ده به علاوه یک حقیقت جالب درباره چشم ها

چشم پزشک 8/8/2020 12:47:53 PM نمایش : 2129 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
چشم ها مانند مدادرنگی سفیدی بین دیگر رنگ ها هستند. مدادرنگی سفیدی که شاید پررنگ ترین رنگ جعبه مداد رنگیمان باشد اما هیچ وقت به چشم نمی آید، مگر اینکه بشکند یا لا به لای کتاب هایمان گم شود. درست مثل چشم هایی که هر روز با تکیه بر آن ها صبحمان را آغاز کرده و به پایان می رسانیم اما تا زمانی که مشکلی برایشان پیش نیاید، به آن ها فکر نمی کنیم.
ده به علاوه یک حقیقت جالب درباره چشم ها

چشم ها یکی از جذاب ترین و پیچیده ترین قسمت های بدن هستند اما به راستی چقدر درباره ی آن ها می دانیم؟ به همین دلیل در این مقاله می خواهیم، با این عضو های دوست داشتنی بیشتر آشنا شده و 11 حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره آن ها را بررسی کنیم.

1. نوزادانی که تازه به دنیا می آیند، جهان را سیاه و سفید و قرمز می بینند.

آنا فرانکلین، رهبر آزمایشگاه کودک دانشگاه Sussex، می گوید نوزادان هنگام تولد علاوه بر رنگ های مشکی، سفید و سایه های خاکستری، می توانند اشیاء قرمز را نیز در برابر خاکستری تشخیص دهند. دلیل اینکه آن ها نمی توانند رنگ های بیشتری ببینند این است که سلول های نورگیرنده که مسئول تشخیص رنگ ها هستند در نوزادان بسیار ضعیف می باشند. این سلول ها به سرعت قوی تر شده و بعد از گذشت 2 ماه، نوزادان می توانند بین رنگ های قرمز و سبز، تمایز قائل شده و چند هفته بعد نیز تفاوت بین آبی و زرد را متوجه می شوند.

2. کره چشم های شما متناسب با سنتان رشد می کند.

اگر فکر می کنید که چشمان شما از کودکی تا کنون یک اندازه ثابت داشته است، در اشتباهید. در حقیقت، چشمان شما در دو سال اول زندگی رشد زیادی پیدا کرده و هنگامی که بلوغ را پشت سر می گذارید، رشد دیگری رخ می دهد. و به طور کلی می توان گفت چشم های یک نوزاد 6 ماهه به اندازه دو سوم اندازه آن ها در بزرگسالی می باشد.

3. طول چشم های شما تعیین می کند که تا چه حد می توانید خوب ببینید.

اگر کاسه چشم شما خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد، ممکن است در بینایی خود دچار مشکل شوید. به طور کلی افراد نزدیک بین، چشم هایی بلندتر از حد معمول دارند و افراد دوربین چشم های کوتاه تری دارند. همچنین علاوه بر طول چشم، شکل قرنیه چشم (قسمت بیرونی چشم که لنزهای تماسی روی آن قرار می گیرند) و لنز (بخشی از چشم که پشت عنبیه و مردمک چشم قرار دارد)، عوامل کلیدی دیگری هستند که کیفیت دید شما را تعیین می کنند و دلیل این موضوع، همکاری هر دوی این بخش ها برای بازتاب نور می باشد.

4. لنزهای تماسی نمی توانند پشت چشم های شما رفته و گیر کنند.

اگر از لنزهای رنگی یا طبی استفاده می کنید و نگران این هستید که لنز ها، پشت چشم هایتان برود و گیر کند، باید گفت که خیالتان راحت! این اتفاق هیچ وقت نمی افتد. و اگر لنز شما طوری جا به جا شده که قابل دیدن نیست، فقط زیر پلک فوقانی شما گیر کرده و این اصلا ترسناک نیست. در واقع غشای نازک و شفافی به نام ملتحمه، در لبه پلک به پوست چسبیده و سفیدی چشم شما را پوشانده است که مانند یک محافظ عمل کرده و مانع برگشت اشیاء در پشت چشم می شود.

5. کسانی که چشم های آبی دارند، یک جد مشترک با هم دارند.

در اصل همه در جهان، چشم های قهوه ای داشته اند تا اینکه حدود 6000 الی 10000 سال پیش، اولین فرد چشم آبی به دلیل جهش ژنتیکی متولد شده است.

6. قسمت هایی از چشم ها ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند.

استفاده از عینک آفتابی هنگام قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، بی دلیل نیست. در واقع قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، ممکن است به سطح قرنیه و ملتحمه صدمه زده و باعث بروز بیماری برف کوری (Photokeratitis) شود. در این بیماری، آفتاب‌سوختگی قرنیه باعث می‌شود تاول‌های کوچکی بر روی سطح قرنیه ظاهر شوند و معمولا با علائمی مانند احساس درد در چشم، قرمزی چشم، التهاب و ورم چشم ها، احساس جسم خارجی داخل چشم، تاری دید، سردرد و دیدن هاله ای در اطراف چراغ ها همراه می باشد.

7. عضلات چشم های شما سریعترین عضله در بدن شما هستند.

ماهیچه های خارجی چشم به شما اجازه می دهند در تمام جهات نگاه کنید. هر کدام از چشم های شما، 6 ماهیچه خارجی دارد که بسیاری از حرکاتشان، غیرارادی است و به شما این امکان را می دهند که چشم خود را به اطراف تکان داده و بدون نگاه کردن به چیزی، آن را در دید محیطی خود ببینید. وقتی که هر دو چشم شما در یک راستا حرکت می کنند، حرکت ساکاد (saccade) نامیده می شود که به معنی حرکت سریع و همزمان هر دو چشم در یک جهت است. دکتر رضا شادمهر، استاد مهندسی پزشکی و علوم اعصاب در دانشگاه جان هاپکینز، می گوید : "حرکت ساکاد چشم، سریع ترین حرکت داوطلبانه ای است که می توانیم انجام دهیم و چشم ها با سرعت 500 درجه در ثانیه یا بیشتر حرکت می کنند".

8. حرکات چشم شما، ممکن است حرکت بعدیتان را مشخص کند.

دکتر شادمهر و سایر محققان در سال 2015 برای تشخیص ارتباط بین حرکات ساکاد چشم ها و تصمیم گیری فرد، آزمایشی انجام دادند. شرکت کنندگان در مقابل یک کامپیوتر قرار گرفتند و از آن ها خواسته شد بین دو گزینه که در صفحه ظاهر می شود، یکی را انتخاب کنند. آن دو گزینه، پیشنهاد پاداش فوری یا پاداش تأخیری بودند : "امروز ده دلار دریافت کنید" یا "سی روز صبر کنید و بعد سی دلار دریافت کنید".
حرکات چشم آن ها در تمام مدت، ردیابی می شد و محققان دریافتند که این حرکات چشم، قبل از اینکه آن ها انتخاب کنند، تصمیمشان را نشان داده و در آخرین لحظه، چشمانشان با سرعتی بیشتر به سمت گزینه انتخابیشان، حرکت می کرد. در واقع با توجه به اینکه ساکاد ها ساخته می شوند، در طول آزمایش، سرعت چشم ها بین این دو گزینه برابر بود اما درست قبل از اینکه شرکت کنندگان تصمیم بگیرند، من گزینه اول را به دوم ترجیح می دهم، سرعت حرکت چشم ها به سمت گزینه اول بیشتر می شد. دکتر شادمهر می گوید: "راهی که شما در حال سنجش و ارزیابی آن هستید، در مسیری که انتخاب کرده و به سویش حرکت می کنید، منعکس می شود".
همچنین در یک آزمایش دیگر، دکتر شادمهر بین حرکات سریع تر چشم و رفتار های عجولانه و بی صبرانه ما، رابطه ای برقرار کرده است و مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که حرکات چشم های ما با تصمیمات اخلاقی و حتی خلق و خوی سیاسی ما، در ارتباط می باشد.

9. شما می توانید جایگاه برخی از حیوانات در زنجیره غذایی را با نگاه کردن به چشم هایشان بگویید.

در سال 2015، دانشمند بینایی، مارتین بنکس و همکارانش، در تلاش برای پاسخ به این سوال که "چرا چشم حیوانات، دارای مردمک هایی با اشکال متفاوت است؟"، چشم های 214 گونه را بررسی کردند. و در پایان مطالعه آن ها متوجه شدند که حیوانات وحشی مانند گربه های بزرگ و مارها، مردمک هایی به شکل شکاف های عمودی دارند و این شکل خاص به آن ها این مزیت را می دهد که بتوانند فاصله دقیق بین خود و طعمه هایشان را تشخیص دهند. از طرف دیگر، حیواناتی مانند بز، گوزن، گاو و سایر گیاه خواران، مردمک هایی افقی دارند که به افزایش دید پانورامای آن ها (دورنمای وسیع و سراسری) کمک کرده و باعث می شود، شکارچیان خود را راحت تر پیدا کنند.

10. یک اختلال چشمی، باعث نبوغ لئوناردو داوینچی شده است.

کریستوفر تایلر، دانشمند علوم اعصاب و بینایی، معتقد است که خالق نقاشی معروف مونالیزا، لئوناردو داوینچی، به یک اختلال چشمی مبتلا بوده است. در اصل یکی از چشمانش به سمت بیرون چرخیده و او می توانست از هر دو چشم خود به طور جداگانه استفاده کند. تایلر می گوید این اختلال در واقع باعث افزایش توانایی داوینچی در ارائه تصاویر سه بعدی روی بوم مسطح شده است. با این حال هنوز مشخص نشده که این عقیده کاملا درست است یا خیر.

11. جراحان امیدوارند تا سال 2026 قادر به انجام پیوند کل چشم باشند.

در حال حاضر تنها پیوند قرنیه برای بهبود بینایی امکان پذیر است اما تیمی از جراحان در پیتسبورگ معتقدند تا سال 2026، قادر به انجام پیوند کل چشم می باشند. به طور کلی شبکه پیچیده ای از ماهیچه ها، رگ های خونی و اعصاب، چشم را به مغز متصل می کنند و انتقال چشم از یک اهدا کننده به گیرنده مطمئناً آسان نخواهد بود. با این حال، مطالعات بیشتر در مورد عصب بینایی و پیشرفت های اخیر در ساخت دارو ها و تکنیک های جراحی، آنها را چندین قدم در رسیدن به این هدف نزدیک تر کرده است. و در صورت موفقیت آمیز بودن، این عمل جراحی می تواند بینایی را به افرادی که دچار آسیب دیدگی شدید چشم هستند، بازگرداند.

294 نفر این مطلب را پسندیده اند.