👨چهره های ماندگار کرج که نمی شناسیم!

مشاهیر و هنرمندان 9/16/2020 12:27:35 PM نمایش : 18109 زمان مطالعه : 6 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
کرج برخلاف تصور عموم، چهره های ماندگار و شخصیت های معروف زیادی دارد، و از ریاضی دان گرفته تا مرد آهنی یا حتی بازیگر را شامل می شود. شاید بعضی از این شخصیت های معروف را بشناسیم اما اینکه آن ها اهل کرج بوده و برای این استان کوچیک افتخارآفرینی کرده اند، گوشه ای از بیوگرافی آن ها خاک خورده و هیچ وقت در ذهن ها باقی نمانده است. به همین خاطر در ادامه قصد داریم این چهره های ماندگار و شخصیت های معروف کرج را معرفی کرده و بیشتر بشناسیم.
👨چهره های ماندگار کرج که نمی شناسیم!

ابوبکر کرجی (ریاضی دان)

ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و بوعلی سینا را احتمالا خوب می شناسید اما تا حالا اسم ابوبکر کرجی را شنیده اید؟
ابوبکر کرجی ریاضی دان و آداب شناس معروف ایرانی می باشد که هم دوره ابوریحان، زکریا و بوعلی سینا بوده و در قرن چهارم و اویل قرن پنجم زندگی می کرده است. اما اینکه چرا نسبت به هم دوره های خودش کمتر شناخته شده است به خاطر کم بودن دستاوردهای علمی او نیست. بلکه به این دلیل است که دستاوردهای علمی او تا مدت ها ناشناخته بوده و اولین بار در سال 1232 توسط یک محقق آلمانی به نام وپکه شناخته شده است. ابوبکر کرجی همانطور که از اسمش پیداست اهل کرج بوده اما اویل قرن پنجم به پایتخت علمی جهان اسلام یعنی بغداد می رود. ابوبکر مدتی را در بغداد زندگی کرده و تحت حمایت وزیر بغداد، فخر الملک، قرار می گیرد. اما بعد از مرگ فخر الملک، ابوبکر سریعا بغداد را ترک کرده و به زادگاه خودش یعنی کرج بر می گردد. و همین محل زندگی و یک غلط املایی در دست نوشته های تاریخی سبب می شود تا مدت ها ابوبکر کرجی با نام ابوبکر کرخی (منسوب به کرخ بغداد) شناخته شود. تا زمانی که یک محقق ایتالیایی راجع به ابوبکر تحقیق می کند و بعد از بررسی نسخه های خطی کتاب های قدیمی و آثار تاریخی، متوجه می شود این ریاضی دانی که همه با نام کرخی می شناسند در واقع کرجی بوده است. 
همچنین ابوبکر کرجی دستاوردهای علمی زیادی از جبر و علم ریاضی گرفته تا آب شناسی و اختراع زاویه یاب و تراز دایره ای داشته است. برای مثال آن چیزی که ما امروزه در کتاب های ریاضی به اسم X4 ، X3 ، X2 و X5 می شناسیم، در گذشته با نام های مال (X2)، کعب (X3)، مال مال (X4) و مال کعب (X5) توسط ابوبکر بسط داده شده است.

محمد صادق فاتح (سرمایه دار)

محمد صادق فاتح یزدی در سال 1277 در یزد متولد شده است. فاتح یزدی فردی ثروتمند بوده و بعد از اینکه یزد دچار خشکسالی می شود، برای زندگی و سرمایه گذاری به کرج مهاجرت کرده و باعث رونق اقتصادی و پیشرفت بازار کرج می شود. او همچنین بنیانگذار محله جهانشهر بوده و محله هایی مانند کوی کارمندان شمالی و جنوبی و چهارصد دستگاه را بین کارگران و کارمندان خودش تقسیم می کند. محمد صادق یکی از افراد تاثیر گذار کرج بوده و یادگاری های زیادی از این مرد بزرگ به جا مانده است.

درباره سرگذشت محمد صادق فاتح بیشتر بخوانید

استاد جلال ذوالفنون (استاد موسیقی)

جلال ذوالفنون موسیقی دان و نوازنده برجسته سه تار بوده است که در سال 1316 در خانواده ای اهل موسیقی به دنیا آمده و از ده سالگی سه تار را شروع کرده است. جلال ذوالفنون یکی از بزرگان موسیقی ایران محسوب می شود و آثار به یاد ماندنی و ارزشمندی مثل آلبوم گل صد برگ و آتشی در نیستان با صدای شهرام ناظری دارد. از آثار معروف دیگر او می توانیم آلبوم مستانه، سرمستان و شب عاشقان با صدای علیرضا افتخاری و آلبوم شیدایی با صدای صدیق تعریف را نام ببریم. شاید برایتان جالب باشد بدانید این استاد بزرگ نقش مهمی در شناساندن موسیقی ایرانی به دیگر کشور ها داشته است. مثلا در زمینه تلفیق موسیقی ایرانی با باله اروپایی با موریس بژاز همکاری داشته یا با موسسه دولامونته به منظور معرفی موسیقی ایران به کشورهای اروپای غربی همکاری کرده است. همچنین کنسرت های زیادی را در کشور های مختلفی مثل ژاپن، آمریکا، کانادا و استرالیا برگزار کرده و افتخارات زیادی را برای ایران به همراه داشته است.
استاد جلال ذوالفنون در سال 1390 به علت خونریزی داخلی بعد از جراحی قلب باز در بیمارستان البرز کرج درگذشت و به وصیت خودش در قبرستان امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

غلامحسین امیرخانی (هنرمند نامدار خوشنویسی)

غلامحسین امیرخانی هنرمند و خوشنویس معاصر ایرانی است که در سال 1318 در طالقان (یکی از شهرستان های استان البرز) به دنیا آمد. علاقه او به نوشتن از کودکی آغاز شده و 4 سال بیشتر نداشت که خواندن و نوشتن را به خوبی بلد بود. پدرش رستم امیرخانی معلم بود و به گفته غلامحسین امیرخانی، پدر و مادرش به عنوان پدر و مادری از نسل گذشته، عملکرد خیلی درخشانی داشتند، مادرش از نظر عاطفی بی نظیر بود و پدرش صبر و متانت فوق العاده ای داشت.
غلامحسین از سن 20 سالگی خوشنویسی را به طور جدی و زیر نظر استاد های شاخصی پیگیری کرده و در نهایت نامش در کتیبه هنر خوشنویسی جاودانه شد. این استاد هنرمند تا کنون آثار درخشانی داشته و کتاب هایی مانند گلستان سعدی، دیوان حافظ، رباعیات خیام، دیوان خواجوی کرمانی، فراز هایی از شاهنامه و سرو سایه فکن (کتابی درباره فردوسی و شاهنامه) را با خط منحصر به فرد خودش نوشته است.

جمشید امینی (بنیانگذار نقاشی بر قالی)

جمشید امینی یکی از بزرگترین طراحان نوین فرش ایران و آخرین بازمانده از شاگردان کمال الملک بود که با حمایت و توصیه استاد کمال الملک فاصله نقاشی رنگ روغن و بافت قالی با پشم و کرک را از میان برداشت. جمشید امینی در سال 1282 در روستای فشند از توابع ساوجبلاغ به دنیا آمد و در سن 95 سالگی یعنی در سال 1377 درگذشت و در زادگاه خودش به خاک سپرده شد.
جمشید از کودکی به نقش و رنگ علاقه داشت و زمانی که 5 سالش بود به همراه خانواده به تهران آمده و با بافندگی قالی آشنا شد. او در سن 16 سالگی به مدرسه ای که کمال الملک برای تدریس نقاشی تأسیس کرده بود، رفت و به خاطر استعداد بیش از اندازه اش مورد توجه کمال الملک قرار گرفت. و همین موضوع باعث شد در مدرسه، دار قالیبافی هم برپا شود.
جمشید به کمک استادش کمال الملک نوعی بافت و گره های ظریفی را ابداع کرد که باعث می شد فرش های بافته شده توسط این روش به سختی از یک تابلوی رنگ روغن قابل تفکیک باشد. در واقع جمشید امینی اولین کسی بود که نقاشی را در طراحی و بافت فرش وارد کرد و نوآوری های زیادی را در این زمینه بوجود آورد. از جمله آثار معروف او می توانیم تابلوی ضامن آهو و پرتره کمال الملک را نام ببریم.

بهرام حصیری (خواننده)

بهرام حصیری خواننده معروف سبک سنتی و کلاسیک موسیقی ایرانی در سال 1330 در کرج به دنیا آمد. تحصیلات او در زمینه ادبیات بوده اما از سن 20 سالگی یادگیری آواز را شروع کرده است. بهرام حصیری اولین بار خوانندگی تلویزیون را با سریال سمک عیار شروع کرده و همچنین مدت کوتاهی را هم در زمینه دوبله فعالیت داشته است. اولین آلبوم موسیقی بهرام حصیری، جان عاشق نام دارد که اسد الله ملک آهنگسازی آن را به عهده داشته و توسط شرکت صوتی تصویری سروش منتشر شده است. از دیگر آثار معروف او می توانیم آلبوم های صدای عشق، یاد دوست، بی تو خاکسترم، تصویر خیال، شور عاشقانه، قناری من، بی آشیونه و تنها را نام ببریم.

فریدون آسرایی (خواننده و آهنگ ساز)

احتمالا همه شما فریدون آسرایی را می شناسید. خواننده پاپ معروفی که در سال 1335 در آسارا (یکی از شهرستان های استان البرز) به دنیا آمده و از کودکی علاقه زیادی به خواندن داشته است. آسرایی دیپلمش را در ایران گرفته و بعد برای تحصیل در رشته کشاورزی به مانیل (پایتخت کشور فیلیپین) رفته و پس از آن هم به شهر ونکوور کانادا مهاجرت کرده و 14 سال در آنجا زندگی کرده است. آسرایی زمانی که در کانادا زندگی می کرد، نامزدی می کند اما بعد از مدتی نامزدی او بهم خورده و به ایران بر می گردد. آسرایی مدتی بعد دوباره عاشق می شود و آهنگ معروف "خوشگل عاشق" را برای عشقش می خواند. اما متاسفانه این عشق هم بدون سرانجام مانده و آسرایی بعد از رفتن عشقش آهنگ "خداحافظ" را می خواند. همچنین از جمله آلبوم های معروف آسرایی می توانیم آلبوم غریبه را نام ببریم که پس از بازگشتش از کانادا خوانده و رکورد فروش را در ایران می شکاند.

در نهایت باید بگوییم کرج چهره های ماندگار زیادی دارد و علاوه بر افرادی که در این مقاله نام بردیم، اشخاص معروف دیگری هم وجود دارند که در مقاله های بعدی معرفی می کنیم.

بازیگرانی که اهل کرج هستند را بیشتر بشناسید

462 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم