آموزش گام‌به‌گام نقاشی پرتره با رنگ‌روغن

آموزشگاه نقاشی 12/13/2020 9:24:15 AM نمایش : 2417 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
نقاشی پرتره یکی از پرطرفدارترین نقاشی‌هایی است که افراد زیادی علاقمند به یادگیری آن هستند. با این حال اکثر افراد از یادگیری این سبک نقاشی می‌ترسند و به این دلیل که فکر می‌کنند شاید در آن موفق نباشند، به سمتش نمی‌روند. از این رو در این مطلب سعی کرده‌ایم مراحل کشیدن یک پرتره‌ی موفق را از روی عکس توضیح دهیم.
آموزش گام‌به‌گام نقاشی پرتره با رنگ‌روغن

عکسی با هایلایت‌ها و سایه‌های عالی انتخاب کنید.

نورپردازی در عکس خیلی مهم است و علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن خود عکس می‌شود، وقتی می‌خواهیم از روی آن عکس یک نقاشی پرتره بکشیم، راحت‌تر می‌توانیم تفاوت رنگ‌ها را در کار خود نشان دهیم و جذابیت نقاشی هم در نهایت بیشتر می‌شود.
همچنین بهتر است هنگام عکاسی از فلش دوربین استفاده نکنید؛ چراکه فلش برخی از رنگ‌های طبیعی را از بین می‌برد. پس اولین قدم در کشیدن نقاشی پرتره، انتخاب یک عکس خوب است. حتی اگر در ابتدای راه هستید و به خوبی نمی‌توانید مقیاس تصویر و نقاشی را تشخیص دهید، می‌توانید تصویر را در سایز بزرگ‌تر چاپ کنید و آن را الگوی خود قرار دهید.

یک طرح کلی روی کاغذ بکشید.

در این مرحله باید یک طرح کلی روی کاغذ بکشید که مسیر نقاشی را برای شما مشخص کند. برخی از افراد از کاغذ کاربن استفاده می‌کنند تا طرح را از روی عکس بکشند اما این کار اشتباه است. بهتر است برای تمرین بیشتر خودتان طرح را بکشید. همچنین کشیدن برخی از تکه‌های تصویر که سایه‌های پررنگی دارند هم به شما کمک می‌کند در ادامه رنگ‌آمیزی را به‌خوبی انجام دهید.

با نقاشی چشم شروع کنید.

حالا نوبت به رنگ کردن رسیده است و بهتر است قبل از شروع رنگ‌آمیزی، رنگ‌های خود را روی پالت‌رنگی ترکیب کنید. پس از آن سفیدی چشم را پر کنید. و یادتان باشد سفیدی چشم هرگز سفید خالص نیست و سایه‌هایی در آن وجود دارد. برای طبیعی‌تر شدن سفیدی چشم می‌توانید از رنگ‌های اولترامارین (آبی لاجوردی) و آمبر (قهوه‌ای مایل به قرمز) استفاده کنید و با رنگ سفید خود ترکیب کنید. البته میزان این رنگ‌ها خیلی کم است و تنها اثری از آن‌ها مشخص می‌شود.
پس از پر کردن سفیدی چشم، باید مردمک‌ها را رنگ کنید. و البته می‌توانید کمی هم خطوط اطراف چشم را پررنگ کنید. اما خیلی روی چشم‌ها تمرکز نکنید و کار را ادامه دهید. چراکه بعدا دوباره به جزئیات و ریزه‌کاری‌ها خواهیم پرداخت.

سایه و تیرگی‌ها را بکشید.

در این مرحله باید تیرگی‌ها و سایه‌های موجود در چهره را ترسیم کنید. این کار به شما کمک می‌کند، دید بهتری به شمای کلی چهره پیدا کنید. برای بدست آوردن رنگ پوست می‌توانید از رنگ‌های قرمز لاکی، زرد، قهوه‌ای مایل به قرمز و سفید استفاده کنید. این رنگ‌ها را مخلوط کرده و امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگی شبیه به رنگ پوست بدست آورده‌اید.

رنگ‌های میانی را به تصویر اضافه کنید.

به‌طورکلی در نقاشی پرتره می‌خواهیم از قسمت‌های تیره به سمت روشن برویم. پس بعد از کشیدن تیرگی‌ها از رنگ‌های میانی استفاده کنید تا به سمت قسمت‌‌های روشن‌تر بروید. همچنین برای اینکه در بعضی از قسمت‌های پوست رنگ سردتری داشته باشید می‌توانید به ترکیب قبلی خود رنگ اولترامارین اضافه کنید. و برای گرم‌تر شدن ترکیب رنگی هم می‌توانید زرد و زرشکی به رنگتان اضافه کنید.
اینکه کدام بخش‌های صورت به رنگ سرد و کدام بخش‌ها به رنگ گرم نیاز دارند به نورپردازی عکس شما بستگی دارد و در این مورد با دقت کردن به تصویر اصلی می‌توانید به خوبی تیرگی‌ها و روشنی‌های پوست را مشخص کنید.
همچنین می‌توانید در این مرحله لب‌ها را هم رنگ کنید. در واقع لب‌ها فقط قرمز نیستند و برای رنگ‌آمیزی آن‌ها هم باید رنگ پوست استفاده کنید؛ با این تفاوت که هنگام ترکیب رنگ‌ها به قرمز بیشتری نیاز دارید.

