🎹سلیقه شما در موسیقی چه چیزی راجع به شما می گوید؟

آموزشگاه موسیقی 10/10/2020 4:26:24 PM نمایش : 2047 زمان مطالعه : 4 دقیقه لینک با موفقیت کپی شد.
موسیقی نقش مهمی در زندگی مردم سراسر جهان دارد و بسیاری از عوامل فردی بر ترجیحات موسیقی افراد تأثیر می گذارند. حال این سوال پیش می آید که لیست موسیقی های مورد علاقه شما چه چیزی در مورد شخصیتتان نشان می دهد؟
🎹سلیقه شما در موسیقی چه چیزی راجع به شما می گوید؟

ویژگی های شخصیتی مرتبط با سبک های موسیقی

یک مطالعه در مقیاس بزرگ که توسط محققان دانشگاه هریوت وات انجام شده است، بیش از 36000 شرکت کننده از سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده است. در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد علاوه بر ارائه اطلاعات از جنبه های شخصیتی خود، بیش از 104 سبک موسیقی مختلف را ارزیابی کنند.
در این مطالعه به مردم پیشنهاد می شود که خودشان را از طریق موسیقی تعریف کرده و از آن به عنوان وسیله ای برای ارتباط با افراد دیگر استفاده کنند. و نتیجه این تحقیقات اینطور نشان می دهد که مردم اغلب با کسانی که سلیقه موسیقی مشترکی دارند، ارتباط برقرار می کنند. در ادامه برخی از ویژگی های شخصیتی این مطالعه که با سبک های موسیقی خاصی مرتبط هستند، آورده شده است.

موسیقی پاپ

طرفداران موسیقی پاپ افراد برون گرا و صادقی هستند که عزت نفس بالایی دارند. همچنین محققان می گویند این افراد تمایل کمتری به خلاقیت داشته و بیشتر نگران هستند.

موسیقی رپ و هیپ هاپ

برخلاف تصور عموم که معتقدند طرفداران رپ، میزان خشونت و پرخاشگری بیشتری دارند؛ محققان در واقع هیچ ارتباطی در این زمینه پیدا نکرده اند و می گویند دوست داران رپ بیشتر افراد برون گرایی هستند که عزت نفس بالایی دارند.

موسیقی راک و Heavy Metal

علی رغم تصور پرخاشگرانه ای که اکثر افراد نسبت به موسیقی راک و هوی متال دارند، محققان دریافتند که طرفداران این سبک موسیقی، بسیار ملایم هستند و تمایل به خلاقیت دارند. اما در اکثر موارد این افراد درون گرا بوده و از اعتماد به نفس پایینی رنج می برند.

موسیقی ایندی

موسیقی ایندی نوعی موسیقی است که معمولا در یک گونه ی تعریف شده از موسیقی جا نمی گیرد و سبک های مختلفی را در بر می گیرد. این نوع موسیقی در دسته های مختلف ایندی راک و ایندی پاپ وجود دارد و طرفداران این ژانر معمولا درون گرا، روشن فکر و خلاق هستند. همچنین میزان سخت کوشی و ملایمت در این افراد کمتر بوده و انفعال، اضطراب و عزت نفس پایین از دیگر ویژگی های شخصیتی آن ها می باشد.

موسیقی رقص

موسیقی رقص نوعی موسیقی است که به طور خاص برای تسهیل یا همراهی رقص ساخته شده است. به گفته محققان افرادی که موسیقی رقص را ترجیح می دهند، معمولا اهل بحث و گفتگو هستند. چنین افرادی در مورد افراد دیگر و جهان کنجکاو بوده و مشتاق یادگیری چیزهای جدید و لذت بردن از تجربیات جدید هستند. همچنین این افراد در ویژگی شخصیتی گشودگی طبق مدل پنج بزرگ، رتبه بالایی کسب می کنند.

موسیقی کلاسیک

دوست داران موسیقی کلاسیک در حالی که بیشتر درون گرا هستند، با خود و دنیای اطرافشان هم راحت هستند و احساس عزت نفس خوبی دارند.

موسیقی جاز، بلوز و سول

افرادی که این سبک موسیقی را می پسندند، برون گرا بوده و عزت نفس بالایی دارند. آن ها همچنین بسیار خلاق، باهوش و راحت هستند.

انواع سبک موسیقی

 

پیش بینی شخصیت بر اساس موسیقی مورد علاقه

تحقیقات دیگری که توسط روانشناسانی به نام جیسون رنتفرو و سام گاسلینگ انجام شده است نشان می دهد که دانستن نوع موسیقی که گوش می دهید در واقع می تواند منجر به پیش بینی های شگفت آوری در مورد شخصیت شما شود.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که بعد از بررسی 10 آهنگ مورد علاقه یک شخص می توان در مورد سطح برون گرایی یا درون گرایی، خلاقیت و میزان باز بودن ذهن او، به نتیجه رسید.
در واقع برون گراها تمایل دارند به دنبال آهنگ هایی با خطوط بیس سنگین بروند در حالی که کسانی که از سبک های پیچیده تری مانند موسیقی جاز و کلاسیک لذت می برند خلاقیت بیشتری داشته و امتیاز IQ آن ها نیز بالاتر است.

برون گرایان و درون گرایان چه فرقی دارند؟

روش پردازش اطلاعات توسط مغز و تأثیر آن بر موسیقی مورد علاقه

مطالعه دیگری نشان می دهد که انواع موسیقی مورد علاقه شما ممکن است به روش پردازش اطلاعات توسط مغز شما مرتبط باشد. محققان پیشنهاد می کنند که دو روش همدلی و سیستم سازی (سیستماتیک) برای پاسخ به جهان وجود دارد.
همدلی شامل این است که بتوانید بر اساس نشانه های اجتماعی به جهان پاسخ دهید؛ در حالی که سیستم سازی شامل تعامل بر اساس برداشت های از پیش تعیین شده در مورد اینکه مردم فکر می کنند باید چگونه پاسخ دهند، می باشد.
طبق این مطالعه محققان دریافته اند افرادی که همدلی بیشتری داشتند، از موسیقی ها ملایم و غنی از ایندی راک گرفته تا موسیقی های محلی، بیشتر لذت می برند. در حالی که افراد سیستماتیک موسیقی های پیچیده، مشتاقانه و پر انرژی را بیشتر ترجیح می دهند.
در واقع سیستماتیک ها افرادی هستند که بیشتر مسیرهای شغلی ریاضیات و علوم را دنبال کرده و به پیچیدگی های ساختاری موسیقی گرایش دارند. به همین جهت در اکثر مواقع موسیقی های کلاسیک و جاز را ترجیح می دهند. اما گروه همدلان بیشتر به سمت مشاغلی که با مردم در ارتباط هستند و نیاز به خلاقیت دارند، کشیده شده و به موسیقی های ملایمی که احساسات عاطفی را درگیر می کنند، علاقه بیشتری نشان می دهند.

دیگر موارد موثر بر موسیقی مورد علاقه

در نهایت باید گفت با اینکه برخی از مطالعات ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و ترجیحات موسیقی را بررسی کرده اند، موارد دیگری مانند جنسیت، سن، طبقه اجتماعی و زمینه فرهنگی هم بر موسیقی مورد علاقه یک شخص تأثیر می گذراند.
همچنین موسیقی تأثیرات روانشناختی زیادی مانند بهبود عملکرد، تحریک کنجکاوی، افزایش خلاقیت و تقویت برخی از حالات و احساسات فرد را به دنبال دارد. علاوه بر این یادگیری موسیقی و نواختن یک ساز هم اهمیت زیادی داشته و تأثیرات فوق العاده ای روی یک فرد می گذارد و جالب است بدانید که انتخاب یک ساز موسیقی برای نواختن هم برگرفته از موارد زیادی است که ویژگی های شخصیتی یکی از آن موارد می باشد.

بنابراین دفعه بعدی که یک لیست از موسیقی های مورد علاقه خودتان را برای پخش آماده کردید، در نظر داشته باشید که چگونه شخصیت شما در انتخاب آهنگ منعکس می شود. و البته می توانید سبک هایی از موسیقی که قبلا به آن ها گوش نمی دادید را هم امتحان کنید؛ چرا که محققان معتقدند انجام این کار می تواند تأثیرات ماندگاری بر روی مغز داشته باشد.

226 نفر این مطلب را پسندیده اند. مطلب را می پسندم