دفاتر اسناد رسمی کرج

لینک با موفقیت کپی شد. بروزترین ها بیشترین تخفیف بیشترین نظرات
دفاتر اسناد رسمی
گوهردشت ، نرسيده به فلكه اول ، مقابل پمپ...
دفاتر اسناد رسمی
ملارد ، ايستگاه گلستان ، طبقه فوقاني بان...
دفاتر اسناد رسمی
فاز 4 مهرشهر ، بلوار گلها ، روبروي مسجد ...
دفاتر اسناد رسمی
گلشهر ، نبش ارغوان شرقي ، پلاك 1
جاده ملارد ، بعد از كانال ، نبش خيابان ك...
عظیمیه ، ميدان آزادگان ، ابتداي خيابان م...
گوهردشت ، خیابان سه باندي ، طبقه فوقاني ...
دفاتر اسناد رسمی
شاهين ويلا ، بين خيابان 8 و 9 شرقي ، پلا...
دفاتر اسناد رسمی
میدان سپاه ، روبروي مخابرات ، طبقه فوقان...
مشکين دشت ، خيابان شهيد هدايتكار ، مجتمع...
جاده ملارد ، بعد از كانال ، نبش كوچه كيو...
دفاتر اسناد رسمی
بلوار فردیس ، نبش گلستان 17 ، طبقه 1
دفاتر اسناد رسمی
جاده ملارد ، بعدازسه راه فرديس ، نرسيده ...
دفاتر اسناد رسمی
شاهين ويلا ، خيابان دوم شرقي ، ساختمان ا...
کمالشهر ، بلوار شهيد بهشتي ، نبش فجر 8 ،...
ميانجاده ، بلوار امام خميني ، كوچه ششم ،...
عظیمیه ، ميدان آزادگان ، جنب برج يادمان ...
45متري گلشهر ، بين كوكب و ارغوان شرقي ، ...
عظیمیه ، خيابان چالوس ، بعد از نمایندگی ...
كيانمهر ، بلوار اميركبير ، روبروي مجتمع ...
بلوار فرديس ، روبروي درب اصلي شركت مرغ م...
بلوار هفت تير ، بين چهارراه مصباح و ساسا...
گوهردشت ، فاز 1 ، خيابان دوم شرقي ، طبقه...
جاده ملارد ، روبروي كارخانه مرغ مادر ، ب...
فردیس ، بين خيابان7و8 شرقي قديم ، روبروي...
دفاتر اسناد رسمی خود را به این لیست اضافه نمایید.
دفاتر اسناد رسمی کرج

دفاتر اسناد رسمی کرج

شاید نام دفتر ثبت اسناد رسمی کرج را بارها و بارها شنیده باشید، اما به درستی ندانید که این مجموعه چگونه مرکزی است و یا چه خدماتی را به متقاضیان ارائه می‌دهد. لارم به ذکر است که در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی کرج، بخش وسیعی از خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را به متقاضیان ارائه داده و یا می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی آن‌ها برخوردار شوید. به طور کلی بسیاری از امور حاکمیتی از قبیل ثبت نقل و انتقالات و تعهدات بر عهده دفتر اسناد رسمی کرج و دیگر دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور قرار گرفته است تا دقت تنظیم و ثبت اسناد مد نظر متقاضیان افزایش پیدا کند. در این مقاله به ارائه مطالبی درباره دفتر ثبت اسناد کرج خواهیم پرداخت و تشکیلات آن را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

دفتر اسناد رسمی کرج چیست؟

دفتر اسناد رسمی کرج که به آن دفترخانه نیز گفته شده و عده‌ای به آن محضر و یا دفتر ثبت سند کرج نیز می‌گویند عنوان یک نهاد و یا سازمان مدنی است که برای تنظیم حرفه‌ای عقود و قراردادها و تنظیم و ثبت رسمی اسناد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
این نهاد زیر نظر قوه قضاییه اداره شده و می‌توان آن را به عنوان یک مجموعه حقوقی و مدنی رابط میان حاکمیت و شهروندان به شمار آورد. دفتر ثبت کرج وظیفه دارد امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه را تامین و تضمین کرده و با تنظیم دقیق اسناد جلوی نزاع‌ها و تنش‌های بیش از حد را گرفته و از میزان مراجعات مردم به محاکم دادگستری کم کند. 

حدود صلاحیت دفاتر اسناد رسمی کرج در تنظیم اسناد و قراردادها چیست؟

ثبت اسناد مطابق با مقررات، ارائه مواد مصدق از اسناد ثبت شده، تصدیق صحت امضا، قبول و حفظ اسناد امانتی، ثبت معاملات شرطی و رهنی در قالب‌های مختلف، ثبت معاملات اموال منقول و غیرمنقول، ثبت وصیت، گواهی امضا و ...

دفتر ثبت اسناد رسمی کرج از چند بخش به وجود آمده است؟

به طور کلی دفاتر اسناد رسمی کرج سه بخش اصلی داشته و شامل دفتر ثبت ازدواج، دفتر ثبت طلاق و دفتر ثبت سند رسمی هستند.

تشکیلات دفتر ثبت سند کرج

سردفتر

مطابق با ماده قانون ۲۱ قانون دفاتر اسناد رسمی تمامی مسئولیت‌های دفترخانه بر عهده سردفتر است. این شخص با پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پس از مشورت با کانون سردفتران و دفتر یاران تعیین می‌شود. 

دفتریار

دفتریار در دفتر ثبت سند رسمی کرج در واقع معاون دفترخانه محسوب می‌شود و نمایندگی سازمان ثبت را بر عهده دارد. در ماده ۳ قانون دفاتر رسمی بیان شده که یک دفترخانه می‌تواند علاوه بر یک دفتر یار، دفتر یار دوم هم داشته باشد. 

دفتریار اصلی این مراکز می‌توانند پس از مدت زمانی در حدود ۳ تا ۷ سال با سابقه دفتر یاری به مقام سردفتری برسند. مطابق با مقررات قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتر یار منصوب شده و نصب وی با پیشنهاد سردفتر انجام می‌گیرد. 

او شریک درآمد دفترخانه محسوب شده اما در کار، مسئولیت، هزینه‌ها و یا حتی ضررها مشارکتی ندارد. در حقیقت دفتر یار ۱۵ درصد از حق التحریر ماهیانه دفترخانه را کسب می‌کند. با این حال مطابق با قانون، دفتر یار هیچ مسئولیتی نداشته و امضای او به اسناد رسمی اعتبار نخواهد بخشید.

دفتر نویس

یکی دیگر از کارکنان حاضر در دفاتر ثبت اسناد رسمی کرج دفتر نویس‌ها هستند که به آن‌ها ثبّات و یا ثبت کننده نیز گفته می‌شود. این دسته از کارکنان تا سال‌ ۱۳۹۵ در دفاتر ثبت رسمی کرج حضور فعال داشته و به ثبت متن اسناد در دفتر سردفتر اقدام می‌کردند. سپس این دفاتر به امضای متعهدین، سر دفتر و دفتریار می‌رسیدند. 
پس از سال ۱۳۹۵ سامانه ثبت الکترونیکی اسناد راه اندازی شد. به همین دلیل این شغل نیز از تشکیلات دفاتر اسناد رسمی کرج حذف شده و به جای آن اپراتورهایی مسلط کار ثبت متن و تنظیم اسناد را بر عهده گرفتند.

سند نویس

سند نویس در دفتر ثبت اسناد رسمی کرج در واقع یک کارمند بسیار با تجربه و مسلط است که با نحوه تنظیم اسناد رسمی آشنایی کافی و کامل داشته و یکی از مهمترین سمت‌ها در یک دفترخانه محسوب می‌شود. 

مسئولیت‌ها و وظایف دفاتر اسناد رسمی کرج

دفتر اسناد رسمی کرج سه نوع مسئولیت و یا وظیفه اصلی را بر عهده دارد که یکی از مهمترین آن‌ها وظایف و مسئولیت‌های انتظامی و اداری هستند. این دفاتر مسئولیت‌های کیفری و مدنی را نیز بر عهده دارند. در ادامه برخی از این مسئولیت‌ها را توضیح خواهیم داد.

مسئولیت انتظامی و اداری دفتر ثبت سند کرج

در ماده ۳۸ قانون دفاتر اسناد رسمی مسئولیت‌های اداری و انتظامی دفترخانه ثبت اسناد کرج و مجازات‌های مربوط به آن آمده است که دارای ۵ درجه بوده و مواردی از قبیل توبیخ با درج در پرونده و جریمه‌های نقدی را در بر می‌گیرد. 

دیگر مجازات‌های انتظامی این مراکز شامل انواع انفصال موقت از خدمت و انفصال دائم هستند. در ماده ۲۹ آیین نامه‌های بند ۴ ماده ۶ و تبصره ۲ ماده ۶ و مواد ۱۴، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۴، ۲۸، ۳۷ و ۵۳ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران این موارد تخلف و مجازات‌ها به طور کامل تشریح شده است.

مسئولیت‌ کیفری دفتر ثبت اسناد رسمی کرج

قانون مجازات اسلامی علاوه بر وضع و تعیین مقررات عام، مقرراتی خاص را نیز در مواد ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲ و ۱۰۳ تنظیم و پیش‌بینی کرده است. مطابق با این مقرارت اگر سر دفتران به صورت عمدی یکی از جرائم ذکر شده در این مواد قانونی را مرتکب شوند به عنوان جاعل در اسناد رسمی شناخته شده و به مجازات جعل و تزویر اسناد رسمی محکوم خواهند شد.

مسئولیت‌ مدنی سر دفتر ثبت کرج

سردفتر در دفاتر اسناد رسمی کرج مسئولیت‌های مدنی نیز بر عهده دارد. در این شرایط و در صورتی که مسئول دفتر قصور کرده و یا در اثر غفلت وی سندی از اعتبار ساقط گردد، مسئول مورد نظر باید مجازات‌هایی را بپذیرد و علاوه بر آن خسارات وارده را نیز پرداخت کند. 

در واقع سردفترها در این مجموعه‌ها اگر در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود کوتاهی کرده و مرتکب تخلفاتی شوند، در برابر متعاملین و ذی‌نفعان مسئول و پاسخگو خواهند بود.

(امتیاز 4.7 | 39893 رای)