مردان هم علائم PMS دارند!

مرکز مشاوره و روانشناسی 12/9/2020 4:39:37 PM نمایش : 2096 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
همه‌ی ما PMS را به عنوان سندرم پیش از قاعدگی در خانم‌ها می‌شناسیم که چند روز قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد و اختلالات خلق‌وخو مانند افسردگی، خستگی، زودرنجی و ... را به همراه دارد. اما جالب است بدانید مردها هم درگیر نوسانات هورمونی می‌شوند؛ در واقع نوعی قاعدگی مردانه وجود دارد که با نام سندرم تحریک‌پذیری مردانه شناخته می‌شود.
مردان هم علائم PMS دارند!

سندرم تحریک‌پذیری مردانه چیست؟

بگذارید در ابتدا بگوییم که این سندرم در مردان با نام IMS شناخته می‌شود که مخفف کلمه Irritable Male Syndrome به معنای سندرم تحریک‌پذیری مردانه می‌باشد. IMS می‌تواند علائم PMS را تقلید کند و باعث بدخلقی در مردان بشود. این اصلاح اولین بار توسط روان‌درمانگری به نام جد دایموند (Jed Diamond) ابداع شده‌است و در حقیقت به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا میلیون‌ها مرد در سراسر جهان دچار عصبانیت و افسردگی می‌شوند و حتی گاهی‌اوقات خستگی‌هایشان را بر سر زنی که دوستش دارند، خالی می‌کنند.

درباره PMS بیشتر بخوانید.

IMS دقیقا چیست؟

سندرم تحریک‌پذیری مردانه را می‌توان به عنوان یک حالت افزایش حساسیت، ناامیدي، اضطراب و عصبانیت تعریف کرد که در مردان رخ می‌دهد و با تغییرات بیوشیمیایی، نوسانات هورمونی، استرس و احساس فقدان هویت مردانه همراه است.

چه عواملی باعث بروز IMS می‌شوند؟

طبق نظر مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI)، سندرم تحریک‌پذیری مردانه حالتی شامل عصبی بودن، تحریک‌پذیری، بی‌حالی و افسردگی است که پس از ترک تستوسترون در پستانداران نر بالغ اتفاق می‌افتد.

بنابراین چه عواملی باعث بدخلقی مردان در یک زمان خاص از ماه می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث این تغییرات خلقی می‌شوند اما ساده‌ترین آن‌ها، نوسانات مربوط به سطح تستوسترون است که افزایش استرس را به همراه دارد. همچنین عوض شدن رژیم‌غذایی و تغییرات بیوشیمیایی هم می‌توانند مردان را بدخلق و عصبی کنند. علاوه بر این‌ها سطح هورمون تستوسترون با افزایش سن در مردان کاهش می‌یابد و ممکن است باعث بی‌حالی درونی در سنین بالا بشود. به‌طورکلی برخی از عواملی که ممکن است باعث بروز این سندرم بشوند عبارتند از:

  • کاهش سطح تستوسترون
  • افزایش سطح استروژن
  • افزایش وزن (در این حالت سلول‌های چربی ایجاد می‌شوند که از تستوسترون، استروژن تولید می‌کنند)
  • مصرف برخی از داروها ممکن است عدم تعادل هورمونی را به همراه داشته باشد.
  • سطح بالای هورمون استرس (کورتیزول) هم می‌تواند میزان تستوسترون را کاهش دهد.

با این حال جالب‌ترین جنبه‌ی این سندرم این است که برخی از مردان وقتی همسرشان علائمی مانند اضطراب، عزت‌نفس پایین و ناراحتی را تجربه می‌کند، احساس همدلی بیشتری با او دارند.

سندرم تحریک‌پذیری مردانه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اولین اقدام برای تشخیص تغییرات جسمی بررسی میزان تستوسترون است که به عنوان بخشی از آزمایش خون انجام می‌شود. مشخص شدن سطح تستوسترون در خون به پزشک کمک می‌کند تا وضعیت هورمونی فرد را متوجه شده و سرنخ‌های احتمالی از تغییرات خلق‌وخوی فرد ارائه دهد. همچنین گاهی‌اوقات ممکن است سایر بیماری‌ها و مشکلات مانند دیابت، اختلال تنفس و آپنه، انرژی و توانایی فرد را بیش از پیش تحت تأثیر قرار داده و بر روی بروز علائم IMS هم تأثیر بگذارد.

روش‌های درمان IMS چیست؟

اگر سندرم تحریک‌پذیری مردانه به دلیل کاهش تستوسترون ایجاد شده‌باشد، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های درمانی، درمان جایگزینی تستوسترون است که در طی آن یک نسخه مصنوعی از این هورمون را به فرد تزریق می‌کنند. البته باید گفت هورمون درمانی هم مانند هر روش درمانی دیگری با عوارض جانبی همراه است؛ برای مثال ممکن است بر سلامت قلب تأثیر بگذارد.
علاوه بر هورمون درمانی داشتن سبک زندگی سالم، اهیمت زیادی دارد و کنترل رژیم‌غذایی به موارد زیر کمک می‌کند:

  • جلوگیری از دیابت
  • جلوگیری از بیماری قلبی
  • بهبود کیفیت خواب
  • بالا رفتن سطح انرژی

در نهایت اگر مردی احساس کند که رابطه‌اش تحت تأثیر IMS قرار گرفته‌است، می‌تواند به یک روان‌درمانگر مراجعه کند. درمانگر به او کمک می‌کند، احساسات خود را بهتر مدیریت کرده و با شریک زندگی خود ارتباط بهتری برقرار کند. البته لازم به ذکر است مشاوره زوجین تنها در صورتی موفقیت‌آمیزتر است که هر دوی زوجین در جلسات مشاوره شرکت کنند.

راهکارهایی برای مدیریت سندرم تحریک‌پذیری مردانه

مدیریت سندرم تحریک‌پذیری مردانه با شناخت علائم، تشخیص و پیگیری درمان آغاز می‌شود. با این وجود در ادامه نکاتی برای کمک به حفظ رابطه سالم با شریک زندگی خود را بیان کرده‌ایم:

  • تغییرات خود و واکنش‌هایتان نسبت به شرایط مختلف را بیشتر بشناسید.
  • وقتی همسرتان تغییرات روحیه یا شخصیتی شما را توصیف می‌کند، با آرامش گوش دهید.
  • با پزشک خود مشورت کرده و تست سطح تستوسترون را بدهید.
  • از تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفسی برای آرام کردن خود استفاده کنید.
  • اندورفین هورمونی است که به عنوان مخدر طبیعی بدن شناخته می‌شود و قادر به کاهش احساس درد و افزایش لذت‌های بدن می‌باشد؛ این هورمون با ورزش کردن آزاد می‌شود و باعث می‌شود احساس خوبی در فرد شکل گرفته و علائم افسردگی و سایر احساسات منفی کاهش یابند. پس بهتر است ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه زندگی خود قرار دهید.
  • یک رژیم‌غذایی سالم حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و سایر مواد مغذی داشته باشید.
  • مصرف غذا و نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی را کاهش دهید.
  • به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید و به جلسات درمانی خود پایبند باشید.

سخن آخر

در نهایت باید گفت به همان اندازه که مردان در ایجاد آرامش و بهبود همسرانشان در زمان PMS نقش دارند، خانم‌ها هم در زمان بروز IMS در مردان و بهبود روابط در این شرایط، نقش بسیار مهمی دارند. خانم‌های زیادی چنین علائمی را در همسر خود دیده و تصور می‌کنند شوهرشان تغییر کرده، نسبت به قبل ناراحت‌تر است و انگار دیگر دوستشان ندارد. در چنین شرایطی خانم‌ها باید بدانند چطور با این مسائل کنار آمده و از همسر خود حمایت کنند. برای این منظور آن‌ها می‌توانند به یک درمانگر یا روانشناس مراجعه کرده و از او کمک بگیرند.

200 نفر این مطلب را پسندیده اند.