چرا گربه‌ها میومیو می‌کنند؟

دامپزشکی و پت شاپ 12/21/2020 11:49:26 PM نمایش : 1830 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
به گفته محققان رفتارشناسی حیوانات، گربه‌ها می‌توانند حداقل ۳۰ نوع صدا دربیاورند و فقط ۱۹ تا را بیشتر استفاده می‌کنند که ما آن‌ها را با آوای «میو» می‌شنویم. و جالب است بدانیم هر کدام از این صداها می‌توانند معنی متفاوتی داشته باشند. به ویژه گربه‌های خانگی از طریق میو کردن با ما صحبت می‌کنند و منظور خود را می‌رسانند. اما اینکه گربه‌ها با میو کردن دقیقا چه چیزی می‌گویند را در این مقاله بررسی می‌کنیم.
چرا گربه‌ها میومیو می‌کنند؟

دلایل اصلی میو کردن گربه‌ها

با اینکه میو کردن انواع مختلفی دارد و هر کدام معنی خاصی دارند، برخی از مهم‌ترین دلایل اصلی آن عبارتند از:

میو کردن برای سلام و احوال‌پرسی

گاهی‌اوقات وقتی شما مدتی بیرون بوده‌اید و به خانه برمی‌گردید، بعد از بستن در یک میو کوتاه از گربه‌ی خود می‌شنوید. در چنین حالتی گربه متوجه غیبت شما شده‌است و از میو کردن برای «سلام» و حتی پرسیدن این سوال که «این مدت کجا بودی؟» استفاده می‌کند. و البته از شما انتظار دارد به او توجه نشان داده و با کلمات و لحن محبت‌آمیز به سراغش بروید.

میو کردن برای جلب توجه

یکی‌دیگر از دلایل میومیو کردن گربه‌ها، جلب توجه شما به بازی، نوازش و ... است. بنابراین اگر گربه‌ی شما برس خود را پیش شما آورده و میو می‌کند به این معنی است که از شما می‌خواهد به او توجه کرده و نوازشش کنید.

میو کردن برای دریافت سریع غذا

اگر گربه‌ی شما در زمان‌های خاصی شروع به میو کردن می‌کند یا میومیو کنان پشت شما راه می‌افتد، احتمالا به این معنی است که غذا می‌خواهد. در چنین حالتی بهترین کار چک کردن ظرف غذای او است. البته اگر شما در چنین لحظه‌ای سریعا ظرف غذای گربه‌ی خود را پر کنید، او عادت می‌کند که با میو کردن می‌تواند به خواسته خود یعنی غذا خوردن برسد. پس بهتر است قبل از بیرون آوردن غذا کمی صبر کنید تا او میومیو کردن را متوقف کرده و بعد غذا را برایش بریزید.

میو کردن برای گفتن اینکه حالم خوب نیست

متاسفانه پیدا کردن دلیل میومیو کردن گربه‌ها همیشه آسان نیست؛ به خصوص اگر میزان صدا و فرکانس صدای گربه غیرمعمول باشد. اگر گربه‌ی شما شب میومیو کند، ممکن است در تلاش باشد تا به شما بگوید مشکلی وجود دارد. در حقیقت بسیاری از بیمار‌ی‌ها مانند بیماری‌های کلیوی، مشکلات دستگاه ادراری یا آرتروز ممکن است بچه‌گربه‌ی شما را مجبور کند تا میومیو بکند و از شما کمک بگیرد.
بنابراین اگر گربه‌ی شما صداهای غیرمتعارفی از خودش درمی‌آورد، بهتر است با دامپزشک مشورت کرده و از او کمک بخواهید. همچنین بعضی از گربه‌ها هم ممکن است میومیو نکنند و درد خود را پنهان کنند.

میو کردن برای نشان دادن استرس

یکی‌دیگر از دلایل میو کردن گربه‌ها، وجود استرس در آن‌ها است. برخی از تغییرات در شرایط زندگی گربه مانند یک خانه‌ی جدید، یک حیوان خانگی جدید یا به دنیا آمدن نوزاد و اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده، می‌تواند برای گربه استرس ایجاد کند. و در چنین شرایطی به توجه بیشتری نیاز دارد تا اطمینان پیدا کند که شما مثل قبل دوستش دارید و با او وقت می‌گذرانید.

نژاد‌های گربه که بیشتر میو می‌کنند

همه‌ی گربه‌ها میومیو می‌کنند و از این طریق با صاحب خود صحبت کرده و منظورشان را می‌رسانند اما برخی از نژادها بیشتر میومیو می‌کنند و تمایل بیشتری به گپ زدن با صاحب خود دارند. برخی از این نژادها عبارتند از:

گربه سیامی (Siamese)

سیامی گربه‌ای باهوش و پر سر‌وصدا است که معاشرت کردن را دوست دارد و با صدای خود شما را متوجه خواسته خودش می‌کند. با اینکه سیامی سروصدای زیادی دارد اما بسیار سرگرم‌کننده است و بلافاصله به عضوی از خانواده تبدیل می‌شود. سیامی‌ها همچنین رابطه خوبی با کودکان برقرار می‌کنند و به علت هوش زیاد، آموزش‌های خود را سریعا یاد می‌گیرند.

گربه موکوتاه شرقی (Oriental Shorthair)

گربه‌های موکوتاه شرقی هم مانند سیامی‌ها، پر سروصدا، باهوش و عاشق بازی کردن هستند. آن‌ها بازی‌های واکنشی با انسان را دوست دارند و گاهی‌اوقات ساعت‌ها با یک جعبه مقوای خالی خودشان را سرگرم می‌کنند. این گربه‌های باهوش و دوست‌داشتنی خیلی پرحرف هستند و به نظر می‌رسد که می‌خواهند تمام فعالیت‌های روزانه‌ی خود را برای صاحبشان تعریف کنند.

گربه مین کون (Maine Coon)

مین کون گربه‌ای بسیار اجتماعی با روابط عمومی بالا است که دوست ندارد از صاحبش دور بماند. گربه‌های مین کون صدای آرام و جیرجیر مانندی از خودشان ایجاد می‌کنند و به دلیل بزرگی، خوش‌مشرب بودن و علاقمندی به بازی و تفریح، با نام غول مهربان هم شناخته می‌شوند. آن‌ها همچنین بسیار بازیگوش هستند و آنقدر سروصدا می‌کنند تا به صاحب خود نشان دهند که چقدر از معاشرت با او لذت می‌برند.

گربه بنگال (Bengal Cats)

گربه‌های بنگال که با نام بنگال کت هم شناخته می‌شوند، بازیگوش و پرانرژی هستند و ساکت ماندن در یک گوشه را اصلا دوست ندارند. آن‌ها سروصدای زیادی دارند و برای زندگی کردن در کنار گربه‌های آرام مناسب نیستند.

اگر گربه میومیو کردن خود را متوقف نکند، چه کار باید کرد؟

گاهی‌اوقات اینطور به نظر می‌رسد که گویی هیچ چیزی میومیو کردن گربه‌ها را متوقف نمی‌کند. در چنین مواقعی باید‌ها و نبایدهایی وجود دارند که به شرح زیر است.

گربه‌ی خود را نادیده نگیرید

دلیل اصلی میومیو کردن گربه‌ها این است که سعی می‌کنند با شما ارتباط برقرار کنند. با اینکه آن‌ها همیشه حرف مهمی برای گفتن ندارند، اما ممکن است برخی از مواقع دچار پریشانی و درد شده باشند و واقعا به توجه شما نیاز داشته باشند. به علاوه آن‌ها برخلاف ظاهرشان حیوانات حساسی هستند و متوجه تغییر رفتار شما می‌شوند. بنابراین بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید و زمانی که خیلی سروصدا می‌کنند، دیگر علائم آن‌ها را بررسی کنید تا از وجود هرگونه مشکلی اطمینان پیدا کنید.

گربه‌ی خود را مجازات نکنید

ممکن است شما یک روز طولانی در محل کار خود گذرانده باشید و حسابی خسته باشید یا فکرتان به خاطر برخی از مسائل مشغول باشد و در این میان گربه‌ی کوچکتان مدام میومیو کرده و شما را کلافه کند. در چنین شرایطی بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با فریاد زدن یا مجازات سعی کنید او را ساکت کنید. در این صورت نه تنها گربه‌ی شما ساکت نمی‌شود بلکه ممکن است از گفتن مشکلاتش به شما در آینده بترسد.
بنابراین بهتر است ابتدا دلایل میومیو کردن را در ذهن خود مرور کرده و سعی کنید علت آن را پیدا کنید تا بتوانید با حل مشکل، گربه‌ی خود را آرام کنید.

به دامپزشک مراجعه کنید

اگر گربه شما همیشه پرسروصدا بوده پس جای نگرانی نیست. با این حال اگر میو کردن او بیش‌ازحد و غیرمعمول شود، ممکن است نشانه‌ی یک بیماری باشد. پس بهتر است در چنین وضعیتی حتما به دامپزشک مراجعه کرده و درباره‌ی علائم و رفتارهای اخیر او با دکتر صحبت کنید.

196 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم