🏰روستای آغشت و قلعه اسرارآمیز و ناشناخته اش

روستاهای کرج 9/27/2020 2:49:50 PM نمایش : 5702 زمان مطالعه : 5 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
قلعه های اسرارآمیز همیشه به افسانه ها محدود نمی شوند. قلعه ای که در این مقاله راجع به آن صحبت می کنیم، نه متعلق به شاهزاده ای زیباست و نه به داستان های تاریخی مربوط می شود. برای دیدن این قلعه نه نیاز است به آلمان سفر کنیم نه یک مسیر طولانی را تا کشور هلند برویم. تنها کافی است به روستای آغشت واقع در استان البرز، سری بزنیم.
🏰روستای آغشت و قلعه اسرارآمیز و ناشناخته اش

روستای آغشت کجاست؟

روستای آغشت از توابع بخش چندار در شهرستان ساوجبلاغ از استان البرز می باشد. این روستا در 12 کیلومتری روستای برغان قرار دارد و با اینکه خیلی معروف و شناخته شده نیست، به اندازه برغان، جذابیت دارد.
قدمت و تاریخچه این روستا، به بیش از هزار سال قبل می رسد و یکی از دلایل اصلی زندگی در آن، وجود آب فراوان بوده است. در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، آغشت از ترکیب دو بخش آو به معنی آب و غشت به معنی انباشه شدن و فراوانی تشکیل شده است و همین نامگذاری جالب به خوبی ویژگی اصلی این روستا یعنی پر آب بودنش را توصیف می کند.

قعله اسرارآمیز روستای آغشت

آن چیزی که روستای آغشت را خاص کرده است، قلعه تاریخی و زیبایی است که در این روستا قرار دارد. اما جالب است بدانید این قلعه تاریخی به هیچ دوره تاریخی خاصی مربوط نبوده و تنها ده سال قدمت دارد. این قلعه زیبا که در این مدت گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده است، در واقع ویلایی است که توسط معماری خوش ذوق و هنرمند به گونه ای ساخته شده است که انگار متعلق به گذشته های دور و افسانه های تاریخی می باشد.
مالک این روستا فرد نیکوکاری به نام آقای اسدی لاری است که ساکن تهران بوده و با بهره گیری از ایده های خاص و جالبش، اقدام به ساخت این ویلا نموده است. و از آنجایی که این ویلا، مالکیت شخصی دارد، بازدید از داخل آن امکان پذیر نیست؛ با این حال نمای بیرونی این ویلا آنقدر خاص و منحصر به فرد است که هر گردشگری را به خودش جذب کرده و لنز هر دوربین عکاسی ای را وسوسه می کند.

 

دیگر دیدنی های روستای آغشت

با اینکه در نگاه اول، قلعه ای که در این روستا قرار گرفته است، به عنوان جالب ترین قسمتش شناخته می شود، جذابیت های روستای آغشت تنها به این قلعه محدود نشده و مکان های دیدنی دیگری هم دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

آبشار آغشت (شُرشُربند)

آبشار آغشت در شمال روستا قرار دارد و از انتهای روستا تا پای آبشار، 2 ساعت کوه پیمایی دارد. این آبشار منظره بسیار زیبایی دارد و گل های بابونه، پروانه های زیبا و صدای پرندگانی که در طول مسیر رسیدن به این آبشار شنیده می شود، آن را خاص و آرامش بخش کرده است.

امام زاده بی بی قزلر

بنای امام زاده بی بی قزلر که با نام امام زاده آغشت هم شناخته می شود از سنگ و گچ است و گنبدی مخروطی شکل دارد. قدمت این بنا به دوران صفویه بر می گردد و اهالی روستا اعتقاد دارند بی بی قزلر از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که با نام فاطمه خاتون هم شناخته می شود. همچنین در این بنا دو امام زاده دیگر هم به نام های احمد و محمد قرار دارد.

گرمابه روستای آغشت

روستای آغشت یک حمام یا گرمابه قدیمی هم دارد که قدمتش به 50 سال پیش می رسد و تا چند سال پیش هم فعال بوده است. از این گرمابه در حال حاضر استفاده نمی شود اما اهالی روستا، دیواره های این گرمابه را به زیبایی آراسته اند و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری آغشت تبدیل کرده اند.

 

آب و هوای روستای آغشت

روستای آغشت یک روستای ییلاقی محسوب می شود. به صورت میانگین کمترین دمای این روستا 9 درجه سانتی گراد و بیشترین دمایش، 42 درجه بوده است. این روستا در روزهای گرم تابستانی با حداقل دمای 11 درجه سانتی گراد یک پیشنهاد عالی به نظر می رسد و در مقایسه با گرمای سوزان کلان شهر های اطرافش در فصل های گرم سال، خیلی مورد استقبال قرار می گیرد.
به طور کلی می توان گفت زمستان های سرد و تابستان های معتدل این روستا باعث شده است، آب و هوایی کوهستانی معتدل داشته باشد و مهاجران زیادی را از شهر های اطراف به خودش جذب کند.

 

امکانات روستای آغشت

در 17 کیلومتری این روستا، چشمه پر آبی قرار گرفته است که به خوبی آب آشامیدنی روستا را تأمین می کند. همچنین در این روستا گازکشی انجام شده و خوشبختانه گاز شهری دارد. در این روستا دو مسجد وجود دارد که یکی با نام مسجد فراگیر شناخته می شود و دیگری کوچک تر بوده و در یکی از کوچه پس کوچه های روستا قرار گرفته است.
این روستا از نظر مراکز آموزشی متاسفانه شرایط خوبی ندارد و تنها یک دبستان دارد که مقاطع ابتدایی را پوشش می دهد و دانش آموزان برای تحصیل بیشتر مجبورند به اطراف رفته یا قید تحصیل را بزنند.

 

مردم آغشت

جمعیت این روستا در سال 1385، 157 خانوار یعنی حدودا 481 نفر بوده است اما در سال 1395 این جمعیت به 270 خانوار و 700 نفر رسیده است. لهجه مردم آغشت به لهجه مردم مازندران و طالقان شباهت دارد. همچنین در گذشته بیشتر مردم آغشت از راه دامداری و کشاورزی، امرار معاش می کرده اند اما امروزه بیشتر اهالی به کاشت و فروش میوه هایی مانند گردو، توت، گوجه سبز و آلبالو اشتغال دارند.

 

آداب و رسوم جالب مردم آغشت

روستای آغشت آداب و رسوم و مراسم های سنتی جالبی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

مراسم ریش سپیدان

مراسم ریش سپیدان یکی از مراسم های سنتی و جالب این روستا است. اجرای مراسم ریش سپیدان به این شکل است که در روزهای دوم و سوم فروردین و آغاز سال نو، بزرگان و ریش سفید های روستا به همراه برخی از جوانان، در کوچه پس کوچه های روستا راه افتاده و با دیگر اهالی، حال و احوال کرده و آغاز سال نو را شادباش می گویند. همچنین این افراد به طور ویژه به سراغ خانواده هایی که عزیزی را در سال گذشته از دست داده اند، می روند تا باعث دلگرمی آن ها باشند. در پایان این مراسم، همگی اهالی روستا دور هم جمع شده و درباره روستا و مسائل آن صحبت می کنند و علاوه بر بیان دیدگاه های خود، گزارش کار شورای روستا را هم می شنوند.
این مراسم جالب باعث می شود صمیمیت بیشتری بین جوانان و اهالی روستا برقرار شده و از دیدگاه های مختلفی به مشکلات روستا نگاه کنند.

مراسم سیزده بدر و انس با طبیعت

مراسم سیزده بدر در روستای آغشت به این شکل است که بعضی از اهالی روستا در آغاز راه روستا با کیسه های زباله و بذر گل به پیشواز مسافرین و گردشگران می روند.

مراسم پنجشنبه پایان سال

علاوه بر مراسم چهارشنبه سوری که شامل آتش بازی، قاشق زنی و ... می شود، اهالی روستای آغشت در آخرین پنجشنبه سال، آش و حلیم پخته و همه اهالی دور هم جمع می شوند و با هم صحبت می کنند.

 

چطور به روستای آغشت برویم؟

برای رفتن به روستای آغشت دو مسیر وجود دارد. اگر می خواهید از داخل کرج به این روستا بروید، می توانید به گوهردشت رفته و بعد به جاده آتشگاه بروید تا به این روستا برسید.
مسیر دوم از طریق اتوبان کرج قزوین است. در این اتوبان وقتی تابلوی کردان را دیدید به سمت راست و مسیر روستای برغان بروید. در این مسیر به روستای آغشت می رسید.

قلعه ای در روستای آغشت

روستای آغشت

472 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم