک برای بروز میگرن است اما در بسیاری از مواقع بیمار ممکن است دچار تنش و استرس نشود ولی حملات میگرن را تجربه کند.

۷. اگر غذاهای مضر را ترک کنید، میگرن شما درمان می‌شود.

این باور غلط از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که برخی از موادغذایی مانند چای، قهوه و شکلات به عنوان عامل محرک میگرن شناخته شده‌اند اما مطالعات نشان داده‌اند که تأثیر آن‌ها نسبت به موارد دیگری مانند تغییرات آب‌وهوایی، کمبود آب بدن، استشمام بوهای شدید شیمیایی، نگاه کردن به تلویزیون، گوشی و لپ‌تاپ و صداهای بلند کمتر است. و با اینکه داشتن یک رژیم غذایی سالم به افراد مبتلا به میگرن کمک می‌کند اما به‌ندرت تنها ترک غذاهای مضر می‌تواند باعث بهبود میگرن فرد شود.

سخن آخر

میگرن به‌تنهایی یک مشکل آزاردهنده است و زمانی که با قضاوت‌های اشتباه اطرافیان همراه می‌شود، شرایط را برای فرد بیمار سخت‌تر می‌کند. برای مثال اگر شخصی دچار میگرن شود و اطرافیان به او حرف‌هایی مانند «یک مسکن بخور، خوب میشی»، «باز بهونه نیار که سردرد داری»، «اگه خوب غذا بخوری دیگه دچار حمله نمیشی» و ... را بزنند، احساس ناراحتی و درد او دوچندان می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از نظر دادن و تجویز دارو برای فرد، ابتدا کمی درباره این بیماری مطالعه کرده و سعی کنیم او را هنگام لحظات سخت حمله، حمایت کنیم.

176 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم