بیماری‌های رایج گربه‌ها که باید از آن‌ها آگاه باشید!

دامپزشکی و پت شاپ 12/21/2020 2:57:17 PM نمایش : 1400 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
داشتن آگاهی راجع به بیماری‌های شایع در گربه‌ها و شناختن علائم و نشانه‌های بیماری برای کسانی که از گربه نگه‌داری می‌کنند، مهم است. و باعث می‌شود در صورت بروز مشکل به موقع اقدام کرده و به دامپزشک مراجعه کنند. از‌این‌رو در ادامه برخی از بیماری‌های رایج گربه‌ها را بررسی می‌کنیم.
بیماری‌های رایج گربه‌ها که باید از آن‌ها آگاه باشید!

سرطان در گربه

در بیماری سرطان، سلول‌ها به طور غیرقابل کنترلی رشد کرده، به بافت اطراف حمله می‌کنند و ممکن است به سایر بخش‌های بدن آسیب برسانند. همانند انسان‌ها، گربه‌ها هم ممکن است به انواع سرطان مبتلا شوند. این بیماری می‌تواند محدود به یک ناحیه باشد یا در سراسر بدن پخش شود.

دیابت در گربه

دیابت در گربه‌ها یک بیماری پیچیده است که بر اثر کمبود هورمون انسولین ایجاد می‌شود. بعد از اینکه گربه غذا می‌خورد، سیستم گوارشی او موادغذایی را به اجزای مختلفی مانند گلوکز می‌شکند که این اجزا توسط انسولین به سلول‌های او منتقل می‌شوند. اما زمانی که بدن گربه به مقدار لازم انسولین تولید نکند، سطح قندخون او بالا می‌رود. و این افزایش قندخون اگر درمان نشود، مشکلاتی را برای گربه بوجود آورده و سلامتی او را تهدید می‌کند.

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

ویروس نقص ایمنی گربه‌سانان یا به اختصار FIV نوعی ویروس آهسته‌گستر است که گربه‌های خانگی در سراسر جهان را مبتلا می‌کند و باعث ایجاد ایدز گربه‌ای می‌شود. این ویروس ممکن است تا سال‌ها پس از وقوع عفونت اولیه، علائمی نداشته باشد و به کندی پیشرفت کند. با این حال به تدریج بدن گربه ضعیف می‌شود و ممکن است در معرض ابتلا به سایر عفونت‌های ثانویه قرار بگیرد.
گربه‌های آلوده‌ای که تحت مراقبت دامپزشک قرار می‌گیرند و در یک محیط بدون استرس نگه‌داری می‌شوند، می‌توانند تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل از رسیدن بیماری به مراحل مزمن، زندگی نسبتا راحتی داشته باشند.

ویروس سرطان خون در گربه (FelV)

ویروس لوسمی گربه یا به اصطلاح ویروس سرطان خون گربه که به اختصار FelV نامیده می‌شود، یک ویروس قابل انتقال است که می‌تواند سیستم ایمنی گربه را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد. همین ضعف سیستم ایمنی باعث می‌شود گربه به عفونت‌های دیگر قارچی و انگلی هم دچار شود.
بیشتر گربه‌های آلوده به این ویروس هیچ علامتی ندارند و در این حالت ویروس در مرحله خفته یا خاموش قرار دارد. این حالت خفته در هر گربه متفاوت است و ممکن است از چند هفته تا چند سال طول بکشد و بعد به صورت آشکار دربیاید؛ به همین جهت توصیه می‌شود قبل از ورود گربه به منزل آزمایش FelV انجام شود.
همچنین این ویروس از راه تماس طولانی مدت، بزاق دهان، ادرار یا دیگر ترشحات بدن به گربه‌های دیگر انتقال می‌یابد و گربه‌هایی که از ظرف آب و غذای مشترک استفاده می‌کنند، محل دفع یکسانی دارند یا یکدیگر را زیاد می‌لیسند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. به علاوه این ویروس می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود که همین موضوع باعث سقط جنین یا مرگ زودهنگام بچه‌گربه می‌شود.

کِرم قلب در گربه‌های خانگی

کرم قلب یکی از دلایل رایج مشکلات بهداشتی در گربه‌های خانگی است و توسط پشه‌های آلوده پخش می‌شود. این بیماری برخلاف نامش، در مرحله اول باعث بیماری ریه در گربه‌ها می‌شود و برای صاحبان گربه‌ای که در مناطقی با پشه‌ی زیاد زندگی می‌کنند، نگران‌کننده است. به همین جهت بهتر است چنین افرادی برای پیشگیری از این بیماری با دامپزشک مشورت کنند.
برخی از افراد تصور می‌کنند کرم قلب تنها در سگ‌ها اتفاق می‌افتد؛ در حالیکه این بیماری در گربه‌ها هم ممکن است ایجاد شود اما خوشبختانه گربه‌ها به عفونت دیروفیلاریا ایمیتیس مقاوم هستند و به همین دلیل کرم‌های کمتر و کوچکتری زنده می‌مانند و بسیاری از آن‌ها به قلب نمی‌رسند.

سندرم بالا پریدن گربه خانگی

برخی از والدین حیوانات خانگی پنجره‌های خود را باز می‌کنند تا از هوای تازه لذت ببرند و اگر این پنجره‌ها حفاظ نداشته باشند، موقعیت خطرناکی را برای گربه‌های خانگی ایجاد می‌کنند. در چنین موقعیتی سندرم بالا پریدن و سقوط در گربه‌ها می‌تواند مشکلاتی مانند خرد شدن فک، سوراخ شدن ریه‌ها، شکستگی در اندام و لگن را به همراه داشته باشد.
گربه‌ها غریزه خوبی برای بقا دارند و عمدتا از مکان‌های بلند پرش نمی‌کنند اما گاهی‌اوقات یک پرنده، سایر حیوانات و ... حواس آن‌ها را پرت کرده و باعث می‌شوند تعادل خود را از دست داده و سقوط کنند. به علاوه گربه‌ها از ارتفاع ترس کمی دارند و از نشستن در مکان‌های بلند لذت می‌برند و به همین دلیل باید از قرار گرفتن آن‌ها در موقعیت‌های خطرناکی مثل پنجره‌ی بدون حفاظ جلوگیری کرد.

هاری در گربه

هاری یک بیماری ویروسی است که مغز و نخاع کلیه پستانداران از جمله گربه‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها را درگیر می‌کند. شنیدن نام این بیماری ترسناک است و البته دلیلش هم این است که پس از بروز علائم، این بیماری می‌تواند کشنده باشد.
هاری اغلب از طریق گزش حیوانات آلوده یا تماس بزاق حیوان آلوده با غشاهای مخاطی و زخم باز و تازه منتقل می‌شود. شیوع این بیماری در بین حیوانات وحشی مانند راکون‌ها، خفاش‌ها و روباه‌ها بیشتر است و در مناطقی که تعداد قابل توجهی سگ و گربه واکسینه نشده وجود دارد هم امکان شیوع این بیماری وجود دارد. بنابراین بهتر است گربه‌های خانگی در تماس با حیوانات وحشی و گربه‌های مشکوک به بیماری قرار نگیرند. با این حال اگر گربه‌های خانگی توسط حیوانات وحشی گاز گرفته شوند باید سریعا با دامپزشک تماس گرفته و از به‌روز بودن واکسن هاری اطمینان یافت.

درماتوفیتوز یا عفونت قارچی در گربه

عفونت قارچی که با نام Ringworm هم شناخته می‌شود، نوعی بیماری انگلی در پوست است که ممکن است از طریق گربه‌ها به انسان منتقل شود. این بیماری پوست، مو و ناخن را آلوده می‌کند و به شکل لکه‌های قرمز و دایره‌ای شکل پدیدار می‌شود. همچنین برخی از حیوانات خانگی ممکن است این بیماری را داشته باشند اما علائمی نشان ندهند. دامپزشک برای تشخیص این بیماری از لامپ ماوراءبنفش یا نمونه‌برداری و کشت قارچ استفاده می‌کند.

عفونت های تنفسی فوقانی در گربه

دستگاه تنفسی فوقانی گربه یعنی ناحیه بینی، گلو و سینوس در معرض عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار دارد. در حقیقت سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در گربه‌ها یک بیماری شایع و گاهی کشنده است. کلسی ویروس یا هرپس ویروس دو عامل اصلی ایجاد سرماخوردگی در گربه‌ها هستند و مشکلات مسری دستگاه تنفسی را به همراه دارند.
این ویروس‌ها از طریق عطسه، سرفه یا هنگام تقسیم غذا و کاسه‌ی آب از یک گربه به گربه‌ای دیگر منتقل می‌شوند و برای پیشگیری از آن‌ها، واکسیناسیون به موقع توصیه می‌شود.

سخن آخر

در نهایت باید گفت نگه‌داری از حیوانات خانگی به مراقبت و مسئولیت‌پذیری زیادی نیاز دارد و بهتر است برای جلوگیری از برخی بیماری‌ها، واکسیناسیون به موقع انجام شود. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل یا علائم مشکوک بهتر است با دامپزشک مشورت کرده و نسبت به درمان بیماری، اقدام کرد.

177 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم