مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش

اعلام کنید از طریق سایت کرج تبلیغ آشنا شده اید.
درخواست مشاوره | وبسایت تلگرام اینستاگرام لینک با موفقیت کپی شد.
آدرس :
کرج ، خيابان بهشتي ، بین پل سه راه گوهردشت و میدان سپاه ، کوچه ولیعصر 4 ، پلاک 22 ، ساختمان ایران ، طبقه 3 ، واحد 5
تصاویر 1 تصویر

توضیحات

مرکز جامع
گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش

درمان اختلالات گفتار در کودکان و بزرگسالان

سرکار خانم هما ناصح

با بیش از  20 سال سابقه در درمان اختلالات گفتاری کودکان و بزرگسالان

درمان لکنت ، تاخیر گفتار

خدمات گفتاردرمانی:
درمان انواع اختلالات گفتاری ناشی از کم شنوایی کم توانی ذهنی
شکاف کام MBD CVA تشنج اتیسم اسپرگر CP و ...
درمان اختلالات لکنت مشکلات تلفظی دصوت اختلالات حافظه
تمرکز اختلالات یادگیری LD درکودکان و بزرگسالان
برگزاری جلسات انفرادی و گروهی در صورت نیازدر محیطی آرام
توسط آسیب شناس گفتار و زبان و عضو انجمن گفتاردرمانی ایران
نمونه هایی از اختلالات تکلم و گفتاری:
اختلال تلفظ چیست و درمان دارد؟

تولید و تلفظ گفتار روندی است که صداها و کلمات شکل میگیرند.گفتاردرمانی در کرج .عمل درزمانی که زبان و فک و دندانها و و لب به هوایی که ازتارهای صوتی خارج میشوند شکل میدهد انجام می گیرد  .همانطور که میدانیم حرف زدن  نتیجه هماهنگی عضلاتی  از جمله عضلات تنفسی ،تارهای صوتی،زبان و کام است و شکل ساختمانی این عضلات و اندازه و حالت دندانها و زبان و سقف دهان ،همگی در تولید گفتاراهمیت دارند .شایان ذکر است که شکل این عضلات در تولید صحیح گفتار نقش دارد نا در بروز گفتار.

 اختلال تولید چیست؟

حذف یا اشتباه گفتن و یا جابجا کردن صدا ها در گفتار را اختلال تولید گویند و بشامل تاخیر در گفتار نیست مانند مثال های زیر:

حذف صدا :

گفتن گبه به جای گربه

جابجایی: بیان دربه به جای گربه

 کودک من کی می تواند تمام این صداهای گفتاری را داشته باشد؟

نکته بسیار مهم اینست که توانایی کودکان در تمام زمینه ها ازجمله گفتاری باهم فرق  میکند .کودکان در ابتدا صداهایی مانند ( آ،او ،ای …) را تولید و سپس حروف را بیان میکنند .اخرین صداهایی که تصحیح میکنند صداهای ((ر))و ((س)) است در تحقیقی عنوان کردند که ۷۵%کودکان تمام صداها را تا سن ۵/۴ سالگی میگویند به طور کلی صداهایی که زیاد تکرار میشوند مانند ((پ))یا((م))قبل از سه سال و صداهایی مانند ((ر)) و ((س)) تا سنین پیش دبستانی اموخته میشوند .

علت اختلال تولیدی چیست؟

اشکالات عضوی: مانند شکاف کام، دندانهای غیر طبیعی،فلج مغزی،عقب ماندگی ذهنی،کم شنوایی .که در این موارد گفتار درمانگر با همکاری یک تیم درمانی شامل نورولوژیست ،ارتودنتیست ،شنوایی سنج به درمان گفتار کودک می پردازد .

آپراکسی گفتار: عموما همراه اسیب مغزی است که علائمی از جمله کندی و تقلا در گفتار دارد و فرد به گفتاردرمانی نیاز دارد

اختلالات عملکردی: مانند چندزبانگی  و یاتقلید کردن اشتباهات گفتاری کودک توسط اطرافیان  که سبب تثبیت ان میشود

تاخیر رشدی: بیشترین علت اختلال تلفظی است که ممکن است مستقیما به علت کم شنوایی باشد

آیا بزرگسالان بااختلال تلفظی درمان می شوند؟

بیشتر اختلالات تولید قابل درمان هستند .اما اختلالاتی که طولانی مدت باشند سخت تر درمان میشوند و مشکلاتی که با ضعف عضلانی همراه باشند دیر تر درمان شده و زمان زیادی نیاز دارند

کاردرمانی ذهنی
توانبخشی و تقویت مهارتهای ذهنی و تسهیل مراحل رشد روانی حرکتی
توانبخشی اوتیسم بیش فعالی و ADD
مشاوره و گروه درمانی بیماران با اختلالات خلقی
کاردرمانی جسمی
توانبخشی بیماری های نورولوژیک CVA CP MS ارتوپدیک و عصبی عضلانی
ساخت اسپیلنت و وسایل کمکی

ما معتقدیم "پیشگیری مهمتر از درمان است" با آرزوی سلامتی برای همه هم وطنان

در ایامی هستیم که بیماری کرونا هم همراه با سایر استرسهای اجتماعی گریبانگیر انسان شده و عوارض ان نه تنها بعد از ابتلا بلکه بدون ابتلا به این بیماری دامنگیر کودک و بزرگ می باشد.- گفتاردرمانی در کرج-در این مطلب قصد نداریم از کلیه عوارض این بیماری بگوییم اما انچه مربوط به اختلالات گفتاری و مشکلات تمرکزی و …وابسته به کرونا می باشد را مورد بحث قرار می دهم. مطلبی که شاید کمتر به ان پرداخته شده باشد.
قرنطینه و محدودیت های ناشی از ترس ابتلا به این بیماری(که کاملا منطقی می باشد) عوارضی را در کودکان و حتی بزرگسالان از خود به جا می گذارد. کودک دوساله ای را در نظر بگیرید که بیشی از نیمی از عمر خود را در محدودیت به سر برده….به غیر از چند فرد نزدیک کسی را ندیده و محرکات محیطی به علت ماندن در خانه بسیار محدود می باشد. مسلما این کودک از نظر شناختی و گفتاری پیشرفت کمتری نسبت به همسالانش در سالهای گذشته خواهد داشت. مهارتهای ارتباطی وی ضعیفتر هست. حال در کنار این محدودیت ها وابستگی وی به تلویزیون و بازیهای رایانه ای نیز مشکلات تمرکزی را به بار می اورد. عدم تحرک ممکن است باعث ضعف عضلانی شود که در این مطلب نمی گنجدو…..
در کودکان بزرگتر نیز با مشکلاتی مشابه روبروی هستیم. مراجعینی که رشد گفتار  طبیعی داشته و در این یک سال با افت همراه بوده اند گواهی بر این مطلب هستند. مشکلات تمرکزی، مشکلات پرگماتیک، مشکلات زبانی ، وابستگی به والدین، مشکلات ارتباطی، اختلالات رفتاری ،ترسهای غیرعادی و …همه مواردی هستند که کم و بیش دیده میشود. در نظر داشته باشیم که سنین نوزادی تا ۶سالگی همیشه به عنوان سنین طلایی رشد مغز و شناخت افراد نام برده شده اند. حال کودکانیکه به دلایل مختلف دچار تاخیر گفتار هستند و یا به علل زمینه ای نیاز به توانبخشی از جمله گفتاردرمانی داشته و شروع درمان را به دلیل این بیماری به عقب انداخته اند ممکن است به عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. کودکان طیف اتیسم با اختلالات ارتباطی و پرگماتیک  و یاکودکان  بیش فعالی با تمرکز پایین،کودکی که به تازگی لکنت گرفته، تاخیر در گفتار دارد و یا…..با در خانه ماندن بدون استفاده از راهکارهای مناسب در سراشیبی بدتر شدن هستند.
در سنین مدرسه نیز کرونا تاثیرات منفی خودش را نشان داده. جدا از پایین امدن سطح اموزش در این کودکان ، با مشکلات تمرکزی و اسکلتی و بینایی(ناشی از کار طولانی با گوشی) و گاها بروز اختلالات پرگماتیک و ارتباطی و رفتاری و خلقی هستیم.
بزرگسالان نیز از اسیبهای دوران کرونا در امان نبوده اند. قطع درمان لکنت و یا اختلالات صوت سبب مزمن شدن ان و مشکل در اعتماد به نفس افراد شده. استرسهای ناشی از این بیماری،سبب بروز مشکلات تمرکزی و روان تنی در بزرگسالان گشته است. بروز افسردگی و پرخاشگری و بیماریهای جسمی خاموش ناشی از کم تحرکی خانه نشینی (مانند چاقی و دیابت و افزایش فشارخون و ….) از عواقب خانه نشینی بدون برنامه ریزی میباشد.
هدف از این مقاله بالابردن میزان استرس و نگرانی خوانندگان محترم نیست. می دانیم که برای حل هر مشکل باید اول انرا به خوبی بشناسیم و سپس به دنبال راه حل بود. جهت پبیشگیری و حتی درمان بسیاری از این اختلالات حتی با درخانه ماندن میتوان اقدامات مناسبی انجام داد. انچه در حیطه کاری ماست استفاده از خدمات گفتاردرمانی انلاین و یا مراجعه به کلینیکهای کم تردد تر و حفظ پروتکلهای بهداشتی می باشد. . مسلما با استفاده از راهکارها  و تمارینی که به شما داده خواهد شد از عوارض جانبی این پاندمی کم خواهیم کرد. دورانی که مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشد و حتی پس از واکسیناسیون مشخص نیست شر این ویروس کی از سر بشریت دور می شود. 

"هما ناصح" نویسنده کتاب های:
درمان لکنت در کودکان و بزرگسالان
همراه با اتیسم از ارزیابی تا درمان

www.pooyeshclinic.ir

افزودن مجموعه شما به گفتاردرمانی
سوالات متداول مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش

با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و نظام پزشکی | با حفظ پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و آنلاین | با بیش از 18 سال سابقه

اطلاعات تماس «مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش» در بالای همین صفحه قابل مشاهده میباشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید
مریم
من پسری دارم۵سال ونیمه لکنت زبون داره وحروف ی و ق نمیتونه تلفظ کنه آیا نیاز به گفتاردرمانی داره؟
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام این اختلال لکنت نیست امانیازبه گفتاردرمانی هست
مرسانا طوسی
سلام من دخترم تازه سهدسالش رو تموم کرده یه ماهه لکنت زبان گرفته یکی دو روز خوب میشه بعد دوباره شروع میکنه.چیکار کنم؟
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام حتماتوسط گفتاردرمانگر بررسی بفرمایید
کاظمی
سلام خسته نباشید پسرم دو سالشه قبلا سه چهارتا کلمه میگفت الان اصلا هیچی نمیگه به زور ماما بابا میگه تو دوماهگی سابقه تب و تشنج داشته تو نوزادی خس خس داشت دکتر گفت گلوش کامل تشکیل نشده و خودش به مرور زمان درست میشه به سختی ارتباط چشمی میگیره با هیشکی بازی نمیکنه و دوست داره تنها بازی کنه به تلوزیون و گوشی هم خیلی علاقه داره اما همه چیو متوجه میشه ولی حرفمو گوش نمیده هر درخواستی ازش میکنم بی توجهی میکنه
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام وقت بخیراحتمالاقطع گفتاربعلت تشنج فرزندتان بوده. باتوجه به علایم فرزندتان قطعاگفتاردرمانی لازم هست
اعظم بابایی
سلام. ازچه سنی میتونم گفتاردرمانی دخترم رو شروع کنم؟
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام سوالتان خیلی مختصره بستگی به نوع اختلال گفتاری فرزندتان دارد. گاه حتی از نوزادی گفتاردرمانی لازمه. اگرمشکلی هست به گفتاردرمان مراجعه کنید
سعیدی
سلام ممنون از شما و زحماتتون به لطف شما سامیار در این چندماه خیلی بهتر شده و دیروز دکتر اطفالش هم خیل راضی بود. سپاس
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام. تشکراز لطف شما.. خوشحالم به امیدبهبودکامل فرزنددلبندتان
یلدا
سلام پسری ۱۷ماهه دارم که تا الان از نظر رشدی مشکلی نداشته و با هوش است. تا۱۵ماهگی کلماتی مثل «بابا»، «ماما»، «آبه»، «دد» و «به به» رو میگفت و کلماتی نامفهومی هم ادا میکرد. ولی الان فقط با اشاره خواسته‌هاشو میگه و همه چی هم متوجه میشه. «دادا» و «جوجو» هم میگه. هر چی ازش بخوامو انجام میده ولی حرف نمیزنه علت چیه؟؟ نگرانم راهنماییم کنید.ممنون
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام وقت بخیر. کلمات قبلی راهم نمیگه؟ سابقه تب یابیماری خاص ندارد؟ بهتره ارزیابی کامل بشه تااطمینان بیشتر بشه شاید مشکلات ارتباطی در محیط باشه
ملیحه
سلام خسته نباشید آیا گفتاردرمانی برای درمان اختلال بلع موثره؟
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام بله یکی از حیطه های گفتاردرمانی درمان اختلالات بلع هست
زهرا
سلام وقتتون به خیر پسرم 5 سالو نیمشه دو سه هفته ست که حرف « ر » رو خیلی محکم و مشدد میگه چکار کنم‌؟
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام روزبخیردقیسامتوجه منظورتان نشدم. شمابرای تلفظ رپافشاری نداشتید؟ روی سایر صداهامشکل ندارد؟ محکم میگه یاگیر دارد؟ بهتره فرزندتان از نزدیک بررسی بشه
ژاله
سلام دختری دارم 20 ماهه همه ی حرکات و رشدش طبیعی ، حرف می زنه، میشینه، خودش میتونه غذا بخوره. فقط نمیتونه هنوز راه بره البته چهار دست و پا هم نرفت. از نظر مغزی هم کاملا سالمه. میخواستم بدونم چه کار باید بکنم؟
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام بایک متخصص اطفال مشورت کنین. احتمالامشکل خاصی نباشه امااگر ار نزدیک ببینند بهتره. موفق باشید
احسان
سلام وقتتون به خیر شما بیمه تامین اجتماعی قبول می‌کنین؟
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش سلام. بیمه تامین اجتماعی خدمات توانبخشی و گفتاردرمانی را پوشش نمیدهد . اگر بیمه تکمیلی داشته باشید میتوانید استفاده کنید . موفق باشید
(امتیاز 4.5 | 1286 رای)