قسمت‌های روشن را رنگ کنید.

قسمت‌ها روشن آخرین لایه‌ی پوست صورت هستند. در این مرحله می‌توانید از رنگ سفید برای روشن‌تر کردن رنگ پوست استفاده کنید و قسمت‌های روشن صورت را رنگ کنید. اما به خاطر داشته باشید که برای طبیعی‌تر شدن از سفید ساده استفاده نکنید و با توجه به نوع نورپردازی عکس، از رنگ‌های خنک یا گرم در کنار سفید استفاده کنید. برای مثال در این تصویر نورپردازی به شکلی انجام شده که رنگ‌های گرم بیشتر است.

جزئیات را به پرتره اضافه کنید.

حالا که پوست صورت را به صورت کلی رنگ‌آمیزی کرده‌اید، باید مرز‌های بین رنگ‌های روشن و تیره را محو کرده و حالت طبیعی‌تری در پوست صورت ایجاد کنید. تیرگی‌ها و روشنی‌ها را اضافه کنید و در نهایت سعی کنید، کنتراست خوبی در نقاشی برقرار کنید.
همچنین بهتر است با اضافه کردن تیرگی‌ها اطراف چشم و لب‌ها، خطوط داخل صورت مثل خط خنده را ایجاد کرده و با افزودن جزئیات، نقاشی خود را به تصویر نزدیک‌تر کنید.

قسمت‌های تیره و روشن مو را رنگ کنید.

پس از پوست صورت، نوبت به رنگ‌آمیزی موها می‌رسد. در این مرحله هم می‌توانید از رنگ‌ کردن قسمت‌های تیره شروع کرده و آرام‌آرام به لایه‌های روشن‌تر برسید. بعد از رنگ‌ کردن موها متوجه خواهید شد که کدام بخش صورت نیاز به کامل شدن یا افزودن تیرگی دارد. برای مثال در این تصویر در قسمت گردن و پیشانی، تیرگی‌هایی اضافه شده است و نورپردازی را در نقاشی بهتر نشان می‌دهد.

بعد می‌توانید دیگر قسمت‌های مو را رنگ کنید. برای اضافه کردن قسمت‌های روشن‌تر علاوه بر رنگ سفید می‌توانید از خاکستری هم استفاده کنید. در حقیقت اگر بتوانید از افزودن رنگ‌های سیاه و سفید برای تیره یا روشن کردن رنگ، جلوگیری کنید، ترکیب رنگی شما طبیعی‌تر می‌شود.
مثلا در این نقاشی از رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز و اولترامارین برای تیره‌ترین قسمت‌ها، از رنگ اکر (اخرایی) و قرمز لاکی برای قسمت‌های میانی و از مقدار کمی زرد و سفید برای هایلایت‌های مو استفاده شده‌است.

ریزه‌کاری‌ها را انجام داده و کار خود را به پایان برسانید.

حالا که ساختار اصلی نقاشی به پایان رسیده‌است، نوبت به افزودن جزئیات و ریزه‌کاری‌ها می‌رسد. برای مثال در این نقاشی نقاط نورانی در داخل چشم‌ها، بین موها و سمت راست بینی استفاده شده‌است. در حقیقت افزودن این جزئیات اگرچه زمان زیادی نمی‌برند اما تأثیر بسیار زیادی در نمای کلی پرتره دارند و حالت زنده‌تری را به نقاشی شما می‌دهند.

سخن آخر

حالا نقاشی شما کامل شده‌است؛ البته می‌توانید یک رنگ پس‌زمینه هم به پرتره‌ی خود اضافه کنید و این به انتخاب خودتان بستگی دارد. در نهایت دقت کنید که مهارت نقاشی با تمرین و تکرار بدست می‌آید و برای تقویت خودتان باید ترس از قلم و کاغذ را کنار بگذارید و با اعتمادبه‌نفس، رنگ‌ها را روی کاغذ به حرکت دربیاورید. همچنین برای کشیدن پرتره علاوه بر رنگ‌روغن می‌توانید از آبرنگ، مدادرنگی و پاستل گچی هم استفاده کنید. برای استفاده از هرکدام نکاتی وجود دارند ولی شما می‌توانید سبک‌های مختلف را امتحان کرده و در نهایت یکی را برای ادامه دادن انتخاب کنید. و البته فراموش نکنید که دیدن نمونه‌کارهای مختلف، کلیپ‌های آموزشی و راهنمایی‌های یک مربی در این مسیر به شما کمک می‌کند.

231 نفر این مطلب را پسندیده اند.